کشف زیردریایی جنگ جهانی دوم

زیردریایی مرموز جنگ جهانی دوم پس از 20 سال جستجو، بالاخره کشف شد

پس از 20 سال جستجو، غواصان موفق به کشف زیردریایی مرموزی به‌نام «تریومف» شدند که نقشی تاثیرگذار در سرنوشت جنگ جهانی دوم داشت.

زیردریایی مرموز جنگ جهانی دوم با نام HMS Triumph پس از سال‌ها جستجو سرانجام کشف شد. این زیردریایی نقشی مهم در عملیات نظامی ویژه در طول جنگ جهانی دوم ایفا کرده است. کشتی مذکور طی سال 1938 وارد ناوگان دریایی متفقین شد و بیش از 20 ماموریت از جمله حمله به کشتی‌های نیروهای محور و زیردریایی‌ها در دریای مدیترانه را به انجام رساند.

با این حال، زیردریایی مرموز HMS Truimph بیش از هر ماموریتی، به نقش‌ مهمش در عملیات مخفی از جمله نجات چند تن از سربازان متفقین که در شمال آفریقا به دام افتاده بودند و هم‌چنین نفوذ افسران اطلاعاتی بریتانیا به یونان برای کمک به مقاومت در آنجا، شهرت دارد.

کشف زیردریایی جنگ جهانی دوم

یکی از برجسته‌ترین ماموریت‌های تریومف در سال 1941 بود که طی آن زیردریایی کاپیتان بیل هادسون، افسر عملیات ویژه بریتانیا (SOE) را به‌طور مخفیانه به بندر پروواک صربستان که تحت کنترل نیروهای محور بود، در ساحل آدریاتیک حمل کرد. این یکی از اولین ماموریت‌های SOE بود که برای کمک به پارتیزان‌های یوگسلاوی سابق شکل گرفت و در مقایسه با سایر عملیات‌های نظامی ویژه در آن زمان، پیشتاز بود.

زیردریایی تریومف در نهایت طی سال 1942 غرق شد و لاشه آن توسط غواص یونانی کهنه‌کار به‌نام کوستاس توکتاریدیس و تیمش کشف شد. این زیردریایی در مکانی نامعلوم در دریای اژه و در عمق 203 متری مدفون شده بود. دریچه‌های بسته و پریسکوپ جمع شده آن نشان می‌دهد که زیردریایی در هنگام غرق شدن در حال انجام ماموریت بوده است. با اینکه بخش جلویی زیردریایی در اثر یک انفجار به شدت آسیب دیده، اما داخلی یا خارجی بودن این انفجار هنوز مشخص نیست.

زیر دریایی تریومف هنگام غرق شدن حامل 64 خدمه بوده که گمان می‌رود همه آنها بر اثر این حادثه جان خود را از دست داده‌اند. این زیردریایی اثری نمادین از جنگ دریایی محسوب می‌شود که بر روند جنگ جهانی دوم تاثیری غیرقابل انکار داشت. توکتاریدیس و تیمش بیش از 20 سال در جستجوی این زیردریایی بودند و پیش‌تر در سال 1997 لاشه چهار زیر دریایی دیگر از جمله HMS Perseus را پیدا کرده بودند.

کشف زیردریایی جنگ جهانی دوم

با این حال طبق گفته رنا جیاتروپولو از اعضای تیم جستجو، یافتن تریومف بسیار دشوار بود. او کلید موفقیت در کشف این زیردریایی را استفاده از یک وسیله نقلیه آبی کنترل از راه دور (ROV) می‌داند، زیرا غواصان خود نمی‌توانند در چنین اعماقی با جریان قوی آب به جستجو پردازند.

این تیم اکنون در حال همکاری با کارشناسان زیردریایی برای یافتن علت انفجاری است که تریومف را غرق کرد. اهمیت این زیردریایی در عملیات‌ نظامی ویژه طی جنگ جهانی دوم، این کشف را به یک رویداد تاریخی مهم تبدیل کرده است.