بررسی گوشی اندرویدی قبل از سفر

5 چیزی که باید قبل از سفر در گوشی اندرویدی خود بررسی کنید

برای تجربه‌ی یک سفر لذت‌بخش و بی‌دغدغه، بررسی گوشی اندرویدی قبل از سفر می‌تواند بسیار مفید واقع شود. در اینجا به ذکر 6 نکته‌ای که باید قبل از سفر در گوشی اندرویدی خود بررسی کنید خواهیم پرداخت.

گوشی‌های هوشمند علاوه بر اینکه یک ابزار ارتباطی مفید هستند، منبعی عالی برای اطلاعاتی که ممکن است در حین سفر به آنها نیاز داشته باشید نیز محسوب می‌شوند. این وسایل هوشمند راهی مناسب برای استفاده از سرگرمی‌های مختلف‌اند و ابزاری مفید به‌شمار می‌روند که می‌توانند اتفاقات اطراف شما را مستند کنند.

ویژگی‌های ذکر شده داشتن یک تلفن هوشمند را هنگام سفر به عاملی ضروری تبدیل می‌کند. اگر تلفن شما از سیستم‌عامل اندروید بهره می‌برد، قبل از شروع سفر خود ممکن است مجبور شوید از فعال یا غیرفعال بودن تنظیمات خاصی در دستگاه خود مطمئن شوید. علاوه‌براین، در صورتی که می‌خواهید لحظات جالب سفر خود را با عکس و فیلم‌ ثبت کنید، نیاز است پیش‌از سفر تا جایی که می‌توانید فضای دستگاه خود را آزاد کنید.

در ادامه‌ی مطلب با پرداختن به موضوع بررسی گوشی اندرویدی قبل از سفر، مواردی که ممکن است انجام آنها در تلفن اندرویدی شما در طول سفر مفید واقع شود را معرفی خواهیم کرد. این نکات به‌خصوص وقتی‌ که قصد دارید برای مدت طولانی از خانه دور باشید یا قصد سفر به خارج از کشور را دارید، برای شما مفید خواهند بود.

1. اپلیکیشن‌های مورد نیاز برای سفر را در گوشی خود نصب کنید

بررسی گوشی اندرویدی قبل از سفر

هنگام سفر لازم است گوشی خود را با برنامه‌های کاربردی مجهز کنید که کارهای حیاتی مانند حمل و نقل و ارتباطات را آسان‌تر می‌کنند. اگر به مکانی جدید می‌روید، برنامه‌های راهنمای سفر محلی را در تلفن همراه خود نصب کنید. برخی از کشورها و شهرها برنامه راهنمای سفر خود را دارند که می‌توانید از آنها به‌عنوان راهنمای هتل و رستوران و نکات محلی استفاده کنید. Travel Guides و Google Trips از جمله این برنامه‌ها هستند

اگر به خارج از کشور می‌روید، نصب یک برنامه ترجمه و کمک مترجم مانند Google Translate از واجبات است. این ابزار علائم و مکالمات را برای شما تفسیر می‌کند و نیاز شما به یک مترجم انسانی را تا حدودی از بین می‌برد. اگر قصد دارید از طریق حمل و نقل عمومی از شهر مورد نظر بازدید کنید، برنامه‌ای مانند Citymapper را امتحان کنید یا یک برنامه محلی نصب کنید.

وقتی به سفری خارج از محل اقامت خود می‌روید، همیشه نگرانی در مورد چالش‌های پیش رو برای یافتن مکان‌های جدید با شما همراه خواهد بود. اما شما می‌توانید با نصب چند برنامه‌ی مسیریاب، از مسیریابی و پیدا کردن راه خود مطمئن شوید.

از جمله بهترین برنامه‌های مسیریاب می‌توان به گوگل مپس اشاره کرد. این اپلیکیشن از کامل‌ترین نرم‌ افزارهای مسیریابی در تمام اینترنت است که با آن به‌راحتی و یک جستجوی ساده می‌توانید مکان‌های مورد نظر خود را، از سوپرمارکت گرفته تا پمپ بنزین، پیدا کنید. برنامه Waze نیز از دیگر نرم‌افزارهای مسیریاب برتر محسوب می‌شود که در ایران از محبوبیت زیادی بین کاربران برخوردار است.

بررسی گوشی اندرویدی قبل از سفر

علاوه‌بر برنامه‌های ذکر شده، به خدمات اشتراک‌گذاری سواری که در مقصد شما محبوب است توجه کنید و آن را نیز از قبل نصب کنید. برای دسترسی بیشتر به خدمات اقامتی، برنامه‌هایی مانند Airbnb یا VRBO یا برنامه رسمی هتل یا مهمان‌سرایی که در آن اقامت دارید را دانلود کنید. نصب این برنامه‌ها به شما امکان می‌دهد تا با خدمات میزبان خود بسیار کارآمدتر ارتباط برقرار کنید. همچنین به شما امکان دسترسی آسان به جزئیات رزرو را می‌دهد.

