بزرگترین حفره آبی کره زمین

بزرگترین حفره آبی کره زمین کشف شد

در اعماق دریای جنوب چین، گنجینه‌ای شگفت انگیز نهفته است: بزرگترین حفره آبی شناخته شده در کره زمین به‌نام سانشا یونگله یا اژدها. دانشمندان در مورد آن چه می‌گویند؟

دانشمندان احتمالا عمیق‌ترین حفره آبی شناخته شده در جهان را کشف کرده‌اند که آنقدر عمیق است که کف آن هنوز به دست نیامده است. پژوهشگران در مطالعه جدیدی که در مجله Frontiers in Marine Science منتشر شده است، توضیح دادند که اعماق وسیع این پرتگاه زیر آب می تواند تنوع زیستی ناشناخته‌ای را برای کاوش کردن در خودش جای دهد.

در واقع، اندازه‌گیری‌های جدیدی که در طول یک اکتشاف غواصی اسکوبا در ماه دسامبر (دی) انجام شد، نشان می‌دهد که حفره آبی تام جا (TJBH) که در خلیج چیتومال در نزدیکی شبه جزیره یوکاتان قرار دارد، دست‌کم ۱۳۸۰ فوت (۴۲۰ متر) پایین‌تر از سطح دریا امتداد دارد – ارتفاع آن تقریباً هم‌اندازه با برج ترامپ در شیکاگو خواهد بود.

بزرگ‌ترین حفره آبی کره زمین، هم ارتفاع با برج ترامپ!

این ۴۸۰ فوت عمیق‌تر از رکورددار قبلی، حفره آبی سانشا یونگله (یا حفره اژدها) در دریای چین جنوبی است که عمق آن به ۹۹۰ فوت می‌رسد. طبق گفته Discovery.com، حفره‌های آبی که در محافل علمی باعنوان تشکیلات کارستی شناخته می‌شوند، در واقع غارهای دریایی عمودی هستند که در طول هزاران سال توسط رواناب یخبندان در عصر یخبندان حفر شده‌اند.

بزرگترین حفره آبی کره زمین

این فروچاله‌های وسیع آبی رنگ اغلب صدها فوت به پایین امتداد می‌یابند و اندازه آن‌ها می‌تواند از یکدیگر متفاوت باشد. با این حال تحقیقات دانشگاهی در مورد حفره آبی کره زمین محدود است؛  زیرا کمبود اکسیژن (این حفره‌ها پر از گاز سولفید هیدروژن هستند) باعث می‌شود ورود به این پرتگاه‌ها بدون تجهیزات مناسب برای افراد خطرناک باشد.

در واقع، در حالی که TBJH برای اولین بار در سال ۲۰۲۱ کشف شد، دانشمندان به دلیل محدودیت‌های موجود در فناوری اندازه‌گیری عمق با امواج صوتی که در آن زمان برای نقشه‌برداری از آن استفاده می‌کردند، تنها عمق آن را تا ۹۰۰ فوت اندازه‌گیری کردند.

در طول آخرین سفر اکتشافی که با هدف بررسی شرایط محیطی در TBJH انجام شد، تیم تحقیقاتی از یک پروفایل هدایت الکتریکی، دما و عمق (CTD) برای اندازه‌گیری دقیق استفاده کرد. این دستگاه پیشرفته داده‌های آب را با استفاده از کابلی که تا 1640 فوت امتداد دارد، به‌صورت لحظه‌ای ضبط و به سطح منتقل می‌کند.

با وجود این قابلیت‌های پیشرفته، دانشمندان به دلیل متوقف شدن کابل در عمق 1380 فوت، احتمالاً آن‌ها به‌خاطر جریان‌های زیر آب، قادر به اندازه‌گیری حداکثر عمق TBJH نشدند. دانشمندان امیدوارند در اکتشاف بعدی خود به کف این حفره برسند.

در گجت نیوز بخوانید:
چگونه می‌شود خورشید زمین را روشن کند اما فضا تاریک باشد؟ ۱۰ تا از جذاب ترین مشاهدات انسان از کره زمین در سال گذشته این تصویر مادون قرمز از کره زمین، مثل یک اثر هنری است! ۵ مورد از عجیب ترین سازه های زمینی که حتی از فضا هم دیده می‌شوند