اینترنت ایران

ایران در محدودیت، اختلال و کندی سرعت اینترنت، سرآمد کشورهای جهان است

گزارش انجمن تجارت الکترونیک به‌تازگی منتشر شده و نشان می‌دهد که کشورمان در محدودیت، اختلال و کندی سرعت اینترنت، سرآمد کشورهای جهان است! همان‌طور که انتظار داشتیم، آمارهای این گزارش در تضاد کامل با گفته‌های مسئولان درباره وضعیت اینترنت ایران است.

حال اینترنت کشورمان به‌هیچ‌وجه خوب نیست و این روزها بدون استفاده از یک برنامه تغییر آی‌پی، هیچ راهی برای دسترسی به پیام‌رسان‌ها و شبکه های اجتماعی خارجی وجود ندارد. گزارش منتشر شده توسط انجمن تجارت الکترونیک ایران هم این موضوع را تایید می‌کند و نشان می‌دهد که ما توانستیم با تلاش‌های شبانه‌روزی مسئولان، سرانجام به سرآمد کشورهای جهان در محدودیت، کندی سرعت و اختلال در اینترنت تبدیل شویم! با بررسی گزارش انجمن تجارت الکترونیک ایران همراه گجت نیوز بمانید.

وضعیت اینترنت ایران

اوضاع بد اینترنت ایران فقط مربوط به این روزها نیست و با بررسی آمار منابعی مانند نت بلاکس، می‌بینیم اختلالات در دل اینترنت ما ریشه دوانده‌اند.

شروع گزارش انجمن تجارت الکترونیکی تهران انتقادی درباره عدم حضور بخش خصوصی در کارگروه بررسی کیفیت اینترنت است. در ادامه این گزارش به اهمیت اینترنت در دنیای اقتصاد دیجیتال اشاره شده و درباره رکود ورشکستگی شرکت‌های فعال در حوزه دیجیتال اشاره شده است. در کنار این موضوع‌ها، میل فعالان دنیای دیجیتال به مهاجرت مورد بررسی قرار گرفته و اعلام شده وضعیت این روزهای اینترنت کشور که رو به افول است باعث ناامیدی فعالان حوزه دیجیتال در کشورمان شده است.

نامه انجمن تجارت الکترونیک تهران به رییس جمهور

این گزارش، در اصل پیوست نامه‌ای است که انجمن تجارت الکترونیک به رئیس‌جمهور ابراهیم رییسی ارسال کرده است. متن این نامه را می‌توانید در ادامه ببینید. همچنین می‌توانید گزارش این انجمن را به‌صورت کامل در انتهای این متن دریافت کنید.

جناب آقای دکتر ابراهیم رییسی

رئیس جمهور محترم

با سلام و احترام

پیرو دستور جنابعالی به شورای عالی فضای مجازی و وزارت ارتباطات در راستای بررسی دلایل تخصصی کاهش کیفیت اینترنت در کشور، انجمن تجارت الکترونیک تهران متشکل از پلتفرم‌های بزرگ اینترنتی کشور، پس از چند هفته بررسی کارشناسی، گزارش تحلیلی خود را به پیوست این نامه‌ تقدیم می‌کند.

کیفیت اینترنت را می‌توان با سه شاخص اختلالات، محدودیت‌ها و سرعت اندازه‌گیری کرد. بررسی‌های ما نشان می‌دهد وضعیت کیفیت اینترنت در کشور در شرایط بحرانی قرار دارد؛ موضوعی که نه‌تنها مانع بزرگ رشد اقتصاد دیجیتال و تحقق اهداف برنامه هفتم توسعه است، بلکه دستاوردهای پیشین کشور در این زمینه را نیز با تهدید جدی مواجه می‌کند.

در شرایط فعلی، ایران در مقایسه با ۱۰۰ کشور برتر جهان (بر اساس GDP)، بی‌کیفیت‌ترین اینترنت را دارد. ایران از نظر اختلالات اینترنت بالاتر از میانمار جایگاه ۹۹/۱۰۰، از نظر محدودیت‌ها بالاتر از چین جایگاه ۹۹/۱۰۰ و از نظر سرعت بالاتر از سودان، کامرون و کوبا جایگاه ۹۷/۱۰۰ را دارد.

بخش قابل توجهی از وضعیت فعلی اینترنت ناشی از اقدامات سلیقه‌ای دستگاه‌های اجرایی است و به‌راحتی قابل بررسی و حل است. در نتیجه دستورات قاطع جنابعالی در این رابطه می‌تواند در مدت کوتاهی بهبود چشم‌گیری در وضعیت اینترنت کشور به‌وجود آورد.