هنگام بررسی گوشی اندرویدی قبل از سفر، همچنین ایده‌ی خوبی است که گزینه‌های پرداخت پشتیبان را روی تلفن خود نصب کنید. اگر هنوز این کار را نکرده‌اید، Google Pay را راه‌اندازی کنید. علاوه‌براین، شما می‌توانید هنگام سفر به یک کشور خارجی یک ابزار تبدیل ارز مانند Instant Currency Converter را نصب کنید. همچنین توصیه می‌شود قبل از مهاجرت یا سفر به ایالات متحده، کنترل پاسپورت موبایل را تنظیم کنید تا مجبور نباشید زمان زیادی را در صف منتظر بمانید.

2. برای مقابله با مشکل اتمام ناگهانی شارژ، یک پاوربانک تهیه کنید

اهمیت پاور بانک در سفر

خالی‌شدن زودهنگام باتری یکی از مشکلات مشترک بین تمامی کاربران گوشی‌های هوشمند است. همین موضوع سبب شده است دارندگان این دستگاه‌های همراه به فکر تهیه‌ی یک پاوربانک متناسب با گوشی خود باشند. پاور بانک یک شارژر الکتریکی قابل‌حمل است که برای شارژ انواع وسایل الکترونیکی از قبیل گوشی همراه، تبلت و حتی لپ‌تاپ کاربرد دارد.

در طول سفر همیشه پریز در دسترس نیست و ممکن است شارژ گوشی شما هر لحظه تمام شود. در این زمان به‌همراه داشتن یک پاوربانک مخصوص شارژ گوشی اندرویدی از مهم‌ترین کارها قبل از سفر محسوب می‌شود.

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که قبل از خرید پاوربانک باید به آن توجه کنید، ظرفیت پاوربانک است که با واحد میلی‌آمپرساعت یا mAh محاسبه می‌شود. قبل از خرید پاوربانک ابتدا باید بدانید به پاوربانک با چه ظرفیتی نیاز دارید. شدت جریان خروجی پاوربانک نیز مهم است و بر سرعت شارژ شدن تأثیر می‌گذارد. درگاه‌های ورودی و خروجی یک پاور بانک ممکن است microUSB، USB-A، USB-C یا لایتنینگ باشد. بنابراین باید قبل از تهیه نوع اتصالات پاوربانک را بررسی کنید.

سرعت شارژ شدن باتری پاوربانک نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. بسیاری از پاوربانک‌ها با کابل USB به‌راحتی شارژ می‌شوند؛ ولی برخی اینگونه نیستند. برای تشخیص سرعت شارژ باتری خود پاوربانک باید ولتاژ ورودی آن‌ را بررسی کنید. بنابراین پیش‌‌از خرید یک پاوربانک، تمام این عوامل را در نظر بگیرید و بهترین مدل آن را برای گوشی خود تهیه کنید.

3. برنامه‌هایی که می‌خواهید به‌صورت آفلاین به محتوای آنها دسترسی داشته باشید را از قبل دانلود کنید

دانلود برنامه های ضروری برای سفر

قبل از شروع سفر باید فرض کنید که ممکن است همیشه اتصال اینترنت نداشته باشید. بنابراین از قبل محتوای ضروری را در گوشی اندرویدی خود بارگیری کنید و مطمئن شوید که حتی بدون اتصال Wi-Fi هم می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید.

برای این کار در برنامه نتفلیکس، به برگه دانلودها بروید و به صورت دستی عناوینی را که برای دانلود در دسترس هستند بیابید، یا «دانلودها برای شما» را تنظیم کنید و از نتفلیکس بخواهید این انتخاب را انجام دهد. در برنامه Disney+، همه عناوین باید قابل ذخیره باشند و پس از بارگیری کامل در تب دانلودها نمایش داده می‌شوند. اگر کاربر Spotify Premium هستید، با یافتن آهنگ‌های مورد علاقه‌ی خود و ضربه زدن روی نماد دانلود در بالای صفحه، یک لیست پخش برای گوش دادن آفلاین آماده کنید.

