عجیب ترین سازه های زمینی

5 مورد از عجیب ترین سازه های زمینی که حتی از فضا هم دیده می‌شوند

آیا می‌دانستید تعدادی از عجیب ترین سازه های زمینی از فضا هم قابل رویت هستند؟ البته بر خلاف انتظار شما، دیوار چین جزو این سازه‌ها نیست!

از زمانی که بشر پا به جهان هستی گذاشت، رویایی درنوردیدن کهکشان را در سر می‌پروراند. این اتفاق چند ده سال است که محقق شده و بشر توانسته پا روی سایر کرات و سیارات هستی بگذارد. تماشای کره زمین از فضا تجربه‌ای‌ست که نصیب تعداد محدودی از انسان‌های دنیا شده است. با این وجود تمامی آن‌ها این منظره را باورنکردنی توصیف کرده و تجربه آن را غیرقابل مقایسه با هر چیز دیگری دانسته‌اند.

یکی از افسانه‌هایی که شاید به گوش شما هم خورده باشد این است که دیوار چین از فضا قابل رویت است. این مساله البته به هیچ وجه درست نیست؛ اما تعدادی دیگر از سازه‌های ساخته بشر هستند که می‌توان آن‌ها را از خارج از جو زمین مشاهده کرد. البته طبیعتا تشخیص دادن آن‌ها از مکانی مثل ایستگاه فضایی بین‌المللی چندان ساده نبوده و به ابزار و ادوات فراوانی نیاز دارد. با این حال همچنان می‌توان آن‌ها را مشاهده کرده و از تماشای آن‌ها از فضا لذت برد!

در گجت نیوز بخوانید:

عجایب هفتگانه دنیای باستان امروزه به چه شکلی درآمده‌اند؟

در ادامه به معرفی پنج نمونه از عجیب ترین سازه های زمینی که از فضا هم قابل تشخیص هستند می‌پردازیم.

عجیب ترین سازه های زمینی که از خارج از جو زمین هم قابل مشاهده هستند

ممکن است نام برخی از مکان‌های حاضر در این لیست حتی به گوش شما هم نخورده باشد. با این وجود وسعت، عمق یا طراحی خاص آن‌ها باعث می‌شود که مشاهده‌شان از از فضا امکان‌پذیر شود.

معدن مس کنکات –آمریکا

عجیب ترین سازه های زمینی

معدن مس بینگهام کانیون که با نام معدن مس کنکات هم شنیده می‌شود یکی از بزرگترین معادن روباز دنیا به شمار می‌رود. این معدن که در جنوب غربی شهر سالت لیک واقع شده، حدود 4 کیلومتر طول و 1.2 کیلومتر عمق داشته و به‌حدی بزرگ و پهناور است که حتی از فضا هم قابل رویت خواهد بود.

این معدن همچنین ظرف بیش از صد سال گذشته فعال بوده و در شمار پرثمرترین معادن دنیا به شمار می‌رود. معدن کنکات به‌صورت دائمی مشغول ثمردهی است و ظرف حدود 116 سال گذشته بیش از 19 میلیون تن مس از آن استخراج شده است.

یکی از مهم‌ترین دلایل رویت این معدن از فضا تغییری است که در محیط اطرافش ایجاد کرده است. ناحیه اطراف این معدن بیشتر از جنگل و کوه تشکیل شده است. بنابراین معدنی مسی رنگ در میان آن‌ها کاملا قابل تشخیص بوده و حتی از فاصله‌ای بسیار دور مثل ایستگاه فضایی بین‌المللی هم می‌توان آن را مشاهده کرد.

گلخانه‌های آلمریا – اسپانیا

گلخانه آلمریا

وسعت گلخانه‌های عظیم ایالت آلمریا در جنوب اسپانیا به‌حدی زیاد است که می‌توان آن‌ها را از خارج از جو هم مشاهده کرد. این گلخانه‌ها مساحتی بالغ بر 25 هزار هکتار داشته و بخش زیادی از میوه و سبزیجات دنیا را تامین می‌کنند. بنابراین اگر این مطلب را از کشوری اروپایی مطالعه می‌کنید، احتمالا سبزیجات شما هم از گلخانه‌های آلمریا تامین می‌شود!

کوه پلاستیک‌های به کار رفته در این گلخانه خصوصا در طول روز نور خورشید را بازتاب می‌دهند. این مساله باعث ساده‌تر شدن تشخیص آن‌ها از فضا می‌شود. همچنین بر خلاف دیوار بزرگ چین که طراحی و رنگش باعث استتار آن در محیط اطراف می‌شود، گلخانه‌های آلمریا از یک سمت با دریا و از سمت دیگر با کوه همسایه بوده و به‌سادگی قابل تشخیص هستند.

در کنار قابل تشخیص بودن این ناحیه از فضا، موقعیت منحصربفرد جغرافیایی آلمریا روی اقلیم آن نیز تاثیر گذاشته است. به‌عنوان مثال در سال‌های گذشته دمای متوسط آلمریا بر خلاف بسیاری نقاط دیگر کره زمین کاهش یافته است!

اهرام بزرگ جیزه – مصر

اهرام بزرگ جیزه

هنوز بحث‌های زیادی پیرامون این که آیا اهرام ثلاثه مصر از فضا قابل رویت هستند یا خیر در جریان است. با این وجود، حجم تصاویر ثبت شده از این سازه‌های شگفت‌انگیز از ایستگاه بین‌المللی فضایی به‌حدی بالاست که می‌توان مطمئن شد این سازه‌ها از فضا قابل تشخیص هستند.

