نسل جدید تسلا رودستر

هرچه باید درباره تسلا رودستر نسل جدید بدانید؛ برگ برنده جدید ایلان ماسک

ایلان ماسک ادعا کرده که نسل جدید تسلا رودستر – Telsa Roadster قرار است پرشتاب‌ترین خودروی تولیدشده توسط بشر باشد! اما از این ابرخودروی جذاب تسلا چه می دانیم؟ این ادعای ایلان ماسک تا چه حد درست است؟

تسلا نسل اول رودستر را به‌عنوان پرچمدار خودروهای الکتریکی خود در سال 2008 روانه بازار کرد. از آن زمان به بعد، مسیر کمپانی خودروسازی تسلا همواره رو به جلو بوده و پیشرفت‌ها، یکی پس از دیگری برای این کمپانی رقم می‌خوردند.

در حال حاضر، تمرکز کمپانی خودروسازی ایلان ماسک بیش از هرچیز بر روی خودروهای سایبرتراک و Tesla Semi معطوف شده و این برند در فکر گسترش سبد محصولاتش به خودروهای شاسی بلند و پیکاپ است.

با این وجود، یک سوال بسیار مهم ذهن هواداران پرشور این کمپانی را به خود مشغول کرده است. نسل جدید تسلا رودستر چگونه خودرویی خواهد بود و آیا همانند نسل اول، شاهد معرفی خودرویی انقلابی از سوی ایلان ماسک و تیمش خواهیم بود یا خیر؟

ماسک، در سال 2017 با رونمایی رسمی از نسل جدید تسلا رودستر پاسخ بسیاری از پرسش‌های علاقمندان را داد.

از آن زمان، Tesla Roadster تاخیرهای متعددی را در عرضه تجربه کرده. با این وجود، اطلاعات جدید حاکی از عرضه آن به بازار در سال 2024 و با قیمت حداقل 200 هزار دلار هستند.

اکنون سوال مهم این است که پس از گذشت شش سال از معرفی نسل اول این خودرو، تسلا چه برنامه‌ای برای نسل دوم آن دارد؟ آیا نسل دوم هم قادر خواهد بود همانند نسل اول به محصولی اثرگذار و مهم در بازار خودروهای الکتریکی تبدیل شود؟

در ادامه این مطلب سعی داریم به معرفی بیشتر نسل جدید تسلا رودستر بپردازیم و هرآنچه از این خودروی فوق‌العاده ایلان ماسک می‌دانیم را بررسی کنیم.

تسلا رودستر 2 یک ابرخودرو است

ابرخودروی Tesla

با وجود این که رکوردهای ثبت شده کنونی برای Tesla Roadster 2.0 حاکی از این هستند که این اتومبیل می‌تواند در دسته هایپرخودروها قرار گیرد، تسلا این محصول را در دسته ابرخودرو (Supercar) قرار داده است.

بنابراین، این بار رودستر همانند نسل قبل خود با برچسب «خودروی اسپرت» معرفی نخواهد شد!

البته همان‌طور که اشاره شد، بر اساس رکوردهای ثبت شده توسط نسل دوم رودستر، این خودرو کاملا می‌تواند در دسته هایپرخودروها قرار گیرد. به‌عنوان مثال، Roadster 2.0 مسافت 400 متری (یک چهارم مایل) را تنها در 8.8 ثانیه طی کرده؛ در حالی که بوگاتی شیرون شگفت‌انگیز برای پیمودن همین مسافت به 9.1 ثانیه زمان نیاز داشته است!

نقاط قوت

  • نسل جدید تسلا رودستر، نخستین ابرخودروی Tesla به شمار می‌رود.
  • عملکرد این اتومبیل، قابل رقابت با هایپرخودروهاست.
  • قیمت این محصول در دسته ابرخودروهاست و نه هایپرخودروها.

نقاط ضعف

  • رودستر 2 گران‌قیمت‌ترین خودروی تسلا خواهد بود.

Tesla Roadster 2.0 سریعترین خودروی جهان خواهد بود

نسل جدید تسلا رودستر

اگر همه‌چیز طبق برنامه‌ریزی تسلا پیش رود، نسل دوم رودستر قادر خواهد بود ظرف مدت 1.9 ثانیه از حالت سکون به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت برسد.

به این ترتیب، نسل دوم تسلا رودستر هم قادر خواهد بود عنوان سریعترین و پرشتاب‌ترین خودروی جهان را تصاحب کند.

در این خصوص البته مساله اینجاست که تاخیرهای پیاپی تسلا در معرفی این خودرو باعث شده که رقبای این کمپانی محصولات فوق سریع خود را رونمایی کنند. به عنوان مثال، دوج چلنجر اس آر تی دیمون 170 مدل 2023 یکی از این هیولاهاست که برای رسیدن به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت به تنها 1.66 ثانیه زمان نیاز دارد!

با این وجود هنوز هم این احتمال وجود دارد که تسلا رودستر 2 بتواند عنوان سریعترین اتومبیل دنیا را از آن خود کند.

نقاط قوت

  • رودستر 2 احتمالا سریعترین خودروی جهان خواهد بود.
  • این عملکرد، بدون نیاز به سوخت‌های فسیلی رقم خواهد خورد.
  • Roadster 2.0 نسبت به سایر هایپرکارها بسیار ارزان‌تر خواهد بود.

نقاط ضعف

  • رقبایی مثل دوج یا ریماک خودروهای فوق سریع خود را رونمایی کرده‌اند.
  • تاخیرات متعدد مانع از عرضه رودستر 2 شده است.

