خودروی فراموش شده تویوتا

9 خودروی شگفت انگیز تویوتا که خیلی زود فراموش شدند

در اینجا 9 خودروی فراموش شده تویوتا را فهرست کرده‌ایم: از یک سوپرکار هیبرید تا یک پیکاپ 8 متری؛ فارغ از اینکه نمونه‌های کانسپت، مدل‌های تجاری یا ماشین‌های مسابقه‌ای بوده‌اند.

تویوتا به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز دنیا، برخی از ماندنی‌ترین محصولات این صنعت را تولید کرده است. سواری‌های محبوبی نظیر کمری، کرولا و پریوس و شاسی‌بلندهای پرفروشی مانند RAV4 و لند کروزر هم به وفور در خیابان‌ها دیده می‌شوند. اما مانند هر تولیدکننده دیگری، تویوتا نیز خودروی فراموش شده کم ندارد؛ این‌ها جذاب‌ترین آن‌ها هستند.

9 خودروی شگفت انگیز؛ اما فراموش شده تویوتا

تویوتا کلاسیک

خودروی فراموش شده تویوتا

یکی از عجیب و غریبب‌ترین محصولات تویوتا، مدل کلاسیک 1996 است که به مناسبت شصتمین سالگرد تولید مدل AA (نخستین خودروی تویوتا)، متولد شد.

تویوتا کلاسیک روی پلتفرم پیکاپ هایلوکس ساخته و موتور 2.0 لیتری و چهار سیلندر هایلوکس هم روی آن سوار شد. نیروی 95 اسب بخاری تولید شده را یک گیربکس اتوماتیک چهار سرعته، به چرخ‌ها منتقل می‌کرد. ترکیب جالبی بود!

همچنین طراحی داخلی خودرو، غنی از اِلمان‌های سنتی بود تا به مدل AA ادای دین شود. به‌عنوان مثال، می‌توانیم به صندلی‌های چرمی قرمز یا فرمان و داشبورد چوبی اشاره کنیم. بیرون آن هم دو رنگ بود: مشکی و قرمز!

اتفاقا تویوتا کلاسیک محبوبیت زیادی پیدا کرد؛ ولی سر جمع، 100 دستگاه از آن ساخته شد و امروزه، کمتر کسی شانس دیدن آن را از نزدیک دارد.

تویوتا توندرازین (Tundrasine)

تویوتا توندرازین

رویداد سالانه SEMA بهترین مکان برای نمایش محصولات عجیب و خلاقانه خودروسازان است. تویوتا هم در سال 2015، به این نمایش پیوست؛ آن هم با شتر گاو پلنگی به‌نام «توندرازین» که ترکیبی کانسپت از پیکاپ توندرا و لیموزین بود.

این خودرو مانند توندار 1794 ادیشن، یک موتور 5.7 لیتری V8 داشت و حسابی کش آمده بود تا به‌شکل لیموزین درآید. طراحی داخلی خودرو، الهام گرفته از جت‌های شخصی بود و امکانات لاکچری، از آن یک ترانسپورتر VIP می‌ساخت.

البته شاید روا بود که با 8 متر طول و نزدیک 4 تن وزن، موتور قوی‌تری روی آن سوار می‌شد؛ اما در هر حال، تویوتا توندرازین از سطح نمایشگاه فراتر نرفت و معلوم نیست چه بر سرش آمد!

تویوتا مگا کروزر (Mega Cruiser)

تویوتا مگا کروزر

یکی از خودروهای جذاب تویوتا که به فراموشی سپرده شده، مگا کروزر است؛ هماورد ژاپنی هامر!

مانند همتای آمریکایی خود، مگا کروز هم در اصل برای استفاده نظامی ساخته شد؛ ولی به‌محض دریافت این خودرو توسط نیروی زمینی ژاپن، برای نسخه غیر نظامی ناموجود آن هم مشتری پیدا شد.

تویوتا مگا کروزر، 4876 میلی‌متر طول، 2133 میلی‌متر عرض و جا برای شش نفر داشت. ظرفیت حمل بار آن هم به 750 کیلوگرم می‌رسید. این مشخصات، از آن یک وسیله ایده‌آل برای نجات و امداد در مناطق دورافتاده می‌ساخت و اتفاقا چند مدل هم برای خدمات اورژانس ساخته شد. ولی بیشتر هواخواهان آن، افرادی بودند که یک ماشین آفرود بزرگ و پرقدرت می‌ساختند.

