مانیتور دوم

آموزش استفاده از لپ تاپ یا تبلت به عنوان مانیتور دوم

این روزها استفاده از مانیتور دوم در خانه یا محل کار بسیار محبوب شده است. در این مطلب به شما آموزش خواهیم چطور از لپ تاپ یا تبلت به عنوان مانتیور دوم استفاده کنید.

در بین افرادی که به صورت تخصصی و روزانه استفاده زیادی از رایانه دارند این باور وجود دارد که دو مانیتور همیشه بهتر از یک مانیتور است. برای رسیدن به این هدف و بالا بردن بهره‌وری خود لازم نیست یک مانیتور جدید بخرید، شما می‌توانید با استفاده از لپ تاپ یا تبلت دارای سیستم عامل ویندوز آن را تبدیل به مانیتور دوم یا حتی سوم خود کنید. در ویندوز 11 ابزارهای پیش فرضی تعبیه شده که به کاربران این امکان را می‌دهند از دستگاه‌های دیگری که مجهز به سیستم عامل ویندوز هستند به عنوان یک نمایشگر بی سیم که دارای امکانات اضافی نیز بوده استفاده کنند و برای انجام این کار اصلاً نیازی به برنامه سوم نخواهید داشت.

تا انتهای این مطلب همراه گجت نیوز باشید تا به صورت کامل استفاده از لپ تاپ یا تبلت به عنوان مانیتور دوم را به شما آموزش دهیم.

برای استفاده از لپ تاپ یا تبلت به عنوان مانیتور دوم چه پیش نیازی لازم است؟

اگر قصد این را دارید که از لپ تاپ یا تبلت ویندوزی خود به عنوان مانیتور دوم استفاده کنید، مطمئن شوید که دستگاه شما فناوری میراکست – Miracast یا همان پخش آینه‌ای را پشتیبانی می‌کند. میراکست یک تکنولوژی بوده که با استفاده از آن می‎‌توان تصویر را از دستگاه‌های فرستنده‌ مانند لپ تاپ، تبلت، گوشی‌های هوشمند و … به دستگاه‌های گیرنده مانند تلویزیون، مانتیور، پروژکتور و … فرستاد. در زیر به صورت قدم به قدم آموزش خواهیم داد که چطور متوجه شوید دستگاه ویندوزی شما از فناوری میراکست پشتیبانی می‌کند:

  • با استفاده از دکمه‌های ترکیبی Win + R وارد Run ویندوز شوید و دستور dxdiag را تایپ کنید.
  • در پنجره Directx Diagnostic Tool باز شده روی گزینه Yes کلیک کنید.
  • سپس در مرحله بعد روی گزینه Save All Information کلیک کرده و مسیر ذخیره فایل تکست را مشخص کنید.
  • فایل تکست ذخیره شده را باز کنید و در قسمت اطلاعات سیستم – System Information به دنبال گزینه Miracast بگردید.

اگر نوشته باشد در دسترس – Available یعنی شما می‌توانید از دستگاه خود به عنوان مانیتور دوم استفاده کنید، اما اگر یکی از دستگاه‌های شما از فناوری میراکست پشتیبانی نمی‌کند متأسفانه شما قادر نخواهید بود که از لپ تاپ یا تبلت خود به عنوان مانیتور دوم استفاده کنید و این مطب در همین ابتدا برای شما به پایان می‌رسد.

نحوه استفاده از لپ تاپ یا تبلت به عنوان مانیتور دوم

نمایش بی سیم – Wireless Display یک قابلیت مخفی بوده که در نسخه‌های جدید سیستم عامل ویندوز نهانده شده است و کاربران برای استفاده از آن مستلزم دانلود و نصب مؤلفه‌های اضافی ویندوز هستند. حتی ممکن است تعداد کمی از کاربران این قابلیت به صورت شانسی و تصادفی پیدا کنند، اما با این حال یک قابلیت بسیار خوب و کاربردی برای کسانی دو یا چند رایانه دارند محسوب می‌شود.

