قوی ترین قطار هیدروژنی جهان

قوی ترین قطار هیدروژنی جهان، توسط چینی‌ها رونمایی شد

توسعه قوی ترین قطار هیدروژنی جهان توسط چین، گامی مهم برای دستیابی این کشور به وضعیت کربن خنثی تا سال 2060 است.

چین از آنچه تحت عنوان «قوی ترین قطار هیدروژنی جهان» نام برده است، رونمایی کرد. براساس ادعای مقامات چینی، فناوری پاک و تجدیدپذیر این لوکوموتیو از پتانسیل بالایی برای جایگزینی با سیستم‌های سوخت فسیلی مورد استفاده در هزاران قطار سراسر این کشور برخوردار است.

به‌گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، موتور جدید این قطار، از یک نمونه دیزلی به هیدروژنی تبدیل شده و می‌تواند تا 190 ساعت کار کند و در دو ساعت سوخت‌گیری شود. این موتور هم‌چنین می‌تواند تا 270 کیلوگرم هیدروژن را در خود نگه دارد. پس از آنکه سوخت این منبع پاک مصرف شود، تنها آب برجای می‌ماند و آلاینده‌ یا گاز گلخانه‌ای مانند دی‌اکسید کربن یا دی‌اکسید گوگرد تولید نخواهد شد.

قوی ترین قطار هیدروژنی جهان که”Ningdong” نام دارد، توسط شرکت دولتی راه‌آهن چین (CRRC) توسعه یافته است. پیش‌تر بر اساس گزارش‌‌ها، این شرکت طی ماه ژانویه از اولین قطار شهری جهان با سوخت هیدروژنی رونمایی کرده بود. این قطار طی همکاری مشترک میان شرکت راه‌آهن چانگچون و ترانزیت ریلی چنگدو به بهره‌برداری رسید.

قوی ترین قطار هیدروژنی جهان

قوی ترین قطار هیدروژنی جهان، گامی برای تحقق کربن خنثی

انتشار گازهای گلخانه‌ای، امروزه به یکی از دلایل اصلی گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی تبدیل شده است. چین ویرونگ، رئیس دانشکده مهندسی برق جیائوتنگ در این باره گفت:

از آنجا که چین قصد دارد تا سال 2060 میزان آلایندگی دی اکسید کربن را به صفر برساند، دولت‌ها در همه سطوح موظف هستند تا از طریق ارتقای صنعت انرژی هیدروژن، برنامه‌های توسعه هیدروژنی را برای پیشبرد این حوزه ارائه کنند.

در این راستا، کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی، به‌عنوان رگولاتور ارشد اقتصادی چین، با همکاری اداره ملی انرژی در ماه مارس 2023 از طرحی برای ترویج توسعه صنعت هیدروژن رونمایی کرد. بر اساس این طرح، چین در تلاش است تا سال 2025 حدود 50 هزار وسیله نقلیه با سوخت هیدروژن و مجموعه‌ای از ایستگاه‌های سوخت هیدروژنی را در اختیار داشته باشد.

هدف چین تولید 100 تا 200 هزار تن هیدروژن تولید شده از منابع انرژی تجدیدپذیر، در کنار کاهش 1 تا 2 میلیون تنی انتشار دی اکسید کربن در سال است. براساس گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، فناوری هیدروژن راه‌آهن چین این پتانسیل را دارد که جایگزینی پاک برای بیش از 90 درصد موتورهایی باشد که با سوخت فسیلی کار می‌کنند.