اعتراض خودروسازان به قیمت‌های شورای رقابت

اعتراض خودروسازان به قیمت‌های شورای رقابت بی‌نتیجه بود

رأی هیأت شورای رقابت حاکی از این است که اعتراض خودروسازان به قیمت‌های این شورا نتیجه نداشته و باید به همان قیمت گذاری پایبند باشند.

مدتی پیش شورای رقابت در مصوبه‌ای قیمت گذاری جدید محصولات خودروسازان را اعلام کرد؛ اما ظاهرا شرکت‌های خودروسازی با پروسه قیمت‌دهی شورای مذکور مخالف بودند و درخواست تجدیدنظر کردند. حالا پس از بررسی تجدیدنظرخواهی آنها، شورای رقابت صریحاً اعلام کرده درخواست ارسال شده مردود بوده و همه چیز کارشناسی و نهایی شده است.

اعتراض خودروسازان به قیمت‌های شورای رقابت حاصلی نداشت!

اعتراض خودروسازان به قیمت‌های شورای رقابت

طبق اطلاعیه هیأت تجدیدنظر شورای رقابت در رابطه با تجدیدنظرخواهی خودروسازان پیرامون مصوبه 543 در رأی صادره خود این‌گونه اعلام کرد:

در خصوص تجدیدنظرخواهی شرکت‌های ایران خودرو، مدیران خودرو، آتی موتور، بهمن موتور نسبت به دستورالعمل تنظیم بازار خودروهای سواری، نظر به این‌که اولاً؛ به لحاظ اقتصادی، شاخص تمرکز بازار خودرو نشانگر درجه قدرت انحصاری بالا در بازار خودرو است و محدویت‌های ناشی از اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و قانون بودجه سال 1401 کل کشور و قانون ساماندهی صنعت خودرو و ممنوعیت ورود خودرو نیز بر انحصاری بودن این بازار افزوده است.

اعتراض خودروسازان به قیمت‌های شورای رقابت

با توجه به متن مذکور، نمی‌توان گفت بازار خودروی کشورمان انحصاری نیست! مورد دومی که شورای رقابت به آن اشاره کرده، تعیین شرایط برای متقاضی خرید خودرو است. با عنایت به قید عبارت «مقدار و شرایط دسترسی به بازار کالاها و خدمات انحصاری» در بند 5 ماده 58 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 تعیین شرایط مذکور بر عهده و در صلاحیت شورای رقابت است. در بخش دیگری از رأی صادره عنوان شده:

ثالثاً؛ شورای رقابت راساً اقدام به تعیین قیمت ننموده، بلکه بر اساس فرمول ارائه شده توسط کارگروه خودرو مبادرت به تصویب دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری کرده و استخراج قیمت بر اساس این فرمول را به سازمان حمایت به‌عنوان نهاد متولی تعیین قیمت ارجاع داده است.

نکته مهم رأی صادر شده توسط هیأت تجدیدنظر شورای رقابت مربوط به دارندگان پلاک انتظامی فعال است. طبق رأی نام‌برده، کسانی که دارای پلاک انتظامی فعال هستند و عمر خودرو موضوع پلاک مذکور بیش از 5 سال باشد از ممنوعیت فوق مستثنی هستند. نظر شما درباره اعتراض خودروسازان به قیمت‌های شورای رقابت چیست؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*