بهترین خودروهای ساخته شده با پرینتر ۳ بعدی

بهترین خودروهای جهان که با پرینتر 3 بعدی ساخته شده‌اند

در این مطلب به بهترین خودروهای ساخته شده با پرینتر 3 بعدی می‌پردازیم. این محصولات به شکلی نوآورانه از فناوری چاپ سه بعدی بهره گرفته‌اند.

پرینت سه بعدی فناوری نسبتاً نویی است که پروسه تولید را هرچه آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر می‌کند. با پیشرفت روزافزون این فناوری هم محدوده کاربرد آن به حوزه‌های مختلف نظیر حوزه پزشکی، محصولات مصرفی و البته خودرو رسیده است. استفاده از پرینت سه بعدی برای تولید خودروها مزایای متعددی نظیر مونتاژ آسان‌تر، کاهش وزن خودرو و زمان کمتر برای تولید دارد و حتی امکان استفاده از موادی نظیر پلاستیک، فلز و کامپوزیت‌ها برای پرینت سه بعدی مهیا است. حالا در ادامه به برخی از بهترین خودروهای ساخته شده با پرینتر 3 بعدی می‌پردازیم.

بهترین خودروهای ساخته شده با پرینتر 3 بعدی

د بلید

د بلید جزو بهترین خودروهای ساخته شده با پرینتر ۳ بعدی

«د بلید» (The Blade) که ساخت آن را استارتاپ «دایورجنت تری‌دی» (Divergent 3D) بر عهده داشته است، اولین سوپرکار سه بعدی دنیا ساخته شده با پرینتر 3 بعدی در نظر گرفته می‌شود. این استارتاپ که تاسیس آن به 2015 بر می‌گردد، در ایالت کالیفرنیای آمریکا مستقر است. این استارتاپ در پروسه ساخت این خودرو قطعات آلومینیوم را به فیبر کربن متصل کرده و نتیجه خودرویی شده است که 90 درصد وزن کمتری نسبت به خودروهای مرسوم دارد.

کل شاسی بلید با فناوری پرینت 3 بعدی ساخته شده است. قطعات آلومینیوم و کربن هم به‌صورت حضوری پرینت شده است که باعث صرفه‌جویی در وقت و همچنین هزینه‌ها می‌شود. در مجموع بلید را به دلایل مختلف، از ظاهر دلربا تا پروسه جالب توجه ساخت باید یکی از بهترین و نوآورانه‌ترین خودروهای ساخته شده با پرینتر 3 بعدی بر شمرد.

اوربی 2

اوربی 2 جزو بهترین خودروهای ساخته شده با پرینتر ۳ بعدی

«اوربی 2» (Urbee 2) هیبرید اولین خودرو ساخته شده به وسیله پرینت سه بعدی سازگار با محیط زیست در جهان و یکی از بهترین خودروهای ساخته شده با پرینتر 3 بعدی بر شمرده می‌شود. شرکت نوپای «کور اکولوجیک» (Kore Ecologic) که از طریق کیک استارتر تامین مالی شده، مسئول توسعه این خودرو بود.

کل بدنه اوربی ۲ پرینت سه بعدی شده که همین مقدار زیادی از وزن آن را کاهش داده است. همان‌طور که اشاره شد، این خودرو از قوای محرکه هیبرید بهره می‌برد. به‌طور دقیق‌تر، سیستم هیبرید آن دو موتور الکتریکی با قدرت ۱۶ اسب بخار را در بر می‌گیرد و با این پیشرانه، حداکثر سرعت آن به 112 کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

روی هم رفته ۶۰ درصد اجزای نمای بیرونی و فضای داخلی بدنه این خودرو ساخته کور اکولوجیک، با پرینت سه بعدی آماده شده است. این درحالی است که برای تولید اجزای بدنه احتیاجی به وسایل تولید مخصوص نخواهد بود.

