شارژ خودرو

شارژ خودرو در کمتر از 6 دقیقه ؛ تکنولوژی جدیدی که روی دست تسلا می‌زند

کمپانی انگلیسی نیوبولت – Nyobolt از یک تکنولوژی جدید و خارق‌العاده پرده برداشته که قادر است باتری یک خودرو الکتریکی را ظرف کمتر از شش دقیقه شارژ کند!

یکی از نگرانی‌های اصلی پیرامون خودروهای الکتریکی، زمان طولانی شارژ آن‌هاست. تا به امروز روش‌های مختلفی برای کاهش زمان شارژ باتری یک خودرو الکتریکی پیشنهاد شده است. با این وجود هیچ یک از آن‌ها تا به حال به اقبال عمومی نرسیده‌اند.

بنابراین دستیابی به یک تکنولوژی که بتواند باعث شارژ این خودروها در زمان کوتاه‌تری شود، می‌تواند همانند یک بمب در بازار این خودروها صدا کند.

به‌تازگی کمپانی انگلیسی نیوبولت (Nyobolt) خبر از رسیدن به تکنولوژی جدید و انقلابی داده که قادر است باتری خودروهای الکتریکی را ظرف مدت کمتر از شش دقیقه شارژ کند.

این کمپانی همچنین طرح مفهومی یک خودروی الکتریکی بر پایه اتومبیل لوتوس اکلیپس (Lotus Eclipse) را هم داده که از این سیستم شارژ فوق سریع بهره می‌برد.

این خودروی مفهومی، صد میلیمتر عریض‌تر و 150 میلیمتر کشیده‌تر از خودروی لوتوس اکلیپس اصلی بوده و بدنه‌ای مجهز به فیبر کربن خواهد داشت.

این خودرو همچنین از لاستیک‌های 19 اینچی بهره برده و پانل سقف آن قابل باز شدن خواهد بود.

سای شیواردی، مدیر عامل کمپانی نیوبولت، مدتی پیش در همین خصوص بیانیه‌ای منتشر کرد و گفت:

اختراع جدید کمپانی نیوبولت می‌تواند نقش پررنگی در آینده صنعت خودروهای الکتریکی ایفا کند و به گسترش هرچه بیشتر آن‌ها کمک شایانی نماید. مهم‌ترین جامعه هدف این باتری‌های جدید، 40 درصد از شهروندان کنونی انگلیسی هستند که نمی‌توانند خودرو الکتریکی خود را شبانه در منزل شارژ کنند!

فناوری شارژ باتری خودرو در 6 دقیقه؛ رویایی از آینده!

کمپانی نیوبولت

محققین مدت‌هاست که در صدد توسعه فناوری‌هایی هستند که بتوانند فرآیند شارژ باتری خودروهای الکتریکی را تسهیل کنند.

باتری این دسته خودروها به دلیل نبود فناوری‌های شارژ سریع و فوق سریع، معمولا بزرگ، سنگین و گرانقیمت هستند و در نتیجه آن‌ها نه تنها وزن اکثر خودروهای الکتریکی به بیش از دو تن می‌رسد؛ بلکه بسیاری افراد نیز قادر به خرید این دسته اتومبیل‌ها نخواهند بود!

علاوه بر این، ساخت این باتری‌های غول‌پیکر، فشار زیادی را هم به تامین‌کننده‌های مواد اولیه ساخت آن‌ها تحمیل خواهد کرد.

خودروی الکتریکی نیوبولت، با هر بار شارژ کامل قابلیت پیمایش مسافت 250 کیلومتری را داشته و نه تنها نسبت به نمونه‌های کنونی بهینه‌تر است، بلکه هزینه نگهداری پایین‌تری هم داشته و مصرف منابع اولیه گرانقیمت‌ را نیز کاهش خواهد داد.

خودروی الکتریکی Nyobolt به ادعای سازندگانش، وزنی نزدیک به یک تن داشته و از باتری‌هایی 35 کیلووات ساعتی بهره می‌برد که شارژ آن‌ها در کمتر از شش دقیقه انجام خواهد شد.

این زمان حدودا نصف مدت زمان لازم برای شارژ باتری خودروهای الکتریکی توسط سریع‌ترین شارژرهای کنونی است.

باتری های Nyobolt؛ جایگزین‌های بادوام برای نمونه‌های کنونی

شارژ خودرو

قابلیت‌های برجسته شارژ سریع باتری جدید نیوبولت البته اصلا باعث کاهش عمر و دوام آن نشده؛ چراکه Nyobolt ادعا کرده پس از گذشت 2000 چرخه شارژ سریع، این باتری‌ها همچنان بدون افت در عملکرد و شارژدهی اولیه به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

به این ترتیب، این باتری‌ها را از هم‌اکنون می‌توان جایگزین‌هایی فوق سبک و بسیار بهینه برای باتری‌های کنونی توصیف کرد.

علاوه بر این، تکنولوژی ساخت و شارژ باتری که توسط این کمپانی اختراع شده، تنها مختص نمونه‌های کوچک نبوده و می‌تواند در ساخت باتری‌های بزرگ‌تر هم به کار گرفته شود.

به بیان دیگر، پس از ساخت شارژرهای یک مگاواتی، می‌توان به کمک آن‌ها باتری‌های بزرگ‌تری نظیر نمونه‌های به کار رفته در خودروهای الکتریکی لوکس، اتوبوس‌ها و کامیون‌ها را نیز به‌سرعت شارژ کرد.

مدیرعامل کمپانی Nyobolt ادعا کرده که مهندسین این شرکت توانسته‌اند چالش بسیار مهمی در طراحی و ساخت باتری‌های الکتریکی را از سر راه برداشته و گامی بلند را در مسیر طراحی باتری‌های سبک، بادوام و با شارژ بسیار سریع بردارند.

به گفته شیواردی، تا کنون امکان ساخت باتری‌های سبک با شارژ سریع بدون فدا کردن عمر باتری میسر نبوده است. به همین جهت در تمامی خودروهای برقی کنونی شاهد استفاده از باتری‌هایی سنگین و گرانقیمت هستیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*