البته بار دیگر تاکید می‌کنیم که دیوار بزرگ چین از فضا قابل مشاهده نیست. بنابراین تنها سازه باقی مانده از میان عجایب هفتگانه زمین که از فضا قابل رویت خواهد بود، اهرام ثلاثه هستند.

هر سه هرم بزرگ حاضر در جیزه از فضا قابل مشاهده بوده و تصویر آن‌ها برای نخستین بار در سال 2001 توسط ناسا ثبت شده است. قدیمی‌ترین و بزرگترین هرم در میان این سه، حدود 2570 سال پیش از میلاد، برای فرعون خوفون ساخته شده و ارتفاعی بیش از 150 متری دارد. همچنین دومین هرم نیز متعلق به فرعون خفرع بوده و سومین و کوچکترین هرم هم از آن فرعون منکورع بوده است.

همچنین بخوانید:

ایلان ماسک: اهرام مصر توسط فرازمینی‌ها ساخته شده‌اند

یکی از جنبه‌های بصری اهرام مصر که آن‌ها را به یکی از عجیب ترین سازه های زمینی تبدیل کرده، استتار فوق‌العاده آن‌ها با ناحیه کویری اطراف است. با این وجود تشخیص آن‌ها از فضا به دلیل آن که این سازه‌ها در حقیقت محل اتصال ناحیه توسعه یافته شهری و بیابان‌ها به شمار می‌روند، امکان‌پذیر است. اگر از ایستگاه فضایی بین‌المللی به اهرام مصر نگاه کنید، آن‌ها را شبیه به مربع‌هایی خواهید دید که به‌طور جزیی توسط سایه‌ها پوشیده شده‌اند!

جزیره‌های نخلی دبی – امارات

عجیب ترین سازه های زمینی

یکی دیگر از عجیب ترین سازه های زمینی دنیا هم جزایر نخلی امارات است که به‌حدی بزرگ و پهناور است که از فضا هم قابل رویت خواهد بود. اماراتی ها البته به هیچ وجه با سازه‌های عجیب و غریب بیگانه نیستند و حتی مدتی پیش از عمیق‌ترین استخر دنیا و یک شهر مدفون شده ساختگی زیر آن هم رونمایی کردند! با این وجود این جزایر جالب و چشم‌نواز که متشکل از سه جزیره نخل جمیرا، جزایره دیرا و نخل جبل علی هستند و در دهه 2000 میلادی ساخته شده‌اند، منظره‌هایی تکرارنشدنی در این کشور به شمار می‌روند.

برای ساخت این جزیره‌ها، کارگران شن‌های کف خلیج فارس را استخراج کرده و آن‌ها را به‌گونه‌ای روی هم چیدند که جزیره‌هایی شنی روی آب تشکیل شود. نامگذاری این جزیره‌ها هم همان‌طور که مشخص است، به‌خاطر شکل ظاهری آن‌ها که شبیه به یک نخل بزرگ به نظر می‌رسد، این‌گونه انجام شده است.

این جزیره پر از هتل‌های لوکس، مراکز خرید و سایر اماکن توریستی است که همه ساله مقصد سفر بسیاری افراد دنیا به شمار می‌رود. البته حجم بالای ساخت و ساز در این منطقه باعث به وجود آمدن مشکلاتی طبیعی نظیر افزایش خوردگی ساحل شده که ممکن است در آینده مشکلاتی را برای ساکنین منطقه ایجاد کند.

تماشای شکل نخل مانند این جزیره‌ها از فضا همانند بازدید آن‌ها در واقعیت تجربه‌ای خیره‌کننده و تکرارنشدنی است.

سد سه دره – چین

سد سه دره

سد سه دره که روی رود یانگ تسه چین ساخته شده، بزرگترین ژنراتور هیدروالکتریکی جهان به شمار می‌رود که آن‌قدر بزرگ و پهناور است که حتی با چشم غیرمسلح هم از فضا قابل رویت خواهد بود. این سد از اساس با هدف جلوگیری از رخ دادن سیل‌های سنگین در نواحی اطراف رود یانگ تسه ساخته شد و در زمان ساخت باعث جابجا شدن بیش از 500 هزار نفر از ساکنان محلی شد!

شاید سد سه‌دره از حیث اعجازهای طبیعی هم‌تراز دیوار بزرگ چین نباشد، اما بدون شک یکی از بزرگترین اعجازهای مهندسی دنیاست که حتی موجودات بیگانه هم می‌توانند از فضا به مشاهده و تحسین آن بپردازند!

بد نیست بدانید که رود یانگ تسه سومین رودخانه بزرگ دنیاست که در صورتی که به‌طور کامل پر از آب باشد می‌تواند حتی روی سرعت چرخش کره زمین هم تاثیرگذار باشد! دلیل این مساله با قانون بقای تکانه خطی قابل توجیه است. زمانی که شما بخش‌هایی از جرم یک جسم چرخان را به ارتفاعی بالاتر می‌برید، سرعت چرخش کندتر می‌شود! این مساله در خصوص رود یانگ تسه هم صادق است و نگه داشتن حدود 7.6 تریلیون لیتر آب در ارتفاعات بالا باعث کاهش ناچیز سرعت چرخش کره زمین می‌شود!