ایلان ماسک ایکس

چرا ایلان ماسک نام و لوگوی X را برای توییتر انتخاب کرد؛ ایکس به چه معناست؟

تصمیم‌های عجیب و غریب ایلان ماسک کم نبوده‌اند و در سال‌های اخیر این چهره پرحاشیه بارها و بارها کارهایی را انجام داده که دلیلش برای هیچ کس مشخص نبوده است. در این مطلب گجت نیوز، ما به دلیل تغییر نام و لوگوی توییتر به X می‌پردازیم.

خرید توییتر یکی از جنجالی‌ترین معامله‌های دنیای تکنولوژی است که حتی ایلان ماسک هم خیلی از آن راضی نبود و اعلام کرد به اجبار سراغ خرید این پلتفرم بزرگ رفته است. حالا که ماسک جای پای خود را در این پلتفرم محکم کرده، نام و لوگوی این شبکه اجتماعی محبوب را تغییر داده و حالا باید توییتر را با نام ایکس و لوگویی ساده که این حرف انگلیسی به رنگ سفید روی یک پس زمینه سیاه‌رنگ است بشناسیم.

در این مطلب گجت نیوز، ما سعی می‌کنیم به مغز ایلان ماسک سفر کنیم و ببینیم چرا او این نام و لوگو را برای توییتر انتخاب کرده و چه معنایی پشت آن خوابیده است. با ما همراه بمانید.

تغییری بزرگ‌تر از نام تجاری و لوگو!

ماه اکتبر سال گذشته میلادی بود که ایلان ماسک با پرداخت مبلغ باورنکردنی ۴۴ میلیارد دلار، پلتفرم توییتر را خریداری کرد. او می‌توانست با پرداخت این هزینه، چندین باشگاه ورزشی بزرگ مانند رئال مادرید و آ.ث میلان، چندین ایرلاین بزرگ، چندین رستوران زنجیره‌ای و صدها بیزنس ریز و درشت را خریداری کند اما تصمیم گرفت شبکه اجتماعی توییتر را خریداری کند.

ایلان ماسک ایکس

از همان روزهای اول خرید توییتر توسط ایلان ماسک مشخص بود که حواشی این شبکه اجتماعی تازه شروع شده‌اند!

ورود ایلان ماسک به این پلتفرم کم‌حاشیه نبود و او پس از رسیدن به تاج و تخت این شبکه اجتماعی، تصمیم گرفت بسیاری از کارمندان را اخراج کند و نیروهای مورد نظر خودش را جایگزینشان کند. او پس از خرید توییتر اشتراک بلو را معرفی کرد که راه حل پول‌سازی برای او بود. این اقدامات ماسک حواشی زیادی را به وجود آوردند اما هیچ یک از اقدامات او به اندازه تغییر نام و لوگو توییتر حاشیه به وجود نیاورد.

ماسک نه تنها لوگوی توییتر را تغییر داد، بلکه با تغییر نام و دامنه توییتر نشان داد هیچ ترسی از تغییرات بزرگ ندارد و می‌خواهد هر طور شده این پلتفرم را تغییر دهد. توییتر همچنان با دامنه سابقش قابل دسترسی است اما در ‌آینده‌ای نزدیک X.com تنها آدرس این شبکه اجتماعی خواهد بود. البته احتمالا پس از تغییر یو آر ال، همچنان کاربران بتوانند با وارد کردن آدرس Twitter.com وارد شبکه اجتماعی ایلان ماسک شوند.

تغییرات توییتر محدود به دامنه، نام و لوگو نمی‌شوند و ایلان ماسک می‌خواهد این پلتفرم را به بزرگ‌ترین پلتفرم شبکه‌های اجتماعی تبدیل کند و به بزرگ‌ترین رقیب متا تبدیل شود.

آینده توییتر و ایلان ماسک در ایکس خلاصه شده است!

ریبرند توییتر نشان‌دهنده شروع یک دوران جدید برای این پلتفرم است. ایلان ماسک می‌خواهد این شبکه اجتماعی، چیزی بیشتر از «یک شبکه اجتماعی» باشد و به پلتفرمی بزرگ و جامع تبدیل شود. مدیرعامل توییتر این تغییر را شانس دومی برای به وجود آوردن یک تاثیر بزرگ می‌داند.

ایلان ماسک ایکس

ایکس یا همان توییتر قرار است یک پلتفرم همه جانبه‌ باشد؛ پلتفرمی که ایلان ماسک سال‌هاست رویایش را در ذهن خود می‌پروراند.

یک پلتفرم بزرگ به نام ایکس رویای همیشگی ایلان ماسک بوده و حالا این شخصیت می‌خواهد از توییتر برای اجرایی کردن ایده‌اش استفاده کند. برای درک بهتر پلتفرم مورد نظر ایلان ماسک، باید به پلتفرم‌های داخلی نگاهی داشته باشیم!