امیدواریم این گزارش و بررسی تخصصی نگارندگان آن به‌دقت مورد بررسی قرار گیرد. اینترنت ریشه‌ی درخت اقتصاد دیجیتال است و ما به‌عنوان گروهی از شرکت‌های فناور بخش خصوصی، وظیفه خود می‌دانیم که اهمیت این موضوع و وضعیت موجود را گزارش کرده و تلاش کنیم قدم‌هایی هرچند کوچک در مسیر پیشرفت کشور برداریم.

انجمن تجارت الکترونیک تهران

کند، بحرانی و پر از اختلال؛ تحلیل وضعیت اینترنت ایران از دیدگاه انجمن تجارت الکترونیک تهران

این انجمن باور دارد اوضاع اینترنت در کشورمان بحرانی است. اختلال در اینترنت بیش از از حد زیاد است و ایران در لیست صد کشور برتر بر اساس شاخص تولید ناخالص داخلی، از نظر اختلال پیش از میانمار، در رتبه یکی مانده به آخر جا خوش کرده است. از نظر محدودیت‌ها هم کشورمان حالا پس از چین، محدودترین اینترنت را دارد. در زمینه سرعت هم طبق گزارش انجمن تجارت الکترونیک ما جزو پنج کشور آخر لیست هستیم.

گزارش وضعیت اینترنت ایران

همان طور که در این بخش از گزارش می‌بینید، اختلالات و محدودیت‌های هزینه نهایی اینترنت برای کاربر را بیشتر کرده است.

آن‌طور که این گزارش اعلام می‌کند، اینترنت ایران حالا در وضعیت بحرانی است و شکل جدیدی از اختلال در اینترنت کشور اتفاق افتاده است. در حالت جدید اختلال، وبسایت‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند. وبسایت‌هایی که در لیست سفید قرار دارند، بدون هیچ محدودیتی در دسترس هستند. پس از این وبسایت‌ها، نوبت به لیست خاکستری‌ها می‌رسد. این وبسایت‌ها و پلتفرم‌ها در پنجاه درصد مواقع، با اختلال قابل دسترسی هستند. در لیست سیاه هم وبسایت‌هایی جای گرفته‌اند که راهی برای دسترسی به آن‌ها وجود ندارد و کاربران باید سراغ استفاده از فیلترشکن‌ها بروند. اگر این گزارش درست باشد، بیشتر اینترنت را وبسایت‌های لیست خاکستری تشکیل می‌دهند که ارسال دیتای کاربران به آن‌ها در ۵۰ درصد مواقع با اختلال مواجه است.

انجمن تجارت الکترونیک تهران اعلام کرده است که در حال حاضر ۳۳ درصد از وبسایت‌های پربازدید در جهان، در کشورمان فیلتر هستند. اگر این موضوع به اندازه کافی برایتان ترسناک نیست بهتر است بدانید هر شش شبکه اجتماعی پرطرفدار در ایران فیلتر هستند و فقط در کشور چین با حکومت کمونیستی چنین شرایطی حاکم است. در زمینه سرعت هم ما رتبه ۹۷ را به‌دست آورده‌ایم و در این لیست صدتایی، فقط کوبا، کامرون و سودان عملکرد افتضاح‌تری دارند.

با این وضعیت راه حل چیست؟

انجمن تجارت الکترونیک ایران باور دارد راه‌حل مشکلات در این موارد خلاصه می‌شود: توسعه زیرساخت‌های فیبر نوری در کشور؛ توسعه شبکه 5G؛ از بین رفتن فضای غیر رقابتی که توسط مخابرات به‌وجود آمده؛ بهبود وضع قیمت اینترنت و موارد دیگری که می‌توانید در گزارش کامل انجمن بخوانید.

راه حل‌ های انجمن برای اینترنت

راه حل‌های انجمن برای حل مشکلات اینترنت به شدت ساده هستند اما در شرایط فعلی اجرایی شدن آن‌ها تقریبا غیرممکن به نظر می‌رسد.

این انجمن سه نوع راه‌حل آنی، میان‌مدت و بلندمدت ارائه کرده که با توجه به شرایط فعلی، اجرایی شدن آن‌ها تقریبا غیر ممکن است. با این حال انجمن تجارت الکترونیک اعلام کرده که در آینده گزارش‌های بیشتری منتشر خواهد کرد و به وضعیت اینترنت کشور خواهد پرداخت.

نظر شما درباره این گزارش چیست؟ آیا امیدی به بهتر شدن شرایط اینترنت با این گزارش‌ها دارید یا فکر می‌کنید شرایط فعلی پایدار خواهد بود؟ در بخش نظرات با گجت نیوز همراه شوید و نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.