در ابتدای کار مطمئن شوید دستگاهی که می‌خواهید از آن به عنوان مانتیور دوم استفاده کنید به همان شبکه‌ای وصل شده باشد که دستگاه اصلی شما به آن وصل است. لازم به ذکر است که هر چه اینترنت بهتری داشته باشید و از سرعت قابل قبولی بهره ببرید، کیفیت تصویر ارسالی و دریافتی خیلی بهتر خواهد بود.

مراحل زیر را قدم به قدم انجام دهید تا بتوانید از لپ تاپ یا تبلت خود به عنوان مانیتور دوم استفاده کنید:

  • قسمت تنظیمات ویندوز – Windows Settings را باز کرده و وارد مسیر برنامه‌ها –> ویژگی‌های اختیاری Apps –> Optional Features شوید.

  • روی گزینه قرمز رنگ نمایش ویژگی‌های – View features کلیک کنید.
  • در قسمت جست و جو کلمه Wireless Display را تایپ کرده و سپس درون مربع نتیجه بالا آمده تیک کنار گزینه مربوطه را بزنید.

  • روی گزینه بعدی – Next کلیک کرده و سپس قابلیت مورد نظر را نصب کنید. دقت داشته باشید که برای انجام این فرآیند نیاز به اتصال یک اینترنت فعال دارید، زیرا باید حدود سه مگابایت داده را برای نصب مؤلفه اضافی دانلود کنید.
  • منتظر بمانید تا ویندوز فرآیند نصب را به پایان برساند. شما می‌توانید از قسمت اقدامات اخیر – Recent Actions پیشرفت نصب را زیر نظر داشته باشید.

حالا می‌توانید وارد منو استارت ویندوز شده و برنامه Wireless Display را در آنجا پیدا کنید. با کمک این برنامه شما قادر خواهید بود تا از لپ تاپ یا تبلت ویندوزی خود به عنوان مانیتور دوم استفاده کیند که در ادامه نحوه انجام این کار را به شما آموزش خواهیم داد.

  • در دستگاهی که می‌خواهید از آن به عنوان مانیتور دوم استفاده کنید برنامه Wireless Display را باز کنید. توجه داشته باشید که برنامه باید به شما اطلاع دهد که دستگاه مورد نظر برای اتصال بی سیم آماده است.

  • در رایانه اصلی خود از دکمه‌های ترکیبی Win + K استفاده کنید. همچنان می‌توانید در قسمت تنظیمات سریع – Quick Settings روی دکمه ویرایش – Edit کلیک کرده، سپس Add را زده و در انتها گزینه Cast را انتخاب کنید.

  • در لیست دستگاه‌های نشان داده شده روی تبلت یا لپ تاپ خود کلیک کنید.
  • یکی از حالت‌های نمایش را انتخاب کنید. حالت‌های نمایش شامل حالت شبیه سازی – duplicate (در این حالت تصویر یکسان در هر دو نمایشگر نشان داده می‌شود)، حالت گسترده کردن – extend (در این حالت دستگاه دوم به عنوان یک نمایشگر اضافی کار می‌کند) و حالت فقط نمایشگر دوم باشد – second display only هستند.

تبریک می‌گوییم، فرآیند تبدیل لپ تاپ یا تبلت به مانیتور دوم به اتمام رسیده و اکنون می‌توانید با رفتن به مسیر سیستم –> نمایش – System –> Display تنظیمات مربوطه همچون تنظیم رزولوشن تصویر و دیگر موارد این چنینی را تغییر دهد.

هنگامی که لپ تاپ یا تبلت شما به عنوان مانیتور دوم متصل شده باشد، با زدن تیک Allow… input from this device می‌توانید از کیبورد و موس آن در رایانه اصلی خود استفاده کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*