هر چند ایده پلتفرم‌هایی که چندین ویژگی را در خود جای داده‌اند محدود به پلتفرم‌های داخلی نیست اما درک این موضوع با این مثال برای کاربران ایرانی راحت‌تر است. همان طور که توسعه‌دهندگان پلتفرم‌های داخلی می‌خواهند با میکس کردن خدمات بانکی، تفریحی، شبکه‌های اجتماعی و … کاربران را از شبکه‌های اجتماعی خارجی دور کنند، ایلان ماسک هم می‌خواهد چنین پلتفرمی را توسعه دهد؛ پلتفرمی که بتواند نیازهای کاربران مختلف را پوشش دهد. خوب است بدانید یکی از موفق‌ترین نمونه‌های چنین پلتفرمی مربوط به وی چت است که طرفداران زیادی در دنیای غرب ندارد.

ایلان ماسک و ایکس رابطه عجیبی دارند!

ایلان ماسک به چیزهای جالبی علاقه دارد که یکی از آن‌ها حرف X است. پلتفرم بانکی ایلان ماسک که در سال ۱۹۹۹ با پی پال تلفیق شد نیز با نام ایکس شناخته می‌شد و آدرس X.com را داشت. از آن روزها تا به امروز، ماسک از ایکس در کسب و کارهای مختلفش استفاده کرده است؛ برای مثال شرکت فضایی او اسپیس ایکس نام دارد و یکی از پرفروش‌ترین خودروهای تسلا، مدل ایکس است. نکته عجیب این است که ماسک نام کوچک‌ترین فرزندش را هم X گذاشته است!

هیچ کس دقیقا نمی‌داند چرا ایلان ماسک تا به این حد به حرف اکس علاقه دارد اما نکته‌ای که باید بدانیم این است که در لیست پروژه‌های موفق ایلان ماسک، حرف ایکس بیشتر به چشم می‌آید. استفاده از ایکس برای توییتر می‌تواند به کاربران نشان دهد که این پلتفرم برای همیشه عوض شده و حالا این جا، دنیای ایلان ماسک است و قوانین او در این دنیا جاری است.

ریبرند توییتر

ریبرند توییتر به ایکس، در دنیای تکنولوژی تقریبا بی‌سابقه بود و هیچ شرکتی چنین تغییر بزرگی را در سال‌های اخیر تجربه نکرده بود.

در کنار این موضوع، استفاده از حرف ایکس در بازاریابی می‌تواند تاثیرات مثبتی داشته باشد. در بازاریابی، استفاده از حرف X در نام محصول یا برند می‌تواند به عنوان یک استراتژی بازاریابی مورد استفاده قرار گیرد. این استفاده ممکن است به دلیل تاثیرگذاری حرف X بر روی مخاطبان باشد. با توجه به این که حرف X به عنوان یک حرف مرتبط با کنجکاوی، چیزهای نامشخص و جدید و جذاب دیده می‌شود، استفاده از آن در نام محصول یا برند می‌تواند باعث جلب توجه مخاطبان شود و از تمایز برند نسبت به رقبا کمک کند.

به عنوان مثال، شرکت‌هایی مانند Xbox، Xerox، Xiaomi، Xfinity و… از حرف X در نام برند خود استفاده کرده‌اند و این نام‌ها به علت جذابیت و تمایز برای مخاطبانی که به دنبال تجربه‌ای متفاوت هستند، مورد توجه قرار گرفته‌اند. اپل نیز برای نام‌گذاری دهمین آیفون، به جای استفاده از اعداد انگلیسی سراغ اعداد لاتین رفت و این گوشی با نام آیفون ایکس شناخته شد.

سخن پایانی

به هر حال، استفاده از حرف X در نام محصول یا برند تنها به تنهایی کافی نیست و برای موفقیت در بازار باید به عوامل دیگری مانند کیفیت محصول، قیمت، تبلیغات، فرهنگ و مسئولیت‌پذیری برند نیز توجه شود. ایلان ماسک بدون شک برنامه‌های بزرگی برای ایکس یا همان توییتر خودمان دارد اما باید دید این ایده‌ها در اجرا چه عملکردی خواهند داشت.

ایلان ماسک ایکس

باید ببینیم این تغییر بزرگ چه نتیجه‌ای خواهد داشت. برخی از کارشناسان نسبت به این موضوع بدبین هستند و برخی دیگر فکر می‌کنند آینده این شبکه‌ اجتماعی حالا روشن‌تر است.

بسیاری از بازاریابان و کارشناسان حوزه بازاریابی باور دارند این تغییر برند می‌تواند به ضرر ایلان ماسک تمام شود و ارزش سهام این شرکت را کاهش دهد. در عین حال تعدادی از کارشناسان هم تصور می‌کنند این تغییر هر چند در کوتاه‌مدت به برند این شبکه اجتماعی آسیب می‌زند اما می‌تواند در سال‌های آینده، به برندسازی شخصی ایلان ماسک و پلتفرم ایکس کمک بزرگی کند.

نظر شما درباره تغییر نام، لوگو، آدرس و ماهیت توییتر چیست؟ آیا به آینده این شبکه اجتماعی امیدوار هستید یا فکر می‌کنید ماسک مرتکب یک اشتباه بزرگ شده؟ در بخش نظرات با گجت نیوز و کاربرانش همراه شوید و نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.