تبدیل پلی استیشن قابل حمل به شبیه ساز

چگونه پلی استیشن قابل حمل خود را به یک شبیه ساز بازی تبدیل کنیم

شاید اینگونه به‌نظر برسد که کنسول‌های بازی قابل حمل دیگر در دنیای امروز جایی ندارند، اما با تبدیل پلی استیشن قابل حمل به شبیه ساز، شما می‌توانید دوباره از دستگاه قدیمی خود استفاده کرده و از تجربه‌های جدید با آن لذت ببرید.

در سال 2014، سونی سرانجام پس از 9 سال تولید PSP را متوقف و کنسول بازی قابل حمل خود را بازنشسته کرد. از آن زمان تاکنون، پی‌اس‌پی ها به ابزاری تقریباً غیرقابل استفاده تبدیل شده‌ و کنار گذاشته شده‌اند.

پلی استیشن قابل حمل یا PlayStation Portable یا به اختصار PSP یک کنسول بازی دستی است که توسط Sony Computer Entertainment ساخته شده است. این کنسول اولین کنسول بازی دستی پلی استیشن به شمار می‌رود که نخستین بار در ۱۲ دسامبر ۲۰۰۴ در ژاپن و در ۲۴ مارس ۲۰۰۵ در آمریکای شمالی منتشر شد.

با وجود پیشرفت‌های روزافزون در صنعت بازی‌های ویدئویی، ما شاهد ابزار جدید و فوق‌العاده کارآمدی در بازار هستیم و همین موضوع سبب شده PSP به‌ابزاری ناکارآمد تبدیل شود. اما نکته جالب توجه اینجاست که این دستگاه دستی قدیمی که در خانه‌ها گرد و غبار سطح آن را فراگرفته است، در واقع می‌تواند به یک ماشین شبیه‌سازی بسیار کارآمد تبدیل شود.

پلی استیشن قابل حمل زمانی قدرتمندترین دستگاه بازی دستی موجود در بازار به حساب می‌آمد. مدل اصلی علاوه‌بر قدرت پردازش بالا، دارای یک صفحه نمایش LCD با وضوح تصویر 480×272 با نور پس زمینه 4.3 اینچی و رنگ 24 بیتی بود. این دستگاه همچنین از باتری لیتیوم یونی قابل شارژ، بلندگوی Monaural، جک هدفون و یکی از معدود کنسول‌های دستی با جوی استیک داخلی بهره می‌برد.

تبدیل پلی استیشن قابل حمل به شبیه ساز

برای تبدیل پلی استیشن قابل حمل به شبیه ساز، شما فقط باید سیستم‌عامل خاصی را نصب کنید و سپس می‌توانید انواع بازی‌ها را در کمترین زمان بر روی آن اجرا کنید. این دستگاه برخی از سیستم‌های بازی را بهتر از سایرین شبیه سازی می‌کند، اما می تواند رام‌های GameBoy، SNES N64، Sega Genesis، PS1، PS2 و البته خود PSP را اجرا کند.

علاوه‌بر همه اینها، قابلیت افزودن کارت Memory Stick Duo برای ذخیره‌سازی، آن را به یک گزینه ایده‌آل برای شبیه سازی تبدیل می‌کند. ده‌ها رام را می‌توان به هر کارت اضافه کرد که در صورت کمبود فضا می‌توانید آنها را عوض کنید.

تبدیل این دستگاه‌ قابل حمل به یک دستگاه شبیه ساز به‌طرز شگفت‌آوری ساده است و تنها چیزی که شما نیاز خواهید داشت PSP، کامپیوتر، Memory Stick و یک کابل USB است. در ادامه با دنبال کردن 4 مرحله شما می‌توانید به‌راحتی پلی استیشن قابل حمل خود را به یک شبیه ساز بازی تبدیل کنید.

4 مرحله برای تبدیل PSP به یک شبیه ساز

4 مرحله برای تبدیل PSP به یک شبیه ساز

1. به‌روزرسانی سیستم‌عامل در PSP

در قدم اول برای تبدیل پلی استیشن قابل حمل به شبیه ساز، شما باید مطمئن شوید که سیستم عامل PSP قبل از تبدیل به یک ماشین شبیه ساز به آخرین نسخه‌به‌روز شده است. برای این کار چند راه مختلف وجود دارد. اگر PSP شما به WiFi متصل است، می‌توانید به سادگی به قسمت تنظیمات در صفحه اصلی کنسول بروید و سپس دکمه «به‌روزرسانی سیستم» را انتخاب کنید.