لایت کوکون

لایت کوکون جزو بهترین خودروهای ساخته شده با پرینتر ۳ بعدی

آنچه شرکت مهندسی آلمانی EDAG با فناوری پرینت ۳ بعدی خلق کرده، در همان نگاه اول توجه فرد را به خود جلب می‌کند. این شرکت خودرو «لایت کوکون» (Light Cocoon) را با الهام از ساختار برگ‌ها ساخته است که این را در بافت بدنه آن می‌توان مشاهده کرد. این خودرو یک لایه بیرونی یا پوست پلیمری سبک‌وزن و لایه‌‌ای از جنس پارچه و مقاوم در برابر آب و هوا را در بر می‌گیرد. هدف از به کار گیری چنین ساختاری، توسعه خودرویی پربازده، سبک و با هدر رفت کمتر بوده است.

لایه پلیمری بیرونی که به آن اشاره شد، به ازای هر متر مربع حدود ۱۹ گرم وزن دارد. حتی فراتر از این، لایه کامپوزیتی پلیمری دارای قابلیت خود ترمیمی است که در صورت ایجاد ترک یا تورفتگی روی آن، به کار می‌آید.

هوندا میکرو کامیوتر

هوندا میکرو کامیوتر جزو بهترین خودروهای ساخته شده با پرینتر ۳ بعدی

فقط شرکت‌های نوپا یا کمتر شناخته شده نیستند که خودروهایی با فناوری پرینت ۳ بعدی ساخته‌اند. خودروساز ژاپنی هوندا هم «میکرو کامیوتر» (Micro Commuter) را توسعه داده است که چشم‌انداز آن برای تولید خودروهای چند منظوره قابل سفارشی‌سازی را به نمایش می‌گذارد.

بدنه میکرو کامیوتر به‌صورت کامل با استفاده از پرینتر Stratasys ساخته شده است و امکان شخصی‌سازی ظاهر آن وجود دارد. در زمینه مشخصات فنی هم باید اشاره کرد که این خودرو انرژی خود را از یک باتری قابل شارژ تامین می‌کند و با این باتری توانایی پیمایش مسافت ۸۰ کیلومتر با یک بار شارژ را دارد.

هیوندای این خودرو را برای «توی شیاما» (Toe Shyama) تدارک دیده است. توی شیاما یک شرکت فعال در حوزه شیرینی‌جات است که از این خودرو برای فعالیت‌های خود بهره می‌برد.

تویوتا یوباکس

تویوتا یوباکس جزو بهترین خودروهای ساخته شده با پرینتر ۳ بعدی

«تویوتا یوباکس» (Toyota UBox) حاصل همکاری دوساله تعدادی دانشجو با خودروساز ژاپنی تویوتا است. طراحی آینده‌گرایانه متفاوت این خودرو در همان نگاه اول به چشم می‌آید و از جمله ویژگی‌های طراحی آن، درب‌های خودکشی، سقف شیشه‌ای منحنی و دی‌لایت‌های LED جزو برجسته‌ترین‌ها هستند.

این خودرو تویوتا که پرینت ۳ بعدی شده، از اجزای اساسی ساخته شده به همان روش مرسوم همیشگی بهره می‌برد، ولی تویوتا در ساخت فضای داخلی از فناوری چاپ سه بعدی بهره گرفته است. یوباکس، محصول جذاب تویوتا و چند دانشجوی کنجکاو، بی‌هیچ شک و شبهه‌ای بین نوآورانه‌ترین خودروهای ساخته شده با پرینتر 3 بعدی جا دارد.

استراتی

استراتی جزو بهترین خودروهای ساخته شده با پرینتر ۳ بعدی

خودرو الکتریکی دو سرنشین «استراتی» (Strati) را شرکت «لوکال موتورز» (Local Motors) مستقر در ایالت آریزونای آمریکا ظرف ۴۴ ساعت پرینت، تولید و مونتاژ کرده است. بخش عمده اجزای این خودرو پرینت شده به شکل 3 بعدی، از پلاستیک ABS تقویت شده با فیبر کربن تشکیل شده و بقیه اجزای باقی مانده به روش مرسوم به تولید رسیده است.

