هواپیمای جنگی کره شمالی

5 هواپیمای جنگی قدیمی و از رده خارج که هنوز در کره شمالی استفاده می‌شوند

ارتش کره شمالی به‌دلیل تحریم‌های شدید بین‌المللی، از تجهیزات قدیمی استفاده می‌کند. در این مطلب قصد داریم پنج هواپیمای جنگی قدیمی و از رده خارج را معرفی کنیم که هنوز در نیروی هوایی کره شمالی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کره شمالی یکی از منزوی‌ترین فضاهای سیاسی در جهان را دارد. این کشور غیر قابل پیش‌بینی، در بیشتر اوقات، ایدئولوژی‌های خصمانه‌ای داشته و ارتش این کشور به‌طور مداوم از طریق رژه‌ها و آزمایش‌های موشکی، توانایی‌های خود را به رخ دشمنانش می‌کشد. اما اکنون می‌خواهیم به نیروی هوایی این کشور بپردازیم. نیروی هوایی کره شمالی دارای زرادخانه‌ای است که امروزه بسیار قدیمی شده و آثار تحریم‌های شدید بین‌المللی را به‌وضوح نشان می‌دهد. هواپیماهای قدیمی، ضدهوایی‌ها و تاسیسات SAM بخشی از نیروی هوایی کره شمالی را تشکیل می‌دهند و البته پیونگ یانگ (پایتخت کره شمالی)، یکی از فراگیرترین مجموعه توپخانه‌های دفاعی را در بین تمام پایتخت‌های جهان دارد.

کره شمالی هیچ‌گاه به‌دلیل مهارت فنی هوایی خود شناخته نشده است؛ بر اساس گزارش‌های منتشر شده، خلبانان کره شمالی هر سال تنها 12 تا 25 ساعت را صرف پرواز می‌کنند که این آمار در بین خلبانان آمریکایی بین ده تا پانزده برابر بیشتر است. از سوی دیگر، هواپیماهای جنگی قدیمی و از رده خارجی وجود دارند که هنوز در نیروی هوایی کره شمالی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مطلب قصد داریم پنج هواپیمای جنگی قدیمی ارتش کره شمالی را معرفی کنیم.

پنج هواپیمای جنگی قدیمی کره شمالی

ناوگان قدیمی جنگنده‌های میگ از جمله میگ 15

هواپیمای جنگی کره شمالی

در نیروی هوایی کره شمالی، هواپیماهای جنگی جدیدتر میگ 23 و میگ 29 وجود دارد، اما هنوز این کشور به‌شدت به هواپیماهای MiG قدیمی وابسته است. در سال 1991، آژانس اطلاعات دفاعی آماری از ناوگان هوایی کره شمالی را منتشر کرد که شامل 120 فروند میگ 21 و 61 فروند میگ 19 بود. قدرت نیروی هوایی کره شمالی از آن زمان تاکنون، همچنان رو به کاهش بوده و ظاهرا قابلیت‌های هسته‌ای برای این کشور در اولویت قرار گرفته است. تقریبا در همان زمان‌ها بود که چین از حمایت مادی خود از کره شمالی عقب‌نشینی کرد و اتحاد جماهیر شوروی نیز منحل شد تا کره شمالی تنهاتر از همیشه شود.

در سال 2021 میلادی، DIA گزارش دیگری را درباره توانایی‌های هوایی کره شمالی منتشر کرد که نشان می‌داد این کشور نه‌تنها پس از 30 سال هنوز هم به همان هواپیماهای قدیمی متکی است، بلکه تنها کشور جهان است که همچنان از مدل‌های قدیمی‌تر میگ 15 و میگ 17 استفاده می‌کند. در سال 2023 این نظریه مطرح شد که کره شمالی هنوز حدود 400 فروند میگ 15 در ناوگان هوایی خود در اختیار دارد.

هواپیمای جنگی MiG-15 در دوران اوج خود یک جت جنگنده دلهره‌آور و ترسناک بود. این هواپیما در سال 1946 میلادی طراحی شد، اما پس از جنگ کره، کاربرد میگ 15 به‌سرعت از دور خارج شد؛‌ چرا که میگ 17 در حال تولید بود. در هر صورت اکنون حتی جدیدترین مدل جنگنده‌های MiG در ناوگان هوایی کره شمالی، هواپیمای میگ 29 است که آن هم بیش از 35 سال قدمت دارد.

ناوگانی از پهپادهای قدیمی

هواپیمای جنگی کره شمالی

کره شمالی ناوگانی از انواع پهپادها از جمله مدل‌های چینی TranComm SKY-09 و UV10 و همچنین مدل Tu-143 Reys شوروی را در اختیار دارد. برد همه این پهپادها به کمتر از آستانه 300 کیلومتری می‌رسد و فروش آنها تحت تحریم تسلیحاتی سازمان ملل، غیر قانونی شده است (مخصوصا نمونه‌های چینی که اخیرا خریداری شده‌اند).

گزارش‌های اطلاعاتی اشاره می‌کنند که کره شمالی به‌طور جدی به‌دنبال پلتفرم‌های بلندپروازانه‌تر برای پهپادها بوده است. این کشور احتمالا ناوگانی متشکل از بیش از 300 پهپاد و تقریبا 500 هواپیمای بدون سرنشین را در اختیار دارد که برخی از آنها قادر به حمل و استقرار تسلیحات تهاجمی هستند.