به خاطر داشته باشید که برای انجام این کار روی مدل‌های اصلی PSP باید یک Memory Stick نصب کنید. با این حال، برخی از PSP های قدیمی ممکن است در اتصال به شبکه‌های WiFi مدرن مشکل داشته باشند. در این صورت، می‌توانید از رایانه برای دانلود نرم افزار مورد نیاز خود استفاده کنید و سپس آن را از طریق USB بر روی PSP نصب کنید.

سایت حفاظت از بازی‌های قدیمی ReviveToday این سیستم عامل را برای دانلود مدل‌های اصلی PSP و PSP Go در دسترس دارد. آخرین نسخه‌ای که در حال حاضر برای کنسول در دسترس قرار دارد، System Software 6.61 است که سونی یک سال پس از آفلاین کردن کنسول، آن را به‌روز کرد. بنابراین این نسخه‌ای است که باید دانلود کنید.

هنگامی که سیستم عامل را روی رایانه شخصی خود نصب کردید، پوشه را از حالت فشرده خارج کنید، PSP خود را با یک کابل USB وصل کنید و سپس دایرکتوری (پوشه‌دان) مقابل را روی حافظه PSP ایجاد کنید: PSP > GAME > UPDATE. نام این پوشه‌ها باید با حروف بزرگ نوشته شود.

تبدیل پلی استیشن قابل حمل به شبیه ساز

در مرحله بعد، فایل EBOOT.PBT را از میان‌افزاری که به‌تازگی دانلود کرده‌اید در پوشه UPDATE PSP قرار دهید. سپس PSP را جدا کنید، به Game در صفحه اصلی و سپس به Memory Stick بروید. شما باید فایل به‌روز‌رسانی را اینجا مشاهده کرده و بتوانید با ضربه زدن روی X آن را راه‌اندازی کنید.

پلی استیشن قابل حمل شما بعد از اتمام به‌روز‌رسانی دوباره راه‌اندازی خواهد شد، پس قبل از فشار دادن هر دکمه، از نصب و راه‌اندازی مجدد اطمینان حاصل کنید.

یک راه ساده دیگر برای به‌روزرسانی سیستم‌عامل استفاده از یک بازی UMD اخیر است. یو ام دی (universal media disc) وسیله‌ای برای انتقال اطلاعات است که در کنسول پی اس پی توسط شرکت سونی به کار می‌رود. توجه داشته باشید که شما نمی‌توانید از این روش در PSPgo استفاده کنید.

برای این کار ابتدا اطمینان حاصل کنید که باطری PSP شما شارژ کامل دارد، سپس یک UMD بازی اخیر را در شکاف UMD قرار دهید و PSP را فعال کنید. این نکته را در نظر بگیرید که هر بازی UMD شامل به‌روزرسانی نمی‌شود و این تنها در صورتی خواهد بود که بازی نیاز به یک به‌روزرسانی خاص برای اجرا داشته باشد.

اگر نسخه جدید سیستم‌عامل برای اجرای بازی در UMD مورد نیاز باشد، شما یک صفحه برای شروع به‌روزرسانی دریافت خواهید کرد.

2. دانلود میان‌افزار سفارشی برای PSP

تبدیل پلی استیشن قابل حمل به شبیه ساز

مرحله بعدی دانلود میان‌افزار شخص ثالث سفارشی است. میان‌افزارها به‌عنوان رابطی بین فناوری‌ها، ابزارها و پایگاه‌های اطلاعاتی متنوع عمل می‌کنند تا آنها به صورت یکپارچه در یک سیستم واحد ادغام شوند. این میان‌افزار با سخت‌افزار رسمی PSP که به‌تازگی به‌روزرسانی کرده‌اید ادغام می‌شود و به PSP شما اجازه می‌دهد شبیه‌سازها را اجرا کند.

انواع مختلفی از سیستم عامل وجود دارد، اما برخی از آنها فقط با نسخه‌های خاصی از PSP کار می‌کنند. اگر مایل به استفاده از یکی از این موارد هستید، می‌توانید با بررسی شماره مدلی که در داخل محفظه باتری در پشت کنسول قرار دارد، بررسی کنید که چه نوع PSP دارید. برای این کار تنها کافیست محفظه را باز کنید، باتری را بردارید و شماره‌ای که در گوشه سمت راست بالا وجود دارد را بخوانید.

این مرحله را با دانلود نرم افزار Infinity 2.0 از وب سایت شرکت سونی شروع کنید. این نرم افزار نصب و اجرای سفت افزار سفارشی Pro-C2 را امکان پذیر می‌کند، سفت‌افزاری که برای شبیه‌سازی به آن نیاز داریم.

