موتور آمونیاکی

نخستین موتور خودرو آمونیاکی جهان توسط چینی‌ها ساخته شد

شرکت چینی گک موتور موفق به ساخت اولین موتور آمونیاکی جهان شد؛ اما پیشرانه آمونیاکی چیست و چه مزایایی به‌همراه دارد؟

شرکت چینی گک اعلام کرد اولین موتور آمونیاکی جهان را ساخته است که می‌تواند به‌میزان 90 درصد از انتشار آلایندگی‌ها جلوگیری کند، اما این پیشرانه چیست و چه مزایایی را برای صنعت خودرو به‌همراه دارد؟ در ادامه به این پرسش پاسخ خواهیم داد.

آشنایی با اولین موتور آمونیاکی جهان

آمونیاک یکی از سوخت‌های پاک محسوب می‌شود که استفاده از آن برای قطارها، کامیون‌ها، هواپیماها و کشتی‌ها پیشنهاد شده است؛ اما در این میان اکنون شرکت چینی گک بر این باور است که می‌توان از آمونیاک به‌عنوان سوخت خودروهای سواری نیز استفاده کرد. آمونیاک در دماهای معمولی به‌شکل مایع است و برای حمل آن به فشرده‌سازی با انرژی بالا یا حمل با مخازن ویژه نیازی نخواهد بود. ضمن این‌که آمونیاک با روش‌های پاک‌تری نیز به تولید می‌رسد.

موتور آمونیاکی

گفتنی است آمونیاک با وجود این‌که مزایای زیادی دارد، اما یک ماده‌ی بسیار سمی به‌شمار می‌رود که برای انسان و حیوانات خطرهای زیادی را به‌همراه خواهد داشت. از این رو استفاده از سوخت آمونیاک نیز کماکان همانند سوخت‌های فسیلی با چالش‌هایی مواجه است.

در حالی که بسیاری از شرکت‌ها از تولید خودروهای آمونیاک‌سوز قصد دارند آن را به هیدردوژن تبدیل کرده و با آزاد شدن نیتروژن در هوا از سلول سوخت برای ایجاد برق استفاده کنند، برخی از شرکت‌ها نظیر گک چین از آمونیاک برای توسعه موتورهای درون‌سوز استفاده می‌کنند.

موتور آمونیاکی

طبق اعلام شرکت گک، موتور 2 لیتری آمونیاکی این شرکت قادر است آمونیاک مایع را به‌شکل ایمن و موثر بسوزاند و قدرتی برابر با 161 اسب بخار را به‌تولید برساند. این خودروساز چینی مدعی است استفاده از آمونیاک در این خودروها باعث می‌شود تا میزان انتشار آلایندگی نسبت به سوخت‌های فسیلی حدود 90 درصد کاهش پیدا کند.

گفتنی است حدود 10 سال پیش، محققان یک موسسه تحقیقات انرژی کره جنوبی موفق به ساخت یک خودرو به نام AmVeh شدند که با 70 درصد آمونیاک و 30 درصد بنزین نیروی حرکتی خود را تامین می‌کرد. این خودرو می‌توانست تا 70 درصد آلایندگی‌های کمتری را تولید کند. از این رو ادعای گک می‌تواند درست باشد.

موتور آمونیاکی

از آنجایی که موتور گک موتور چین کماکان مقداری کربن‌دی‌اکسید تولید می‌کند، نشان می‌دهد که در آن از سوخت‌های دیگری نیز استفاده شده که البته یک روش منطقی محسوب می‌شود؛ چرا که روند احتراق آمونیاک کند بوده و موتور در دورهای پایین و بالا با مشکل مواجه خواهد شد.

لازم به ذکر است تولید موتور آمونیاکی برای گک، چالش‌هایی چون عدم وجود زیرساخت‌های توزیع سوخت آمونیاک را به‌همراه دارد. همچنین برای تولید آلایندگی‌های نیتروژن اکسید نیز باید چاره‌ای اندیشیده شود. ضمن این‌که مقدار زیادی از آمونیاک‌های فعلی توسط فرایند هابربوش (Haber Bosch) تولید می‌شود که میزان آلایندگی آنها بسیار زیاد است.