نکته مهم‌تری که باید مطمئن شوید بدون نیاز به اتصال اینترنت در دسترس است، مسیرها هستند. قبل از سفر، Google Maps را راه‌اندازی کنید و وارد برنامه شوید. روی عکس نمایه خود ضربه بزنید و قسمت نقشه‌های آفلاین را انتخاب کنید. در آنجا، Select your own map را انتخاب کنید و منطقه مورد نظر خود را روی نقشه بیابید. پس از آماده شدن برای دسترسی آفلاین به منطقه‌ی مورد نظر، روی دانلود ضربه بزنید و اگر می‌خواهید چندین مکان را در نقشه ذخیره کنید، این مراحل را تکرار کنید.

4. لوازم جانبی موبایل را هنگام سفر خود فراموش نکنید

لوازم جانبی گوشی هنگام سفر

برای اینکه در استفاده از تلفن همراه در سفر برای شما مشکلی پیش نیاید، لازم است یک سری لوازم جانبی را حتما در سفر با خود حمل کنید. از جمله لوازم جانبی مورد نیاز هنگام سفر می‌توان به هدفون، هارد قابل حمل، قاب محافظ گوشی، شارژر و کابل های USB اشاره کرد.

شما می‌توانید با استفاده از یک هدفون تماس‌های تلفنی خود را پاسخ دهید، موزیک گوش بدهید و جلوی سر و صدا را بگیرید و یک محیط آکوستیک بین خود و محیط شلوغ اطراف به وجود بیاورید.

از طرف دیگر احتمال اینکه هر لحظه گوشی موبایل شما از دستتان بیفتد و هزار تکه شود زیاد است. بنابراین تهیه‌ی یک قاب محافظ بسیار اهمیت دارد و برای مسافران باتجربه یک قاب گوشی محکم از ضروریات سفر است. شما با تهیه‌ی چنین محافظی می‌توانید از گوشی خود محافظت کرده و با این کار از هزینه‌ی تعمیر جلوگیری کنید.

از دیگر موراد قابل بررسی در گوشی اندرویدی قبل از سفر این است که اگر به عکاسی علاقه‌مند باشید، در طول سفر خود مکان‌های جذاب بسیاری نظر شما را به خود جلب خواهند کرد. به همین دلیل شما به یک حافظه‌ی جانبی نیاز خواهید داشت که در صورت پر شدن حافظه‌ی گوشی اندرویدی خود بتوانید از آن استفاده کنید. کاربران با این حافظه‌ی جانبی به بیش از ۲ ترابایت حافظه اضافی دسترسی دارند و قادر هستند برنامه‌های سنگینی را روی گوشی خود نصب کنند، بدون اینکه نگران پر شدن حافظه موبایل خود باشند.

مودم قابل حمل یا داشتن اینترنت همراه نیز از دیگر لوازم جانبی مورد نیاز در سفر است؛ چراکه امروزه تقریباً تمامی امور از طریق اینترنت انجام می‌شوند. علاوه‌براین در طول سفر می‌توانید از طریق تماس تصویری که برای برقراری به اینترنت نیاز دارد، با عزیزان خود در ارتباط باشید.

همچنین با تهیه‌ی یک پایه‌ی نگهدارنده گوشی، برای جواب دادن به مکالمات نیازی به در آوردن گوشی از جیب خود نخواهید داشت و به‌راحتی در حین رانندگی می‌توانید از آن استفاده کنید. هنگام مسیریابی نیز این پایه‌ی نگهدارنده می‌تواند مفید واقع شود.

5. قبل از آغاز سفر، دستگاه اندرویدی خود را به‌روزرسانی کرده و از اسناد مهم پشتیبان‌گیری کنید

قبل از آغاز سفر دستگاه اندرویدی خود را به‌روزرسانی کنید

برای اطمینان از اینکه دستگاه شما در جاده در حالت مطلوب قرار دارد، در صورت وجود به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری، برای حفظ عملکرد کامل آن را نصب کنید.

برای دریافت آخرین نسخه‌ی موجود، برنامه تنظیمات را باز کرده و به قسمت سیستم بروید. روی System Update ضربه بزنید و هر به روز رسانی موجود را نصب کنید. سپس دستورات روی صفحه را دنبال کرده و در صورت نیاز دستگاه را راه‌اندازی مجدد کنید.

در مرحله‌ی بعد، با حذف برنامه‌های غیرضروری برای ایجاد فضای بیشتر، فضای ذخیره‌سازی خود را خالی کنید. در همین راستا، از عکس‌ها، ویدیوها و سایر فایل‌های مهم موجود در Google Photos یا Google Drive یا در رایانه خود نسخه پشتیبان تهیه کنید، زیرا ممکن است در سفر گوشی شما آسیب ببیند و امکان بازیابی اسناد مهم شما مهیا نشود.

پشتیبان گیری یا بکاپ (BackUp) در واقع کپی کردن فایل‌ها یا داده‌های فیزیکی و مجازی در یک مکان ثانویه است تا در برابر خرابی تجهیزات، بتوان از اطلاعات محافظت کرد.