همچنین مشخص شده که کره شمالی در گذشته توانسته برخی پهپادهای آمریکایی و روسی را از طریق واسطه‌ها خریداری کند؛ اما میزان توانایی‌های تهاجمی آنها به‌طور عمومی مشخص نیست. سامانه‌های تسلیحاتی پهپادهای آمریکایی می‌توانند بسیار پیچیده‌تر از نمونه‌های چینی قدیمی باشند و از اجزای موشکی و بمب تشکیل شده باشند.

آنتونوف 2

هواپیمای جنگی کره شمالی

بر اساس گزارش بیزینس اینسایدر، کره شمالی حدود 200 فروند هواپیمای ملخی آنتونوف 2 را در ناوگان خود در اختیار دارد. Antonov-2 یکی دیگر از هواپیماهای جنگی قدیمی است که عملا دیگر در هیچ‌یک از ظرفیت‌های نظامی در سراسر جهان حضور ندارد و مدتهاست که به بازنشستگی رسیده است. مورد استفاده اولیه آنتونوف 2 به‌عنوان یک هواپیمای شناسایی یا برای حمل و نقل است و می‌تواند تا ده مسافر را نیز حمل کند.

حتی حالا که پلتفرم آنتونوف 2 به هشتمین دهه عمر خود نزدیک می‌شود، باز هم این هواپیما یک گزینه نسبتا همه‌کاره برای ارتش کره شمالی محسوب می‌شود. این هواپیما به‌طور شگفت‌انگیزی تا سال 2002 به تولید ادامه داد و به‌عنوان ابزار کشاورزی، جنگلداری و بررسی‌های جغرافیایی مورد استفاده قرار گرفت. با این حال این هواپیما در طول جنگ ویتنام نیز به‌عنوان هواپیمایی برای بمباران به ویتنام شمالی کمک کرد.

یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد آنتونوف 2، توانایی آن در مانورهای هوایی است. این هواپیما با سرعت بسیار اندک 48.2 کیلومتر بر ساعت، کنترل کاملی را به خلبان خود می‌دهد و این ویژگی‌ها باعث شدند آنتونوف 2 به یک ابزار عالی هوانوردی غیر نظامی نیز تبدیل شود. با این حال استفاده از این هواپیما برای انجام عملیات‌های نظامی در سال 2023، عجیب و غیرممکن خواهد بود.

بمب افکن ایلیوشین 28

هواپیمای جنگی کره شمالی

هواپیمای Ilyushin-28 یک بمب افکن سبک است که برای اولین بار در سال 1948 میلادی در آسمان پرواز کرد. این بمب افکن در سال 1950 برای اتحاد جماهیر شوروی وارد خدمت شد و تخمین زده می‌شود که بیش از 6 هزار فروند از آن در شوروی و چین تولید شده است. ایلیوشین 28 در این روزها همچنان در نیروی هوایی کره شمالی خدمت می‌کند. شوروی در دهه 80 میلادی، این هواپیما را بازنشسته کرد، ولی در سال 2023، تقریبا 80 فروند از ایلیوشین 28 در مجموعه هواپیماهای بمب افکن نیروی هوایی کره شمالی حضور دارند.

این هواپیما به تعداد زیادی بمب مجهز می‌شود و در مجموع می‌تواند 2994 کیلوگرم مهمات را حمل کند. همچنین معمولا در قسمت دم و محفظه جلو برای دفاع از خود، انواع توپ و مسلسل در این هواپیما قرار می‌گیرند. بمب افکن ایلیوشین می‌تواند به برد حرکتی نزدیک به 2413 کیلومتر برسد و در شرایط بهینه با سرعت 875 کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کند.

این ویژگی‌ها باعث شده‌اند ایلیوشین 28 به یک بمب افکن بسیار مفید برای ماموریت‌هایی بر فراز شبه جزیره کره تبدیل شود. اما در سوی دیگر، دریای ژاپن، دشمن نزدیک بعدی کره شمالی را با حداقل فاصله 1045 کیلومتری از هم جدا می‌کند و به این ترتیب زمان کافی برای نیروهای ژاپنی به‌منظور مقابله با اقدامات متقابل کره‌ای‌ها را فراهم می‌کند.

سوخو سو 25

هواپیمای جنگی کره شمالی

در نهایت ارتش کره شمالی از هواپیمای جنگی سوخو سو 25 در عصر حاضر استفاده می‌کند. این هواپیما اولین بار در سال 1975 پرواز کرد و در سال 1981 وارد خدمت نیروی هوایی اتحاد جماهیر شوروی شود. این جت دارای ده نقطه بارگیری است و در زیر بال‌ها، انبوهی از مهمات مختلف از جمله بمب، راکت، موشک و مسلسل قرار می‌گیرد.

برای کره شمالی، هواپیمای Sukhoi Su-25 نقش اصلی را در برنامه‌ریزی پدافند هوایی در اطراف پیونگ یانگ ایفا می‌کند. این هواپیما در اواخر دهه 80 میلادی برای این کشور وارد خدمت شد. این شاید تنها جت موجود در لیست ما باشد که همچنان به‌عنوان هواپیمای خدمات اولیه برای سایر کشورها و همچنین کره شمالی باقی مانده است. هم روسیه و هم اوکراین از زمان تهاجم روسیه به همسایه خود، هواپیماهای سوخو سو 25 را مستقر کرده‌اند و این هواپیما برای ماموریت‌های بمباران، نقش محوری در پیشروی اولیه نیروهای روسی داشته است.

سوخو سو 25 می‌تواند به حداکثر سرعت 950 کیلومتر بر ساعت برسد و قادر است حدود 4080 کیلوگرم مهمات را حمل کند.