مگا کروزر به‌طور رسمی، فقط در ژاپن عرضه شد؛ هر چند که تعداد انگشت شماری از آن در برخی نقاط دیگر دنیا هم پیدا می‌شود. البته از همان اول؛  خودروی گران‌قیمتی بود و اگر نرخ تورم از سال 1995 را لحاظ کنیم، قیمت روز آن به 233 هزار دلار می‌رسید. تولید این SUV تا سال 2001 ادامه یافت؛ اما افسوس که تیراژ نسخه غیر نظامی آن، سه رقمی باقی ماند.

تویوتا 222D

خودروی فراموش شده تویوتا

این شاید یکی از بهترین خودروهای رالی تویوتا بود که شانس شرکت در مسابقات را هم پیدا کرد؛ اما چرخ روزگار به‌گونه‌ای چرخید که حتی پیش از رسیدن به خط شروع مسابقه، کارش تمام شد.

خودروسازان در دهه 80 میلادی، رالی قهرمانی جهان گروه B را فرصتی برای به‌رخ کشیدن محصولات خود می‌دانستند و هر چه در چنته داشتند، در آنجا رو می‌کردند. اما عطش سیری‌ناپذیر سرعت، خودروها را خطرناک و خطرناک‌تر کرد تا جایی که سلسله‌ای از سوانح ناگوار، به مرگ شرکت‌کنندگان و حتی تماشاگران در فصل 1985 انجامید.

نتیجه اینکه برگزارکنندگان رالی، مسابقات گروه B را لغو کردند و گروه S هم که هنوز شروع نشده بود، به همین سرنوشت دچار شد؛ آن هم درست زمانی که تویوتا 222D آماده شرکت در رالی گروه S بود.

این خودرو بر پایه تویوتا MR2 تولید شده بود؛ اما به یک موتور 2 لیتری و سیستم تمام چرخ متحرک هم مجهز بود. در نهایت قوانین گروه A بر مسابقات حاکم شد که خیلی سختگیرانه‌تر بود و خودروهای مسابقه‌ای باید به نسخه‌های جاده‌ای نزدیک‌تر می‌شدند. این یعنی تویوتا 222D که بر اساس قوانین گروه S ساخته شده و تقریبا تکمیل بود، حالا چیزی نبود جز یک خودروی بلااستفاده!

از آن دوران، فقط دو نمونه از این شاهکار باقی مانده است؛ یکی در تاسیسات موتور اسپرت تویوتا واقع در آلمان و دیگری در ژاپن!

تویوتا الساندرو ولتا (Alessandro Volta)

خودروی فراموش شده تویوتا

سوپرکارهای هیبرید، شاید امروزه عادی شده باشند؛ اما وقتی «تویوتا الساندرو ولتا» در سال 2004 رونمایی شد، همگان از چنین ایده‌ای انگشت به دهان ماندند.

این خودرو یک موتور 3.3 لیتری V6 و موتورهای الکتریکی روی هر محور داشت. در مجموع، قدرت آن به 400 اسب بخار می‌رسید و جالب اینکه تمام چرخ متحرک بود؛ چیزی که  از یک سوپرکار، انتظار نمی‌رود.

شاسی فیبر کربنی، به آن وزن سبک‌تر و استحکام بیشتری می‌داد؛ وجود فرمان و پدال‌های کشویی هم امکان تغییر سریع صندلی راننده از سمت چپ به راست را امکان‌پذیر می‌کرد.

اصلا این ماشین از هر لحاظ، جلوتر از زمان خود بود و پیدایش نمونه‌های شبیه به آن، تازه از 15 سال بعد آغاز شد. متاسفانه الساندرو ولتا فقط یک خودروی کانسپت و نمایشی بود و به‌همین دلیل، تنها یک دستگاه از آن به یادگار باقی مانده است.

تویوتا FT-HS

تویوتا FT-HS

این هم یک خودروی کانسپت در سبک و سیاق الساندرو ولتا بود؛ ولی تویوتا آن را در دسته ماشین‌های اسپرت میان رده قرار داد و یک سوپرکار از آن نساخت. تویوتا FT-HS هیبرید، از یک پیشرانه 3.5 لیتری V6 با خروجی 400 اسب بخار قدرت می‌گرفت و خودرویی دیفرانسیل عقب بود. طراحی جالبی هم داشت که در حالت سقف بسته، 4 سرنشینه و در حالت  روباز، دو سرنشینه می‌شد.

