فرار مشتریان تسلا به خاطر ایلان ماسک

ایلان ماسک مشتریان تسلا را فراری می‌دهد

ایلان ماسک که زمانی جزو عوامل فروش استثنائی محصولات تسلا بود، حالا مشتریان آن را فراری داده؛ ولی دقیقاً چه اتفاقی برای Tesla افتاده است؟

ایلان ماسک حالا نه تنها یکی از معروف‌ترین کارآفرینان دنیا به حساب می‌آید، بلکه حتی به فرهنگ عامه هم نفوذ پیدا کرده است؛ احتمالاً برایتان پیش آمده باشد در گفتگویی روزمره وقتی حرف از ثروت یا اوج پیشگامی در تکنولوژی باشد، از ماسک به‌عنوان مثال نام ببرید. در نگاه اول این‌طور به نظر می‌رسد که این سطح شهرت می‌تواند فروش هر محصولی از شرکت های ایلان ماسک را تضمین کند. با این حال، مطالعه‌ای نشان می‌دهد که ماسک با اقدامات خود در سمت مدیریت تسلا مشتریان خودرو برقی را پس می‌زند.

کاهش محبوبیت تسلا در پی اقدامات اخیر ایلان ماسک

بر اساس آخرین اخبار خودرو خارجی، انتظار می‌رود نتایج گزارش مالی تسلا در سه‌ماهه اول سال 2024 به هیچ وجه مطلوب نباشد. هرچند فروش پایین‌تر از حد محصولات تسلا می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، یکی از برجسته‌ترین دلایل اظهارات ایلان ماسک است. به‌طور دقیق‌تر، در حالی که به نظر می‌آید عمده مشتریان تسلا از لحاظ سیاسی گرایشات متمایل به چپ دارند، ماسک همواره اظهاراتی با گرایش به طرف دیگر این طیف داشته است.

فرار مشتریان تسلا به خاطر ایلان ماسک

«شهار سیلبرشاتز» (Shahar Silbershatz)، مدیرعامل شرکت «کالیبر» (Caliber) که در زمینه تحیل بازار فعالیت می‌کند، اخیراً در گفتگو با رویترز درباره تاثیر ایلان ماسک روی افت عملکرد تسلا صحبت کرد. به گفته او، خود ایلان ماسک به «سقوط اعتبار» تسلا دامن زده است. او همچنین اشاره کرد که بنا به نظرسنجی‌های صورت گرفته، 83 درصد از آمریکایی‌ها تسلا با را با ماسک می‌شناسند.

در گذشته وابستگی تسلا به ماسک حتی به نوبه خود به تثبیت جایگاه این شرکت آمریکایی به‌عنوان یک خودروساز نوپا ولی پیشرو کمک کرده بود. با وجود این، طی یکی دو سال اخیر حواشی این کارآفرین مشهور کم نبوده است؛ از ایجاد تغییرات در پلتفرم پرطرفدار توییتر پس از خرید آن تا گفته‌های یهودستیزانه و انتقاد به فرهنگ «ووک». در این بین نباید حمله تند ایلان ماسک به اپل و بقیه شرکت‌های بزرگ که تبلیغات در ایکس (توییتر سابق) را لغو کردند فراموش کرد.

تسلا مدل S

نظرسنجی‌ها حکایت از این دارند که در سال گذشته میلادی 42 درصد آمریکایی‌ها نظر مثبتی نسبت به مدیرعامل تسلا نداشتند، در صورتی که در سال 2022 این عدد 34 درصد بود. حالا در سال 2024 شرایط حتی بدتر شده و در مناطقی مثل فرانسه، استرالیا، بریتانیا و فرانسه سطح اعتبار تسلا کاهش پیدا کرده است. داده‌های شرکت کالیبر هم نشان می‌دهند که فقط 31 درصد مصرف‌کنندگان هنگام خرید خودرو الکتریکی، تسلا را هم جزو گزینه‌ها در نظر می‌گیرند. این در حالی است که در سال 2021 به‌طرز تعجب‌آوری 70 درصد مصرف‌کنندگان تسلا را هنگام خرید در نظر داشتند.

قدرت گرفتن رقبای تسلا

در همان حال که تسلا با افت محبوبیت خود بین مشتریان خودروهای برقی دست و پنجه نرم می‌کند، خودروسازان قدیمی که تازه دارند پا به این عرصه می‌گذارند، هرچه بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند. مرسدس بنز، آئودی و بی ام و برندهایی‌اند که این روزها متقاضیان ماشین الکتریکی بیشتر از گذشته آن‌ها را در خریدشان لحاظ می‌کنند.

تسلا مدل 3 فیس لیفت

تسلا علت کاهش تقاضا برای خودروهای برقی را نرخ بهره بالا عنوان کرده و به نظر می‌رسد این خودروساز آمریکایی دست کم بیشتر از بقیه شرکت‌ها تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته است. احتمالاً فروش تسلا در سه‌ماهه اول امسال 3 درصد نسبت به همین بازه در سال گذشته افزایش پیدا می‌کند، اما شرکت Cox پیش‌بینی می‌کند فروش بقیه شرکت‌های تولیدکننده خودرو برقی در آمریکا به 15 درصد برسد. «استفانی والدز استریتی» (Stephanie Valdez Streaty)، تحلیل‌گر Cox می‌گوید کاهش سرعت گسترش خودروهای برقی، تسلا را هم از شتاب انداخته است.

بدون شک تسلا طرفداران پروپاقرص خود را دارد که حتی اگر عقاید و اقدامات ایلان ماسک به‌عنوان راس این شرکت را نپسندند، کماکان نمی‌توانند از ساخته‌های جذاب آن بگذرند. با این حال، این واقعیت هم انکارناپذیر است که میزان محبوبیت برند تسلا طی چند وقت اخیر کاهشی محسوس به خود دیده است. باید منتظر ماند و دید تسلا با سکان‌داری ایلان ماسک چه برنامه‌هایی برای آینده دارد. رودستر نسل جدید، خودرو مورد انتظار تسلا امسال به‌صورت رسمی به نمایش گذاشته می‌شود و ایلان ماسک اخیراً حتی از شتاب صفرتاصد زیر 1 ثانیه‌ای تسلا رودستر و قابلیت پرواز احتمالی تسلا رودستر گفت.

از دست ندهید:
اخترفیزیکدان مطرح: ایلان ماسک متوهم است! شکست سایبرتراک در تست ضدگلوله؛ شلیک کالیبر ۲۲، زره پیکاپ تسلا را سوراخ کرد +‌ ویدیو شکست بزرگ تسلا در کره جنوبی؛ چرا کره‌ای‌ها تسلا نمی‌خرند؟ حالت سگ در خودروهای تسلا چیست و چه‌کار می‌کند؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*