لباس مکانیکی

این لباس مکانیکی واقعا قدرتمند و ترسناک است

کانادایی‌ها از یک لباس مکانیکی غول‌پیکر رونمایی کرده‌اند که انگار از دل فیلم‌های علمی تخیلی بیرون آمده است. به Prosthesis سلام کنید!

لباس های مکانیکی ( اسکلت‌های خارجی که توسط یک راننده کنترل می‌شوند) مدت‌هاست که پای ثابت فیلم‌های علمی تخیلی به شمار رفته و همچنان سوژه‌ای داغ برای ساخت این دسته فیلم‌های هالیوودی به شمار می‌روند.

در حقیقت بدون ایده لباس های مکانیکی، فیلم‌هایی مثل ماتریکس، آواتار و یا District 9 هرگز ساخته نمی‌شدند!

با این وجود به نظر می‌رسد این ادوات رباتیکی قرار است چیزی بیش از صرفا یک ایده برای ساخت فیلم باشند؛ چرا که یک کمپانی کانادایی نمونه‌ای واقعی از آن ها را تولید کرده و قصد دارد در واقعیت از آن‌ها استفاده کند.

لباس مکانیکی و رباتیک Prosthesis؛ هیولایی از دل فیلم‌های علمی تخیلی

اگزواسکلتون

به‌تازگی یک کمپانی کاندایی به نام Exosapien Technologies از لباس مکانیکی جدیدی رونمایی کرده که Prosthesis نام دارد و با انداز غول پیکر خود رکورد گینس بزرگترین اسکلت خارجی (اگزواسکلتون) چهارپا را در اختیار دارد.

این ربات حدود 3.96 متر بلندی داشته و عرض و پهنای آن نیز به ترتیب 4.87 و 5.48 متر خواهند بود. این لباس مکانیکی همچنین بیش از چهار تن وزن داشته و یک هیولای واقعی به شمار می‌رود.

اسکلت رباتیک جدید کانادایی‌ها اساسا از آلیاژی از فولاد، کروم و مولیبدن ساخته شده که استحکامی بسیار بیشتر از فولاد معمولی دارد. علاوه بر این، در قسمت جلوی آن عاج‌هایی خمیده به سمت بالا قرار دارد که تداعی‌کننده تصویر یک ماموت بوده و ظاهری باورنکردنی به این دستگاه بخشیده است.

Prosthesis همچنین از یک باتری لیتیوم یون تغذیه کرده و سیستم هیدرولیک آن، کاربر را حدودا پنجاه برابر قدرتمندتر می‌سازد!

همچنین به نظر می‌رسد طراحی آن به‌گونه‌ای انجام شده که بتواند در تمامی سطوح نظیر جنگل، رودخانه و یا کویر عملکرد مناسبی داشته باشد.

شاید از خود بپرسید هدف از ساخت این ساختار مکانیکی غول‌پیکر چیست؟ آیا این دستگاه قرار است استفاده‌های نظامی داشته باشد؟ اگر چنین تصوری دارید سخت در اشتباهید؛ چرا که کاربرد این دستگاه بیشتر در مصارف سرگرمی و شرکت در مسابقه‌های رباتیک خواهد بود!

مسابقات رباتیکی دقیقا چه نوع رقابت‌هایی هستند؟

موسس کمپانی Exosapien Technologies، در یک مصاحبه هدف اصلی خود از ساخت این لباس مکانیکی غول‌پیکر را ورزش‌های رباتیک و سرگرمی توصیف کرد.

منظور از مسابقات، نمونه‌هایی نظیر رقابت‌های معروف American Ninja Warrior است که در آن افراد مختلف باید با تکیه بر قدرت بدنی خود، بر موانع مختلف غلبه کرده و برنده نبرد شوند.

باید توجه کرد که پوشش مکانیکی Prosthesis به هیچ عنوان خودکار نیست و به‌طور صد درصدی به توانمندی راننده خود وابسته است. بنابراین، مهارت راننده، کلیدی‌ترین اصل در عملکرد این ربات‌ها خواهد بود.

البته هدایت این ربات‌های عظیم‌الجثه نیز مساله دیگری است که نیازمند توجهات بسیاری است. این دستگاه‌ها اساسا چهارپا هستند. بنابراین سیستم عملکرد آن‌ها با مکانیزم طبیعی حرکت و فعالیت بدن انسان متفاوت است.

از طرف دیگر، این دستگاه‌ها طراحی کاملا بازی دارند. با این وجود ابعاد بزرگ آن باعث می‌شود که کاربر دید چندانی به محیط اطرافش نداشته باشد.

همچنین با وجود این که ضربه‌گیرهای متعددی در اطراف صندلی کاربر قرار دارد؛ اما ضربات و لرزش‌های وارد شده به کاربر می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در کنترل دستگاه شود.

لباس مکانیکی

البته هنوز هیچ استادیوم یا رینگی برای مسابقات رباتیکی به‌طور رسمی در دست ساخت نیست. بنابراین سازندگان این لباس مکانیکی از آن برای آموزش‌های مخصوص به علاقمندان استفاده می‌کنند.

در حال حاضر، هر دوره آموزشی کار با Prosthesis در سطح مقدماتی حدودا سه روز زمان نیاز داشته و نزدیک به 20 هزار دلار برای شرکت‌کنندگان آب خواهد خورد!

البته ربات‌های کانادایی Prosthesis هنوز به‌هیچ عنوان فراگیر نشده‌اند. با این وجود، این هیولاهای رباتیک را باید چیزی بیش از یک ایده برای ساخت فیلم‌های علمی تخیلی دانست.

در حال حاضر می‌توان نمونه‌هایی کاملا عملیاتی از این ربات‌ها را مشاهده کرده و حتی سوارشان شد. با این وجود، هنوز تا برگزاری نبردهای رباتیک در رینگ، نظیر آنچه در فیلم Real Steel دیده‌ایم، زمان زیادی باقی مانده است!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*