باکتری عمر 100 ساله

این باکتری می‌تواند عمر 100 ساله را به انسان‌ها هدیه کند

بسیاری از افراد تمایل دارند عمر طولانی داشته باشند. دانشمندان در بررسی‌های خود متوجه شدند یک باکتری می‌تواند کلید عمر 100 ساله برای انسان ها باشد.

افراد زیادی در سرتاسر جهان هستند که مرز 100 سال عمر را رد می‌کنند و البته کاملا هم سرحال هستند. معمولا دلایل مختلفی در توجیه عمر بالای این افراد عنوان می‌شود و عموما رژیم غذایی سالم، ورزش و سبک زندگی دور از استرس به‌عنوان راهکار عنوان می‌شوند.

ترکیب خاص باکتری و ویروس های باکتریوفاژ برای عمر 100 ساله

هرچند کمتر کسی در نسل جدید وجود دارد که بخواهد برای مثلا ۷۰ سال از غذاهای خوشمزه بگذرد، امکانات شهرهای بزرگ را رها کرده و به‌روستا برود و به‌طور کلی نگرانی‌های دنیا را فراموش کند تا اینکه بتواند در نهایت چندسالی بیشتر زنده بماند. اینجاست که دانشمندان وارد می‌شوند تا مسیری بهتر را در برابر افراد علاقه‌مند به عمر طولانی قرار دهند. ظاهرا یک باکتری در روده سبب عمر 100 ساله می‌شود.

باکتری عمر 100 ساله

بدین‌منظور پژوهشگران بنیاد Novo Nordisk دانشگاه کپنهاگن ۱۷۶ فرد ژاپنی که بیش از صدسال داشتند را مورد بررسی قرار دادند. نتایج از یک ویژگی مشترک پرده برداشت. ترکیب باکتری‌ها و ویروس‌های باکتریوفاژ موجود در روده این افراد با بقیه انسان‌ها فرق دارد. بررسی‌های پیشین نشان داده بود که باکتری های روده شهروندان سالخورده ژاپنی سبب ایجاد مولکول‌های جدیدی می‌شوند که مي‌توانند در برابر عوامل بیماری‌زا مقاومت بیشتری داشته باشند.

وقتی روده این افراد در برابر عفونت و بیماری‌های مختلف بهتر محافظت شود، می‌توان گفت که احتمالا عمر بیشتری هم خواهند داشت. در پژوهش جدید نیز مشخص شد که برخی از ویروس‌های خاص اثری مثبت روی فلور روده دارند و می‌توانند در ترکیب با باکتری ها عمر 100 ساله را برای افراد به ارمغان بیاورند.

روده انسان میزبان میلیاردها ویروس مختلف است که کوچک‌ترین اهمیتی به سلول‌های بدن نمی‌دهند و فقط با باکتری‌ های موجود کار دارند. از آنجایی که صدها نوع باکتری مختلف درون روده زندگی می‌کنند، می‌توان گفت که ویروس های باکتریوفاژ مختلفی نیز در بدن حضور دارند. دانشمندان هنگام بررسی افراد سالخوره ژاپنی متوجه تنوع بیولوژیک بیشتری هم در مورد باکتری ها و هم ویروس‌ها در مقایسه با سایر افراد شدند.

باکتری عمر 100 ساله

تنوع میکروبی بیشتر معمولا با میکروبیوم روده‌ سالم‌تر ارتباط دارد. بدین‌ترتیب می‌توان اتنظار داشت که بیماری‌های مرتبط با پیری کمتر مشکل‌ساز شوند. البته دانشمندان به‌همین حد اکتفا نکردند و تصمیم گرفته‌اند نقشه جدیدی از ویرو‌س‌های باکتریوفاژ و باکتری‌ های افراد با عمر 100 ساله تهیه کنند. آنها می‌خواهند اطلاعات بیشتری از وضعیت فلور روده به‌دست آورند. در واقع هنوز سوال‌های زیادی بی‌پاسخ باقی مانده‌اند.

مثالا اینکه انواع مختلف باکتری ها و ویروس‌ها چگونه تعامل می‌کنند؟ چطور می‌توان با مهندسی یک میکروبیوم زندگی سالم‌تر و عمری طولانی را برای افراد به‌ارمغان آورد؟ آیا برخی باکتری‌ ها از دیگران بهتر هستند؟ در چه حالتی تعادل بهتری بین ویروس‌ها و باکتری ها ایجاد می‌شود؟

ویروس‌های باکتریوفاژ موجود در بدن افراد با عمر بالای 100 سال دارای ژن‌های اضافی هستند که می‌تواند در تعامل باعث تقویت باکتری شوند. دانشمندان می‌خواهند در گام اول تمامی ویروس‌های باکتریوفاژ و باکتری های مرتبطی که برای عمر طولانی مفید هستند را شناسایی کنند. در گام بعدی نوبت به بررسی آنها در بدن سایر افراد خواهد شد تا وضعیت حضور یا عدم حضورشان مشخص شود. در گام پایانی نیز نحوه انتقال آنها به بدن افرادی که فاقد این باکتری ها هستند، بررسی خواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. عالی بود👏👏👏💫💫💫