کیبورد عجیب

۵ مورد از عجیب ترین کیبورد هایی که تا به امروزساخته شده است

در ادامه این متن، چندین کیبورد عجیب و غریب را معرفی می‌کنیم که علیرغم ایده جذابی که ارائه می‌کنند، در عمل نتوانستند به موفقیت چندانی برسند!

از نخستین روز‌های حیات کامپیوترهای شخصی، ورود فرامین و کنترل آن‌ها توسط کیبورد و ماوس انجام می‌شده است. پس از گذشت سال‌ها، کیبوردهای QWERTY و ماوس‌های سه دکمه‌ای، همچنان به‌عنوان مکانیزم‌های اصلی ورودی و کنترل کامپیوترها قرار دارند.

در عین حال همواره افراد یا کمپانی‌هایی هستند که سعی در ابداع روش‌های جدید برای هرکاری دارند؛ حتی اگر این روش‌ها در عمل چندان مناسب به نظر نرسیده و نتیجه افتضاحی به همراه داشته باشند!

این مساله به‌طور خاص در مورد کیبوردها صادق بوده و افراد بسیاری سعی کرده‌اند با ابداع روش‌هایی جدید برای طراحی کیبوردها، توجهات را به خود جلب کنند.

برخی از این طراحی‌ها که با هدف ارتقای ارگونومی کیبوردها انجام شده، نتایج بسیار بدی را در پی داشته و در نهایت هم به شکست منجر شده‌اند.‌ در عین حال، برخی دیگر از این محصولات هم با وجود این که محصولات جالبی به نظر می‌رسیدند، در عمل با استقبال چندانی روبرو نشدند.

با این مقدمه، در ادامه به معرفی تعدادی از عجیب ترین کیبورد های ساخته شده در تاریخ می‌پردازیم و هریک را به‌طور مختصر بررسی می‌کنیم.

در گجت نیوز بخوانید:

بهترین کیبوردهای گیمینگ و مخصوص بازی در سال ۲۰۲۳

5 کیبورد عجیب که طراحی باورنکردنی دارند

کیبورد لیزری Gangxun

صفحه کلید هولوگرافیک

اگر به فیلم‌های علمی تخیلی علاقمند باشید، حتما در تعدادی از آن‌ها افرادی را مشاهده کرده‌اید که با استفاده از یک کیبورد هولوگرافیک به تایپ کردن و تعامل با کامپیوتر مشغولند!

مثل بسیاری ایده‌های دیگر فیلم‌های سینمایی، این ایده نیز مورد توجه اکسسوری‌سازان متعددی قرار گرفته و نمونه‌های مختلفی از کیبوردهای لیزری و هولوگرافیک روانه بازار شده‌اند. با این وجود، عملکرد هیچ‌یک از آن‌ها در حد و اندازه‌های نمونه‌های حاضر در فیلم‌ها نبوده و در عمل شاهد تجربه‌ای ضعیف از این محصولات بوده‌ایم.

کیبورد لیزری Gangxun یکی از همین محصولات است که از طریق بلوتوث به کامپیوتر متصل شده و تصویری از کلیدهای کیبورد را روی سطوح صافی مثل میز به نمایش در می‌آورد.

در ادامه، با هر بار فشردن هریک از این کلیدها، انگشت شما مانع از بازتاب نور به گیرنده دستگاه شده و این اتفاق به منزله فشردن کلید تلقی می‌شود!

این اتفاق در ظاهر بسیار جذاب به نظر می‌رسد؛ اما در عمل، اصلا چنین نیست!

در واقعیت، فشردن کلیدهای هولوگرافیک اصلا حس  حالی شبیه لمس کلیدهای فیزیکی را به کاربر منتقل نمی‌کند. همچنین شناسایی فشردن کلیدها نیز با کندی و در برخی موارد به‌سختی انجام می‌شود.

علاوه بر این، دیگر ایراد بزرگ کیبورد هولوگرافیک Gangxun آن است که تنها در محیط‌های نسبتا تاریک می‌توان از آن استفاده کرد. بنابراین در صورتی که در اتاقی پرنور قصد استفاده از این کیبورد را دارید، احتمالا از خرید آن پشیمان خواهید شد!