شرکت مذکور تعداد اجزای خودرو را از ۲۵ هزار به کمتر از ۵۰ رسانده است که نشان از افزایش بازدهی پروسه تولید دارد. با ۵۰ قطعه و ۲۲۷ لایه، زمان لازم برای پرینت هم نزدیک به ۲۴۴ ساعت بود. گفتنی است «استراتی» در زبان ایتالیایی به معنای «لایه‌ها» است.

ال اس ای وی

LSEV جزو نوآورانه ترین ماشین های ساخته شده با چاپ سه بعدی

عنوان اولین خودرو تولید شده با پرینتر سه بعدی به شکل انبوه به «ال اس ای وی» (LSEV) تعلق دارد. سازنده‌های این خودرو XEV، شرکت ایتالیایی تولید کننده خودرو الکتریکی و «پولی‌میکر» (Polymaker)، شرکت چینی فعال در حوزه پرینت سه بعدی هستند. همه قسمت‌های این محصول از جمله نمای بیرونی و فضای داخلی به‌جز صندلی‌ها، تایرها و شیشه‌ها تماماً ساخته پرینتر ۳ بعدی‌اند.

خودرو الکتریکی LSEV را ۵۷ قطعه چاپ شده به صورت سه بعدی تشکیل می‌دهد. این قطعه‌ها که فضای داخلی و نمای بیرونی را در بر می‌گیرند، در طول سه روز آماده شده‌اند.

نانیانگ ونچر 8

نانیانگ ونچر 8 جزو نوآورانه ترین ماشین های ساخته شده با چاپ سه بعدی

«نانیانگ ونچر ۸» (Nanyang Venture 8) برای مسابقاتی با اسپانسرینگ شرکت «اکو ماراتون» (Eco-Marathon) آماده شده است. این خودرو الکتریکی با باتری‌های لیتیوم یونی را دانشجویان دانشگاه صنعتی نانیانگ طی سه ماه طراحی و پرینت کرده‌اند. آن‌ها با این پروژه به دنبال نمایش امکان استفاده از چاپ سه بعدی برای ساخت اشیا بزرگی مثل خودروها بوده‌اند.

قسمت بالایی بدنه این ساخته دانشجویان نانیانگ قابل شخصی‌سازی با توجه به نیازهای کاربر است و بدنه ساخته شده با پرینتر سه بعدی روی بدنه‌ای پایین‌تر با شاسی فیبر کربنی سوار شده است.

آئودی تایپ سی رپلیکا

آئودی تایپ سی رپلیکا جزو نوآورانه ترین ماشین های ساخته شده با چاپ سه بعدی

خودروساز مطرح آلمانی آئودی در راستای آزمون و خطا با پرینت سه بعدی فلز، نسخه کپی یا رپلیکایی از خودرو اوتو یونیون تایپ سی گرند پری را به این شیوه تولید کرده است. این شرکت طی فرایند پخت لیزری انتخابی فلزی، این نسخه کپی با مقیاس 1:2 را پرینت کرده است که اولین خودرو کاملاً پرینت شده به شکل سه بعدی به حساب می‌آید. تمام اجزای فلزی «آئودی تایپ سی رپلیکا» (Audi Type C Replica) با پرینتر سه بعدی SLS ساخته شده و سپس سر هم بندی آن‌ها صورت گرفته است.

PUV ORNL

PUV ORNL جزو نوآورانه ترین ماشین های ساخته شده با چاپ سه بعدی

پی یو وی، یکی از بهترین خودروهای ساخته شده با پرینتر 3 بعدی، بخشی از پروژه AMIE آزمایشگاه ملی اوک ریج در ایالت تنسی آمریکا محسوب می‌شود. چشم‌انداز این پروژه، ساخت یک خودرو با پرینتر 3 بعدی با قابلیت ذخیره انرژی و انتقال و دریافت انرژی الکتریسیته بوده است. پی یو وی با یک بار شارژ کامل می‌تواند مسافت 56 کیلومتر را طی کند و همان‌طور که انتظار می‌رود، وزن سبک یکی دیگر از ویژگی‌های آن است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*