وارد کردن ماشین های کارکرده به کشور

رشیدی کوچی در کلاب هاوس: لایحه واردات خودروهای دست دوم قطعا در مجلس تصویب می‌‍‌شود

جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس در کلاب هاوس رسما اعلام کرد که واردات خودروهای دست دوم تا دو هفته دیگر تصویب می‌شود. در ادامه با جزئیات بیشتر این خبر همراه می‌شویم و آن را موشکافی می‌کنیم.

پس از بالا و پایین‌های فراوان، اکنون به نظر می‌رسد که پروسه واردات خودروهای دست دوم به ایران تا چند هفته دیگر آغاز می‌شود. در ادامه با آخرین صحبت‌های آقای جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس در کلاب هاوس همراه می‌شویم تا موانع واردات خودرو کارکرده به ایران، تاثیر آن روی قیمت خودروهای خارجی در بازار و وضعیت قیمت ماشین‌های چینی پس از این اتفاق را بررسی و چند نکته مهم دیگر را موشکافی کنیم و نهایتا به مهم‌ترین سوالاتی که در ذهن شماست پاسخ می‌دهیم.

فهرست عناوین:

آغاز پروسه واردات خودروهای دست دوم به ایران با ورود مجلس

طبق اظهارات جلال رشیدی کوچی در کلاب هاوس، قانون واردات خودروهای دست دوم اکنون به صورت یک لایحه دو فوریتی در دستور کار مجلس است و به احتمال خیلی زیاد، این موضوع پس از تعطیلات خرداد ماه و با قید فوریت کار می‌شود. همچنین طبق صحبت‌های آقای قالیباف، رئیس مجلس، به نظر می‌رسد که این بار واقعا خبرهایی هست و به زودی باید منتظر ورود تویوتاهای مدل 2020 به ایران باشیم.

وارد کردن ماشین های کارکرده به کشور

جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس

اما موانع واردات ماشین‌های کارکرده به ایران چه چیزهایی هستند؟ چه کسانی از وارد نشدن این خودروها به ایران سود می‌برند؟ خدمات پس از فروش به چه صورت انجام می‌شود؟ این سوالات و چند مورد دیگر، موضوع اصلی بحث ما در ادامه مطلب خواهند بود.

چرا خودروهای کارکرده خارجی به ایران وارد نمی‌شود؛ موانع چیست؟

واردات خودروهای دست دوم به ایران

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که جلوی واردات خودروهای کارکرده به ایران را گرفته، این است که اشخاص حقیقی فعلا نمی‌توانند در آن فعالیت داشته باشند. یعنی مردم عادی فعلا نمی‌توانند ارزها و دلارهای خود در خارج از کشور را مستقیما به خودرو کارکرده تبدیل کنند و سپس در قالب اشخاص حقیقی، واردات را انجام دهند.

واردات خودروهای دست دوم به ایران

همچنین مبدا ارزهای شرکت‌های خارجی هم باید به صورت شفاف مشخص باشد که این موضوع هم به یکی دیگر از اصلی‌ترین موانع تبدیل شده. علاوه بر این دو مورد، تعرفه حمایت از تولید و حقوق گمرکی هم در حال حاضر به هیچ وجه شفاف نیست و به همین خاطر، دست و دل واردکنندگان به کار نمی‌روند. این سه موضوع، اصلی‌ترین مشکلات و موانعی هستند که سد راه واردات خودروهای کارکرده به ایران شده‌اند.

فعالیت نمایندگی خودروسازان خارجی با وجود تحریم‌ها در ایران

وارد کردن ماشین های کارکرده به کشور

با وجود تحریم‌ها و وضعیت متزلزل بازار ایران، هیچ شرکتی دوست ندارد که در اینجا سرمایه گذاری کند و علاوه بر آن، ترس از تحریم‌های آمریکا هم به این موضوع اضافه می‌شود. حالا به نظر می‌رسد که برای واردات خودروهای دست دوم خارجی به ایران، اصلا نیازی به دفتر و نمایندگی نیست؛ چرا که بسیاری از واردکنندگان و فعالین صنعت خودرو، مالک نمایندگی خودروهای خارجی در کشورهای همسایه مثل کشورهای حاشیه خلیج فارس هستند.

هر خودرو کارکرده‌ای که در امارات هست، می‌تواند در ایران هم باشد

اکنون به صورت رسمی می‌دانیم هر برندی که در کشورهای حاشیه خلیج فارس نمایندگی داشته باشد، می‌تواند واردات خودروهای دست دوم به ایران را انجام دهد و مشکلی از این بابت ندارد.