کیبورد بدون کلید OrbiTouch

کیبورد عجیب

شاید بتوان امیدوار بود که در آینده‌ای نسبتا دور، ارتباط با کامپیوتر به‌سادگی و تنها از طریق اشاره انگشتان دست در هوا امکان‌پذیر باشد.

طبیعتا ایده تعامل با کامپیوترها از طریق حرکت دادن انگشتان روی کاغذ جذاب به نظر رسیده و می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد. با این وجود اگر قصد داشته باشیم دستگاهی بسازیم که این کار را برایمان ممکن کند، بدون شک فناوری پشت آن بسیار پیشرفته‌تر از کیبورد بدون دکمه OrbiTouch خواهد بود!

کیبورد OrbiTouch هم یکی دیگر از اکسسوری‌هایی است که قرار بود انقلابی در سیستم تعامل با کامپیوتر ایجاد کند؛ اما در عوض به یکی از عجیب ترین کیبوردهای تاریخ تبدیل شد.

این دستگاه به‌جای کلیدهای مختلف، از دو گوی در دو طرف برای تایپ کردن استفاده می‌کند. گوی سمت چپ مسئولیت انتخاب حروف را بر عهده دارد و گوی سمت راست هم رنگ‌هایی متناظر با هر حرف را انتخاب می‌کند که تایپ آن را سریعتر می‌سازد.

البته کاربری اصلی این کیبورد برای افراد با محدودیت‌های حرکتی است که قادر به استفاده از کیبوردهای معمولی نیستند. با این وجود، استفاده از OrbiTouch نیازمند تمرین بسیار و البته قدرت بینایی فوق‌العاده بالاست؛ چرا که نوشته‌های حک شده در اطراف گوی‌ها بسیار کوچک بوده و دیدن آن‌ها کار دشواری است!

این کیبورد همچنین برای کارهایی نظیر گیمینگ هم کاملا بلااستفاده است؛ چرا که در آن نمی‌توان چندین کلید را با هم فشار داد!

کیبورد کنترلر AlphaGrip iGrip

صفحه کلید دسته iGrip

بحث و جدل گیمرهای PC در خصوص این که کیبورد برای انجام بازی‌های ویدیویی مناسب‌تر است یا دسته ظاهرا تمامی ندارد!

ماحصل این بحث آن است که دسته‌ها اساسا راحت‌تر از کیبوردها هستند؛ اما کیبورد، کنترل بهتر و روان‌تری ارائه می‌کند.

با توجه به این بحث داغ میان گیمرهای PC، طبیعی بود که سرانجام محصولی طراحی شود که قصد ارائه بهترین قابلیت‌های هریک از آن‌ها در قالبی واحد را داشته باشد!

این محصول البته اصلا چیزی که فکر می‌کنید نیست و در عوض یک اکسسوری عجیب‌الخلقه به نام AlphaGrip iGrip نام دارد.

کیبورد iGrip تمامی کلیدهایی که روی یک کیبورد QWERTY معمولی قرار دارند را روی سطح خود جا داده و در قسمت‌های مختلف پخش کرده است.

این محصول قرار بود از لحاظ تئوری، هم نقش یک کیبورد معمولی را بازی کند و هم در انجام بازی‌های کامپیوتری به‌عنوان یک دسته ایفای نقش کند.

با این وجود، فشردگی بیش از اندازه کلیدهای روی این دسته در کنار زمان زیادی که باید برای یادگیری محل کلیدهای مختلف و تسلط به آن نیاز است، این محصول را بیشتر به یک ایده شکست‌خورده تبدیل کرد تا محصولی کاربردی!

به این ترتیب، کیبورد iGrip به یکی از عجیب ترین اکسسوری‌های تاریخ تبدیل شد و ایده ارائه یک کیبورد-دسته را برای همیشه سوزاند!

کیبورد تاشوی سیلیکونی Acogedor

کیبورد عجیب

به‌طور کلی، کلیدهای QWERTY فضای زیادی را اشغال می‌کنند و حمل‌پذیری پایینی دارند؛ به‌طوری که حتی باریک‌ترین و سبک‌ترین کیبوردها نیز نسبتا حجیم و پهن هستند و حمل آن‌ها دشوار است.

