خودروهای فرسوده

مراکز اسقاط، خودروهای فرسوده را با چه قیمتی خریداری می‌کنند؟

اگر شما هم جزو کاربرانی هستید که خودروی قدیمی دارید و مشتری برای این خودرو وجود ندارد، می‌توانید با مراجعه به مراکز اسقاط، ماشینتان را به فروش برسانید. در این مطلب گجت نیوز، ما به قیمت لاشه خودروهای فرسوده می‌پردازیم.

یکی از موضوع‌هایی که در ایران کمتر کسی راجع به آن می‌داند، مبحث اسقاط خودرو است. در اکثر کشورهای دنیا پس از پایان عمر یک خودرو، آن را به مراکز اسقاط فرستاده و مبلغی را به مالک پرداخت می‌کنند. با این حال در کشورمان کمتر خودرویی رنگ این مراکز را می‌بیند و اکثر مالکان ترجیح می‌دهند خودروی قدیمی خود را به فردی دیگر بفروشند.

این موضوع با توجه به شرایط بازار خودرو در کشورمان قابل درک است. میزان عرضه و تقاضا تفاوت فاحشی دارد و بسیاری از مردم به‌دلیل گرانی باورنکردنی قیمت خودروهای جدید، ترجیح می‌دهند خودروهای قدیمی که در اصل باید اسقاط شوند را خریداری می‌کنند.

با این وجود، حالا با توجه به تصویب طرح‌هایی برای واردات خودرو و بیشتر شدن میزان تولید، ممکن است در آینده‌ای نزدیک بسیاری از خودروهای تاریخ گذشته راهی مراکز اسقاط شوند.

قیمت لاشه خودروهای فرسوده اسقاطی

آن‌طور که رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشورمان اعلام کرده سود ناخالص مراکز که شامل سود خالص و هزینه اسقاط می‌شود،‌ به‌صورت میانگین چیزی حدود ۵ میلیون تومان است.

بخشی از این درآمد مربوط به گواهی اسقاط است که توسط این مراکز برای شماره‌گذاری خودروهای وارد شده به کشور استفاده می‌شود. قیمت این گواهی در حال حاضر عددی بین ۲۸ تا ۳۰ میلیون تومان است. بخش دیگر درآمد و سود این مراکز هم مربوط به لاشه فیزیکی خودروهاست که قسمت‌هایی مانند سیستم سوخت و انتقال نیرو را شامل می‌شود. قسمت‌هایی که هنوز در وضعیت مناسبی هستند به‌فروش می‌رسند و دیگر قسمت‌ها هم ساقط می‌شوند.

در صورتی که اطلاعات منتشر شده درست باشند، امکان فروش لاشه خودرو با قیمت ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان وجود خواهد داشت. لاشه این خودروهای اسقاطی بین ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان ارزش دارد و در مجموع حدود ۵ میلیون تومان در ازای هر خودرو سود به مراکز اسقاط می‌رسد.