نحوه تامین لوازم یدکی خودروهای خارجی دست دوم در ایران

واردات خودروهای دست دوم به ایران

به گفته علی خسروانی (از فعالین حوزه خودرو)، واردات قطعات و لوازم یدکی خودروهای خارجی، نیازی به حضور نمایندگی‌های رسمی ندارد و خود وارد کننده‌ها با ثبت سفارش مستقیم، می‌توانند وسایل مورد نیاز خود را طی یک روز دریافت کنند. البته نبود نمایندگی رسمی در کشور مقصد هم مشکلات زیادی را به همراه دارد که باید دید این مشکلات چطور کنترل می‌شوند.

تکلیف واردات خودروهای نو و صفر کیلومتر چه می‌شود؟

وارد کردن ماشین های کارکرده به کشور

اگر خودروهای چینی را کنار بگذاریم، باید گفت که در حال حاضر فقط چند محصول جدید از برند کیا و هیوندای، با عاملیت کوشا خودرو و کرمان موتور به ایران وارد شده‌اند و واردات باقی برندها مثل فولکس واگن، تویوتا و … هنوز وضعیت مشخصی ندارد. اما به گفته آقای رشیدی کوچی، واردات خودروهای دست دوم خارجی، مکمل واردات خودروهای صفر کیلومتر است.

کدام دسته از ماشین‌های کارکرده خارجی به ایران وارد می‌شوند؟

واردات خودروهای دست دوم به ایران

تمام وسایل نقلیه دست دوم خارجی مثل اتوبوس، کامیونت، کامیون، ون، مینی ون، سواری (شامل هاچ بک، شاسی بلند، سدان، کراس اوور و استیشن واگن) و خودروهای پیکاپ، می‌توانند در قالب این طرح وارد ایران شوند و هیچ محدودیتی وجود ندارد.

چه خودروهایی از نظر مجلس، دست دوم هستند؟

اگر از نظر فنی حساب کنیم، تمام خودروهایی که بیش از 100 کیلومتر راه رفته باشند، دست دوم محسوب می‌شوند؛ حال چه 100 کیلومتر، چه 100 هزار کیلومتر. با این حال مجلس عقیده دارد خودروهایی که از عمر آن‌ها حداکثر 5 سال می‌گذرد، دست دوم هستند و مانعی برای ورود به ایران ندارند. یعنی خودروهای یک سال کار هم دست دوم هستند و شاید با قیمت ماشین نو (به اصطلاح مشابه صفر کیلومتر) وارد شوند. در یک کلام باید گفت که تمام خودروهای خارجی مدل 2018 به بعد، می‌توانند در قالب این طرح به ایران بیایند.

آیا واردات خودروهای کارکرده در جهان مرسوم است؟

وارد کردن ماشین های کارکرده به کشور

فروش هیوندای سانتافه کارکرده در امارات

هرچند که هیچ چیزی جای ماشین صفر کیلومتر را نمی‌گیرد اما بد نیست بدانید که همین کشور امارات متحده عربی، یکی از بزرگ‌ترین وارد کننده‌های خودروهای صفر کیلومتر از آمریکا است و معمولا درصد کمی از آن‌ها را به بازار خودش اختصاص می‌دهد و بقیه را به سمت عراق و همسایه‌های شمالی ایران می‌فرستد. در سمت دیگر جهان هم کشورهایی مثل آلمان، فرانسه و ژاپن، سعی می‌کنند تا بخشی از نیاز بازار خودرو خود را از طریق دست دوم‌ها تامین کنند.

قیمت خودروهای چینی پس از واردات خودروهای دست دوم پایین‌ می‌آید؟

وارد کردن ماشین های کارکرده به کشور

عدم تناسب در عرضه و تقاضا، یکی از مهم‌ترین دلایل اختلاف عجیب قیمت خودرو در بازار و کارخانه است. اگر واردات خودروهای دست دوم، طوری صورت بگیرد که حجم زیادی از آن‌ها به ایران بیایند و مشکل عرضه و تقاضا رفع شود، مطمئن هستیم که قیمت خودروهای چینی هم در بازار کاهش می‌یابد.

محدودیت دلاری و حجم موتور روی خودروهای دست دوم وارداتی اعمال می‌شود؟

واردات خودروهای دست دوم به ایران

جلال رشیدی کوچی اعتقاد دارد که با برداشتن قانون «سقف 20 هزار دلار» و همچنین حذف قانون «ممنوعیت واردات خودروهای 2500 سی سی به بالا» برای واردات خودروهای دست دوم، تقریبا می‌توان هر خودرویی را به ایران وارد کرد. اگر این اتفاق رخ دهد، قیمت ماشین‌های 6 و 8 سیلندر مدل 2013 که در بازار ایران با قیمت‌های نجومی خرید و فروش می‌شوند، به شدت افت خواهد کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*