در سال‌های گذشته همچنین تلاش‌های فراوانی به منظور بهینه‌سازی و افزایش حمل‌پذیری این کیبوردها انجام شده. با این حال هیچ‌یک از آن‌ها نتوانسته در عمل دستاورد چندان مناسبی داشته باشد.

یکی از مصداق‌های طراحی ناکارآمد کیبوردهای QWERTY، کیبورد Acogedor است که به‌جای فلز و پلاستیک از بدنه‌ای سیلیکونی ساخته شده و می‌توان در زمان‌های عدم استفاده، آن را رول کرد و در کیف یا جیب گذاشت!

با وجود جذاب به نظر رسیدن این ایده، باید به این مساله توجه کرد که ماهیت منعطف این کیبورد، پاسخ‌دهی فیزیکی آن را با مشکلی جدی روبرو می‌کند! به این ترتیب، برای این که بتوانید حرفی را به کمک Acogedor تایپ کنید، باید انگشتتان را با شدت بر روی دکمه‌های این کیبورد فشار دهید.

علاوه بر این، کلیدها در هنگام فشرده شدن هیچ صدایی هم تولید نمی‌کنند! این مساله در نگاه اول جذاب به نظر می‌رسد؛ اما در گذر زمان، نشنیدن هیچ گونه صدایی از کیبورد، کمی آزاردهنده خواهد شد!

کیبورد Acogedor همچنین با وعده ضد آب و ضد گرد و غبار بودن به دست مشتریان می‌رسد؛ هرچند که در ازای عدم نفوذ گرد و غبار به درون دستگاه، شاهد تجمیع آن‌ها روی سطح خواهید بود که منظره‌ای زشت را تشکیل می‌دهد.

SafeType Keyboard

صفحه کلید SafeType

یکی از بزرگترین مشکلات تایپیست‌ها و افرادی که مدت زمان طولانی با کیبورد کار می‌کنند، خستگی مچ‌ها و آسیب‌های ناشی از آن است.

به همین دلیل طراحان و صنعتگران بسیاری در صدد رفع این مشکل برآمده و انواع مختلفی از استراحتگاه‌های مچ و سایر ابزارهای شبیه به آن را طراحی کرده‌اند که باعث راحتی بیشتر مچ در حین استفاده طولانی مدت از کیبورد می‌شود.

در این میان، شرکت‌هایی هم هستند که با ارائه طرح‌هایی رایکال و عجیب و غریب سعی داشته‌اند به‌طور کامل مشکل خستگی مچ دست را از بین ببرند.

یکی از این محصولات، SafeType Keyboard است که اساسا با هدف ارتقای راحتی استفاده و دوری از خستگی روانه بازار شده است. با این وجود، خسته نشدن دست‌ها کمی بیش از حد مورد توجه طراحی این کیبورد قرار گرفته؛ به‌طوری که محصول نهایی عملا غیر قابل استفاده از آب درآمده است!

این کیبورد از یک طراحی عمودی و به شکل حرف U انگلیسی بهره می‌برد و یک سوم کلیدهای آن روی سطح وسط و دوم سوم دیگر روی سطح بیرونی لایه‌های عمودی قرار گرفته‌اند.

ایده اصلی این کیبورد آن است که به‌جای خم کردن مچ برای فشردن کلیدها، دو سوم آن‌ها روی سطح عمودی قرار گیرند تا فشردن هریک، نیازی به خم کردن مچ نداشته باشد!

طراحان کیبورد SafeType همچنین ظاهرا برای مشکل دیده نشدن کلیدهای عمودی که روی سطح بیرونی قرار گرفته‌اند هم تدبیری اندیشیده و با تعبیه یک آینه سعی در نمایش نوک انگشتان و کلیدهای عمودی به کاربران داشته‌اند!

حتما می‌توانید حدس بزنید سرانجام این کیبورد عجیب و غریب به کجا انجامید! این محصول با شکستی عجیب و غریب روبرو شد و بیش از این که مشکلات کاربران را حل کند، برایشان مشکل‌آفرینی کرد.