زن درد اضطراب

این زن واقعا نمی‌ترسد، اضطراب ندارد و درد را حس نمی‌کند؛ اما چرا؟

یک زن اسکاتلندی احساس درد و اضطراب نمی‌کند و در برابر مواردی که سایر افراد را بی‌تاب می‌کند، کاملا آرام است. دانشمندان توانسته‌اند با بررسی ژن‌های وی از یک راز مهم پرده بردارند.

درد یکی از مکانیزم‌های دفاعی بدن است که مي‌تواند از مشکلی بالقوه خبر دهد. هرچند که در دنیای امروزی آنقدر اضطراب، ترس و درد زیاد شده است که بشر به‌دنبال راهی برای کنترل کردن آن می‌گردد. برخی از افراد ورزش یا تغییر سبک زندگی را پیشنهاد می‌کنند، اما افراد زیادی به‌دنبال راه‌حلی کوتاه‌مدت و سریع برای این موضوع می‌گردند.

جو کامرون، زن اسکاتلندی که با درد و اضطراب بیگانه است

زن درد اضطراب

خبر خوش اینکه دانشمندان ممکن است بتوانند این مشکل را حل کنند. جو کامرون یک زن ۷۵ ساله اسکاتلندی است که در طول عمر خود هرگز آنچنان درد، اضطراب یا ترس را حس نکرده است. جالب اینجاست که وی تا سن ۶۵ سالگی متوجه این موضوع نشده بود و گمان می‌کرد که همه انسان‌ها اینگونه هستند.

تا اینکه روزی به خاطر مشکلی در مفصل لگن به دکتر مراجعه کرد. دکتر در کمان تعجب متوجه شد که وی از آسیب شدید در این ناحیه رنج می‌برد و لابد درد امانش را بریده است؛ اما اینگونه نبود. یک سال پس از این ماجرا کامرون مجبور شد یک جراحی مهم روی دستش انجام دهد تراکم اعصاب در برخی از اندام‌های بدن از جمله دست بسیار زیاد است و معمولا بیماران پس از انجام جراحی در این ناحیه شدیدا احساس درد می‌کنند.

زن درد اضطراب

در این مورد نیز زن اسکاتلندی با درد آشنا نشد. او یادش نمی‌آید که در طول زندگی حتی برای یکبار سراغ مسکن رفته باشد. در سال ۲۰۱۹ دانشمندان ژنی به نام FAAH-OUT را شناسایی کرده بودند که به‌نظر می‌رسید در بی‌تفاوتی این زن به درد تاثیرگذار باشد. حالا مقاله تازه منتشر شده‌ای در مجله Brain مکانیزم مولکولی پشت این فرآیند را به‌خوبی توضیح می‌دهد.

درون بدن تمامی افراد ژنی به‌نام FAAH وجود دارد که می‌تواند به مکانیزم‌های مولکولی مربوط به بهبود زخم و حالت روحی فرد کمک کند. در جهت مقابل ژن FAAH-OUT قرار دارد که این اثر را کاهش می‌دهد. آنچه در بدن جو کامرون حضور دارد، نسخه جهش‌ یافته‌ای از ژن FAAH-OUT است که باعث می‌شود بدن این زن در برابر درد و اضطراب هیچ واکنشی نشان دهد.

دانشمندان همچنین متوجه شدند که ژن FAAH-OUT همزمان با تاثیرگذاری بر FAAH تعداد ۳۴۸ ژن متفاوت را نیز غیرفعال می‌کند و باعث فعال شدن ۷۹۷ ژن دیگر می‌شود. تیم پژوهشی مربوطه تاکید کرد که این بخش فوق‌العاده وسیع است و گویی آنها تنها بخش کوچکی از یک قاره بزرگ را کاوش کرده‌اند.

زن درد اضطراب

آنها می‌خواهند در ادامه نحوه تعامل ژن‌های مختلف و تاثیری که بر هم می‌گذارند را ارزیابی کنند تا شاید بتوان راه‌حلی برای مشکل درد و اضطراب مزمن برای سایر افراد پیدا کرد. ژن‌های FAAH و FAAH-OUT در سایر انسان‌ها به صورت DNA بی‌رمز حضور دارند و پیشتر دانشمندان آنها را به‌درد‌‌نخور لقب داده بودند. چراکه پروتئین خاصی را کدنویسی نمی‌کنند.

هرچند که نبود درد و اضطراب در زن اسکاتلندی سبب شد که دانشمندان به ابعاد جدیدی از ژنوم انسان پی ببرند و در تلاش برای از بین بردن یا  حداقل تسکین درد و اضطراب باشند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*