سفت‌افزار یا Firmware، به برنامه‌هاى کامپیوترى گفته مى‌شود که در سیستم‌هاى‌ الکترونیکى‌ و محاسباتى‌ براى‌ کنترل سخت افزار دستگاه مورد استفاده قرار مى‌‌گیرد. این برنامه درون انواع سخت افزارها تعبیه می‌شود تا به آنها در ایجاد ارتباط با دیگر ابزارها و نرم‌افزارها کمک کند.

پس از آن، می‌توانید نسخه 6.61 Pro-C2 را از دیجیتکس دانلود کنید. هر دو فایل فشرده خواهند شد، بنابراین باید پوشه Downloads را در رایانه خود باز کنید و با استفاده از برنامه‌ای مانند 7-Zip آنها را استخراج کنید. حالا نوبت نصب آنهاست.

3. نصب سفت‌افزار سفارشی در PSP

تبدیل پلی استیشن به شبیه ساز

اکنون که سیستم عامل را دانلود کرده‌اید و آماده تبدیل پلی استیشن قابل حمل به شبیه ساز هستید، PSP خود را به رایانه وصل کنید. باید آن را در نوار کناری File Explorer مشاهده کنید. این پوشه PSP را در یک پنجره جداگانه باز کنید و سپس به پوشه محصور شده که PSP نام دارد بروید. دایرکتوری فایل باید حاوی پوشه‌ای با عنوان GAME باشد که خود حاوی پوشه‌ای با عنوان UPDATE است. اگر این پوشه‌ها از قبل وجود ندارند، خودتان باید آنها را ایجاد کرده و نامگذاری کنید تا به این شکل باشد: PSP > GAME > UPDATE.

سپس به پوشه Infinity در Downloads بروید. دو پوشه در داخل این قسمت وجود خواهد داشت. کسانی که می‌خواهند یک PSP Go را به شبیه‌ساز تغییر دهند باید به پوشه pspgo بروند، از طرف دیگر کسانی که سعی در تغییر یک PSP معمولی دارند، باید به قسمت Standard بروند. هر دوی اینها حاوی یک فایل EBOOT.PBP هستند. این فایل را به پوشه UPDATE در پوشه PSP خود منتقل کنید.

اکنون به قسمت Downloads در رایانه شخصی خود برگردید و پوشه Pro-C2 را باز کنید. این شامل یک پوشه PSP است که پوشه دیگری به نام Game را در خود جای می‌دهد. پوشه‌ای با عنوان PROUPDATE را از پوشه GAME بردارید و آن را به پوشه GAME دیگری که در PSP ایجاد کرده‌اید منتقل کنید.

4. نرم افزار جدید را در PSP فعال کنید

فعال کردن نرم افزار جدید در PSP

در مرحله آخر تبدیل پلی استیشن قابل حمل به شبیه ساز، پی‌اس‌پی خود را از رایانه جدا کرده و آن را روشن کنید. به بخش بازی در صفحه اصلی PSP و سپس به Memory Stick بروید. Infinity 2 اکنون باید به عنوان یکی از فایل‌های موجود در PSP شما ظاهر شود. این فایل را راه‌اندازی کنید، X را فشار دهید تا نصب شود و سپس دستورالعمل‌های روی صفحه را دنبال کنید تا وقتی که از شما خواسته شود PSP خود را راه‌اندازی مجدد کنید.

سپس به بخش Memory Stick برگردید و به سمت پایین به فایل PROMOD-C2 بروید. متن روی صفحه کوچک و خواندن آن دشوار است، اما تنها چیزی که باید بدانید این است که برای نصب Pro C-2، باید X را دوبار پشت سر هم فشار دهید تا PSP برای بار دوم راه‌اندازی شود.

حالا به پوشه Memory Stick برگردید و برای بار دوم Infinity 2 را انتخاب کنید. این بار دکمه سمت چپ D-Pad را فشار دهید و سپس گزینه PRO CFW را انتخاب کنید. دکمه سمت راست D-Pad، سپس دکمه Home و سپس دکمه X را فشار دهید. با رفتن به تنظیمات و قسمت اطلاعات سیستم می‌توانید تأیید کنید که نصب با موفقیت انجام شده است یا خیر.

اکنون باید یک لوگوی Infinity را در کنار شماره نسخه سیستم عامل مشاهده کنید. اگر چنین است، شما با موفقیت مراحل را گذرانده‌اید و اکنون یک شبیه‌ساز دارید که می‌توانید نرم‌افزارهای دلخواه خود را روی آن امتحان کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*