چیپ کوانتومی اینتل

اینتل با چیپ Tunnel Falls، رسما وارد رقابت پردازش کوانتومی شد

چیپ کوانتومی Tunnel Falls اینتل یک تراشه 12 کیوبیتی است که برای استفاده پژوهشگران حوزه کوانتوم در دسترس قرار گرفته است.

شرکت اینتل با معرفی جدیدترین چیپ کوانتومی خود با نام “Tunnel Falls”، قصد دارد آن را برای محقق شدن امکان محاسبات کوانتومی به آزمایشگاه‌های تحقیقاتی ارائه دهد. این پردازنده شامل 12 کیوبیت است که واحدهای اساسی پردازش داده‌های کوانتومی به‌شمار می‌روند.

توسعه چیپ کوانتومی Tunnel Falls، گامی مهم از سوی اینتل در تلاش برای پیشی گرفتن از رقبای خود در زمینه سخت‌افزار محاسبات کوانتومی است. برخلاف بسیاری از رقبای خود، این شرکت کیوبیت‌های خود را با استفاده از الکترون‌های جداگانه در تراشه‌های کامپیوتری، مشابه آنچه در رایانه‌های شخصی یافت می‌شوند، تولید می‌کند.

در حالی‌که شرکت‌های رقیب از جمله IBM، Quantinuum، گوگل و IonQ چندین سال است که در حال ارائه رایانه‌های کوانتومی هستند، اینتل معتقد است که با تکیه بر تخصص و تجربه خود در توسعه فناوری تراشه‌های معمولی می‌تواند در بلندمدت به پیشرفت‌های بزرگ‌تری دست پیدا کند. رویکرد اینتل شامل استفاده از ابزار موجود و قابلیت‌های تولید خود برای ساخت تراشه‌های کوانتومی است.

چیپ کوانتومی اینتل

برنامه بلند مدت اینتل برای تولید چیپ کوانتومی

این شرکت قصد دارد با تولید تعداد زیادی چیپ کوانتومی به تسریع پیشرفت محاسبات کوانتومی کمک کند. شرکت‌های خدمات مالی، محققان علوم مواد، شرکت‌های داروسازی و دولت‌ها از جمله کاربرانی هستند که روی فناوری محاسبات کوانتومی برای کاربردهای مختلفی نظیر بهینه‌سازی سرمایه‌گذاری، توسعه باتری‌های بهتر، ساخت داروهای بهبودیافته و افزایش رمزگذاری سرمایه‌گذاری می‌کنند.

اگرچه کامپیوترهای کوانتومی هنوز در بسیاری از حوزه‌ها کاربردی نیستند، اما پیشرفت‌های مداوم این فناوری که با تلاش‌های فیزیک‌دانان و مهندسان عملی شده، به پیاده‌سازی آن در بسیاری از صنایع کمک می‌کند. چیپ Tunnel Falls اینتل تنها آغاز یک راه طولانی است و این شرکت برنامه‌های متنوعی برای توسعه مدل‌های قدرتمندتر در آینده دارد.

چیپ کوانتومی اینتل

اینتل هم‌چنین پیش‌بینی کرده که طی سه تا پنج سال آینده چند هزار کوبیت و تا اوایل یا اواسط دهه 2023، میلیون‌ها کیوبیت در اختیار داشته باشد. این غول آمریکایی هم‌اکنون بر توسعه پیوندهای داده و تراشه‌های کنترلی لازم برای ایجاد یک سیستم جامع مبتنی بر محاسبات کوانتومی تمرکز دارد.

علی‌رغم رویکردهای متفاوت در میان رقبا از جمله شرکت آی‌بی‌ام در استفاده از کیوبیت‌های ابررسانا و ترجیح گوگل برای استفاده نوع مشابه، اینتل هم‌چنان به استراتژی و توانایی‌های تولید خود پایبند است. تکامل مستمر ماشین‌های کوانتومی می‌تواند در نهایت اختلافات مربوط به اتخاذ بهترین رویکرد برای ایجاد سیستم محاسبات کوانتومی را برطرف کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*