رقابت خودروسازان چینی با تسلا ایلان ماسک

خودروسازان چینی رسماً به جنگ ایلان ماسک آمده‌اند

خودروسازان چینی این روزها برای ایلان ماسک دردسرساز شده‌اند. بر اساس گزارشی، تعداد چشمگیری از شرکت‌های چینی به رقابت با تسلا برخواسته‌اند.

افت فروش تسلا و به‌صورت کلی، کاهش تقاضا نسبت به خودروهای برقی طی چند وقت اخیر در مرکز توجه اخبار خودرو بود. این درحالی است که شرکت‌های چینی تولیدکننده خودرو برقی از جمله بی وای دی رفته‌رفته در حال کسب سهم بیشتر از این بازار هستند و برای کشورهایی مثل آمریکا باعث نگرانی شده‌اند؛ در واقع همین یکی از دلایل فشار روی جو بایدن برای ممنوع کردن خودروهای چینی است. به بهانه نمایشگاه خودرو پکن ۲۰۲۴ نقش امروزه چینی‌ها در صنعت خودرو، به‌خصوص عرصه خودروهای برقی حتی پر رنگ‌تر به نظر می‌رسد و گزارشی حاکی از این است که موجی از خودروسازان چینی در تلاش برای رقابت با شرکت ایلان ماسک هستند.

رقابت شدید خودروسازان چینی با تسلا

امروزه خودروسازان چینی انواع و اقسام خودروها را با قوای محرکه تمام الکتریکی تولید می‌کنند. نمایشگاه خودرو پکن هم فرصت مناسبی برای برانداز کردن دستاوردهای آن‌ها است؛ جایی که عملاً هر خودرویی، از سوپرکار بی وای دی اسپید 9 و خودرو آینده‌گرایانه جک دیفاین کانسپت تا مینی ون چری اکسید 08 و کراس اوور تیگو 8 پرو جدید را می‌توان مشاهده کرد. بی وای دی، شرکت چینی مطرحی که به‌صورت متمرکز روی توسعه خودروهای هیبرید یا تمام الکتریکی کار می‌کند هم در خط مقدم قرار دارد.

بی وای دی سانگ پلاس NEV

«استفن دایر» (Stephen Dyer)، مشاور حوزه خودرو از شرکت «الیکس پارتنرز» (AlixPartners) در گفتگو با وال استریت ژورنال اعلام کرد که طی سال 2023 حدود 123 شرکت خودروسازی در چین خودرو الکتریکی به فروش رسانده‌اند. برای درک بهتر این رقم باید ذکر کرد رسانه US News در مطلبی تحت عنوان «همه برندهای خودرو موجود در آمریکا» فقط از حدود 65 برند نام برد. حتی این احتمال را باید در نظر گرفت که از زمان انتشار این مطلب تاکنون برخی از این برندها فعالیت خود در بازار آمریکا را متوقف کرده باشند.

با حمایت چین از تولیدکنندگان خودرو برقی از طریق ارائه سوبسید، خیلی از شرکت‌ها به سمت توسعه این خودروها سوق پیدا کرده‌اند. گزارشی از موسسه اقتصاد جهانی کیل نشان می‌دهد بی وای دی در سال 2022 بیش از 2.2 میلیارد دلار سوبسید از دولت چین دریافت کرد. همچنین به لطف همین حمایت گسترده، خودروسازانی مثل بی وای دی موفق شده‌اند محصولات خود را با قیمتی پایین‌تر از حد معمول بازار خودرو الکتریکی روانه بازار کنند که همین برای خیلی از رقبا از جمله تسلا چالش به وجود آورده است.

رقابت خودروسازان چینی با تسلا ایلان ماسک

البته با نگاه از منظری دیگر، تسلا با سکان‌داری ایلان ماسک علی‌رغم سیل خودروسازان چینی که برای رقابت با آن وارد عرصه شده‌اند، کماکان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان ماشین الکتریکی به حساب می‌آید و هنوز کمتر برندی توانایی رقابت با کمپانی ایلان ماسک را دارد. نشان به آن نشانی که به گفته مشاور شرکت الیکس پارتنرز، فقط 4 شرکتِ تسلا، بی وای دی، وولینگ و آیون (Aion) در سال 2023 توانستند بیش از 400 هزار دستگاه ماشین برقی بفروشند. در همین حال، نباید از این نکته چشم‌پوشی کرد که رقابت چینی‌ها با تسلا روز به روز شدیدتر از قبل می‌شود.

در نهایت نظر شما کاربران گجت نیوز رقابت خودروسازان چینی با تسلا چیست؟

از دست ندهید:
ایلان ماسک در بحران؛ حمله سهامداران تسلا به مرد مریخی محصول جدید تسلا، تاکسی بدون راننده است ایلان ماسک: تسلا ماشین پرنده می‌سازد! ادعای بحث‌برانگیز ایلان ماسک: خودرو جدید تسلا صفر تا صد را زیر ۱ ثانیه می‌زند