کمپانی ژاپنی مدعی بود که این خودرو، تجربه رانندگی در قرن بیست‌ویکم را متحول می‌کند و شاید پربیراه هم نمی‌گفت. تویوتا FT-HS از جهاتی، سنگ بنای نسخه مدرن GR Supra شد و البته، هیچ‌وقت قرار نبود خود FT-HS وارد خط تولید شود.

جلوتر بودن از زمان خود، نه تنها برای الساندرو ولتا، بلکه برای این خودرو هم صدق می‌کند؛ چرا که پیدا کردن مشتری برای یک ماشین اسپرت هیبرید در میانه‌های دهه 2000، کار آسانی نبود.

تویوتا AXV-IV

خودروی فراموش شده تویوتا

سبُک، ساده و زیبا؛ این شاید خلاصه‌ترین توصیف درباره کانسپت تویوتا AXV-IV مدل 1991 باشد. با وزنی حدود 450 کیلوگرم، AXV-IV سبک‌ترین خودروی آن دوره زمانه محسوب می‌شد.

تمرکز اصلی تویوتا در ساخت این خودرو، روی دو چیز بود: ایرودینامیک بهینه و مصرف سوخت پایین. نتیجه اینکه AXV-IV به یک موتور دو-زمانه 804 سی‌سی تجهیز شد که توان تولید نیرویی معادل 63 اسب بخار را داشت. شاید این ارقام چشمگیر نباشند؛ اما همین موتور کوچک برای ماشینی به این وزن، غوغا به‌پا می‌کرد.

مشخص نشد پس از یک دوره حضور در نمایشگاه‌های مختلف، AXV-IV کجا غیبش زد؛ ولی ردپای آن را در طراحی بسیاری از خودروهای بعدی تویوتا، از جمله نسل سوم MR2 می‌توان دید.

تویوتا S-FR

تویوتا S-FR

وقتی که تویوتا از S-FR در نمایشگاه ماشین توکیو 2015 رونمایی کرد، اصلا به‌نظر نمی‌رسید یک خودروی مفهومی باشد. امکانات داخلی و طراحی آن، چنان کامل بود که انگار آماده است به جاده بزند. ظاهرا قرار بود خط تولید تویوتا S-FR از سال 2016 آغاز به کار کند و این خودرو در کنار مدل‌های GR86 و Supra یکی از سه ماشین اسپرت کوچک و ارزان کمپانی باشد.

اما پس از یک سال سروصدا و منتظر نگه داشتن طرفداران، هیچ خبری نشد. حتی تا به امروز که 7 سال گذشته هم چیزی تغییر نکرده و باید آن را یک پروژه لغو شده بدانیم.

البته شایعاتی مطرح شده مبنی بر اینکه تویوتا قصد داشت این خودرو را روی پلتفرم مزدا Miata تولید کند. پس شاید در مسیر همکاری تویوتا و مزدا، مشکلاتی ایجاد و مانع از تولید S-FR شده باشد. به‌هر حال، حیف شد!

تویوتا GR HV اسپرت

تویوتا GR HV اسپرت

تویوتا همین چند سال پیش از این خودرو رونمایی کرد؛ با وجود این، شاید مدل کانسپت GR HV Sports هم یک خودروی فراموش شده باشد.

طراحی آن، الهام گرفته از ماشین مسابقه‌ای تویوتا TS050 هیبرید بود و در موتورش هم از فناوری مختص ماشین‌های مسابقه‌ای استفاده شده بود؛ اما هیچ‌وقت مشخصات دقیق آن اعلام نشد.

قطعات داخلی تویوتا GR HV اسپرت، اشتراکات زیادی با تویوتا 86 داشت و بیشتر به یک خودروی آماده‌ی تولید شبیه بود تا نمونه کانسپت!

اما این‌بار هم مانند خیلی از دفعات قبل، تویوتا دست علاقه‌مندان را در پوست گردو گذاشت و این خودرو هیچ‌وقت وارد خط تولید نشد. البته با توجه به فراگیر شدن ایده هیبریدسازی در صنعت خودرو، بعید نیست این نوع هیبریدهای اسپرت کوچک را در آینده از تویوتا بیشتر ببینیم.