اگر احراز هویت دو مرحله‌ای (2FA) را برای سرویس‌های مهم راه‌اندازی کرده‌اید (مانند حساب‌های رسانه‌های اجتماعی و پیام‌رسانی، حساب‌های بانکی و کارت اعتباری، حساب‌های وب‌سایت خرده‌فروشی)، در صورت گم کردن تلفن خود به طور موقت آنها را عوض کنید. به یک روش تأیید متفاوت برنامه‌های مهم را مرور و تنظیم کنید تا کدها از طریق ایمیل و نه از طریق پیامک در طول سفر برای شما ارسال شوند. فرآیند تغییر تنظیمات 2FA ممکن است بسته به برنامه متفاوت باشد و باید به راحتی در صفحات پشتیبانی مربوطه سرویس جستجو شود.

6. تنظیمات استفاده از داده دستگاه را بررسی کنید

بررسی گوشی اندرویدی قبل از سفر

یکی از چالش‌هایی که کاربران گوشی‌های هوشمند در هنگام سفر به خارج از کشور با آن مواجه می‌شوند، نیاز به استفاده از سیم کارت خود در سطح بین‌المللی است. از آنجایی که هر اپراتوری تنها می‌تواند یک منطقه مشخص را تحت پوشش خود قرار دهد، زمانی که فردی از آن منطقه خارج شود، دیگر امکان استفاده از سیم کارت خود را به صورت عادی نخواهد داشت.

بنابراین اگر قصد مسافرت به خارج از کشور را دارید، ابتدا با ارائه‌دهنده‌ی خدمات تلفن همراه خود تماس بگیرید و بررسی کنید که آیا طرح تلفن فعلی به شما امکان برقراری تماس تلفنی و ارسال پیام‌های متنی در سطح بین‌المللی را می‌دهد یا خیر.

در صورت دریافت مجوز، می‌توانید رومینگ را در دستگاه خود فعال کنید تا به طور خودکار سرویس را از ارائه دهنده خدمات تلفن همراه محلی که شرکت مخابراتی شما با آن شریک شده است، دریافت کند.

برای فعال کردن رومینگ، برنامه تنظیمات را باز کرده و به قسمت «شبکه و اینترنت» بروید. روی «شبکه تلفن همراه» ضربه بزنید یا سیم کارت فعلی خود را انتخاب کرده و رومینگ را فعال کنید. بعد از فعال شدن رومینگ سیم کارت، شما می‌توانید از سیم کارت خود برای برقراری تماس، ارسال پیام و اتصال به اینترنت استفاده کنید.

باید توجه داشته باشید که هنگام استفاده از سرویس رومینگ، هزینه مکالمه، پیامک و اینترنت دیگر بر اساس تعرفه‌های داخل ایران نیست و تمام این خدمات بر اساس تعرفه‌های کشور میزبان محاسبه می‌شود.

هنگام بررسی گوشی اندرویدی قبل از سفر توجه داشته باشید که اگر توانایی برقراری تماس تلفنی رایگان و ارسال پیامک به خارج از کشور را از طریق طرح تلفن خود ندارید، باید Mobile Data را در سیم کارت مخابراتی خود خاموش کنید. اگر یک گوشی اندرویدی آنلاک دارید، ببینید آیا می‌توانید سیم کارت اعتباری را در مقصد خریداری کنید یا خیر.

اگر مدل تلفن اندرویدی شما دارای قابلیت eSIM است، به دنبال دریافت خدماتی مانند Nomad یا Airalo باشید و آن را قبل از سفر تنظیم کنید، هر شرکتی که انتخاب می‌کنید باید بتواند شما را در مراحل نصب راهنمایی کند.

ممکن است برخی از برنامه‌ها تنظیماتی داشته باشند که به شما امکان می‌دهند فقط زمانی که دستگاهتان به Wi-Fi متصل است، استفاده از سرویس را محدود کنید. در صورت وجود چنین تنظیماتی، وقتی خارج از کشور هستید آن را روشن کنید و به یاد داشته باشید که پس از بازگشت به خانه آن را به حالت اولیه برگردانید.

در نهایت، این احتمال وجود دارد که گوشی هوشمند خود را در حین سفر گم کنید. در این شرایط اگر مدل تلفن اندرویدی شما دارای این ویژگی باشد، ممکن است قبل از شروع سفر بخواهید امضای قفل صفحه شامل آدرس ایمیل یا آدرس رسانه‌های اجتماعی خود را در آن ذکر کنید تا فردی که گوشی شما را پیدا کرده است بتواند برای بازگرداندن دستگاه گمشده شما را بیابد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*