نسل جدید تسلا رودستر یک خودروی چهار نفره خواهد بود

خودروی Tesla Roadster

Tesla Roadster 2.0 یک خودروی دو + دو نفره خواهد بود و همانند یکی از مهم‌ترین رقبای کمپانی تسلا، یعنی پورشه، قادر به حمل چهار سرنشین خواهد بود.

این اتفاق با استفاده از شاسی جدیدی که تسلا طراحی کرده، ممکن شده است. نسل اول این Roadster اساسا از شاسی خودروی کوپه لوتوس الیزه بهره می‌برد و به همین جهت، دوسرنشین بود!

نقاط قوت

  • تسلا رودستر 2 سریعترین خودروی چهارنفره جهان با شتاب‌گیری احتمالی 1.9 ثانیه خواهد بود.
  • ظرفیت صندوق و کابین این خودرو در مقایسه با قبل بیشتر خواهد بود.

Tesla Roadster 2.0 خودرویی چهارچرخ متحرک (AWD) خواهد بود

نسل جدید تسلا رودستر

نسل اول تسلا رودستر از دو موتور الکتریکی بهره می‌برد که هر دو روی محور عقب نصب شده بودند و به‌لطف باتری 53 وات ساعتی این خودرو، یک اتومبیل برقی اسپرت را تشکیل داده بودند.

با این وجود، ایلان ماسک و تیمش تصمیم گرفتند در نسل جدید رویکرد طراحی و ساخت خود را تغییر داده و به ساخت خودروهای الکتریکی قدرتمند و با توان بالا روی آورند.

به همین دلیل، نسل بعدی رودستر از سه موتور الکتریکی بهره خواهد برد که دوتای آن‌ها روی محور عقب و یکی روی محور جلو نصب خواهد بود.

این فناوری خلاقانه تسلا که پیش‌تر به‌شکلی در Tesla Model S Plaid هم به کار گرفته شده بود، باعث می‌شود که رودستر 2 به محصولی چهار چرخ متحرک (AWD) تبدیل شود و با بهره‌گیری از قابلیت‌های گشتاور برداری، عملکرد بسیار بهتری سر پیچ‌ها داشته باشد.

نقاط قوت

  • تسلا رودستر 2 به لطف سیستم انتقال قدرت AWD در تمامی انواع جاده‌ها عملکرد بسیار خوبی ارائه خواهد داد.
  • شتاب‌گیری این اتومبیل از این طریق تقویت خواهد شد.
  • گشتاور برداری برگ برنده مهمی برای فرمان‌پذیری این خودرو در پیچ‌های تیز خواهد بود.

نقاط ضعف

  • سایش لاستیک‌ها از این طریق افزایش خواهد یافت.
  • مصرف باتری آن بیشتر خواهد شد.
  • فناوری AWD منجر به افزایش قیمت رودستر 2 می‌شود.

تسلا رودستر 2 پیمایش مسافت 1000 کیلومتری خواهد داشت

مسافت پیمایش Tela Roadster 2

در حال حاضر، بزرگترین باتری تعبیه شده در خودروهای تسلا، ظرفیتی 100 کیلووات ساعتی داشته و عموما در پلتفرم مدل S مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به کمک این باتری قدرتمند، خودروهای سدان لوکس تسلا قادر به پیمایش مسافتی حدودا 650 کیلومتری با هر بار شارژ کامل بودند.

این عملکرد قطعا برای نسل دوم از Roadster هم ایده‌آل به نظر می‌رسد. با این وجود، تسلا تصمیم گرفت برای نسل جدید رودستر از یک باتری شگفت‌انگیز 200 کیلووات ساعتی رونمایی کند که قابلیت پیمایش مسافت حدود 1000 کیلومتر با هر بار شارژ را به راننده اعطا می‌کند.

در صورتی که تسلا بتواند از این باتری فوق‌العاده که دو برابر حجیم‌تر از بزرگ‌ترین باتری کنونی خودش است، به‌درستی استفاده کند، Tesla Roadster 2 احتمالا بتواند رکورد بیشترین پیمایش با هر بار شارژ باتری را از Lucid Air Dream Edition R بگیرد. این خودروی لوسید ایر در حال حاضر با هر بار شارژ، حدود 836 کیلومتر مسافت را می‌پیماید.

البته این باتری، حجیم‌ترین نمونه‌ای نیست که تا کنون در صنعت خودروسازی استفاده شده؛ چرا که پیش‌تر، جنرال موتورز در نسخه 2023 از هامر الکتریکی خود از یک باتری 212 کیلووات ساعتی استفاده کرده و عنوان بزرگ‌ترین باتری به کار رفته در  خودروهای الکتریکی را از آن خود نموده است.

با این حال، پیمایش مسافت 1000 کیلومتری، دستاوردی است که تا کنون در میان خودروهای الکتریکی جهان بی‌سابقه بوده است.

قیمت نسل دوم تسلا رودستر بیش از 200 هزار دلار خواهد بود

نسل جدید تسلا رودستر

نسل جدید تسلا رودستر به ادعای ایلان ماسک قیمتی 200 هزار دلاری خواهد داشت که آن را به گران‌ترین خودروی این اتومبیل‌سازی کالیفرنیایی تبدیل خواهد کرد.

البته اگر قصد داشته باشید نسخه ویژه این اتومبیل را بخرید، باید 50 هزار دلار دیگر هم برای این کار کنار بگذارید!

کسانی که از هم‌اکنون قصد پیش‌خرید نسل دوم Tesla Roadster را داشته باشند، باید پیش‌پرداختی 38 هزار دلاری را برای خرید این دستگاه کنار بگذارند.

از سوی دیگر، پیش‌پرداخت مورد نیاز برای رزرو نسخه ویژه Founder Series برابر با 50 هزار دلار خواهد بود.

البته این هزینه برای خرید یکی از شیک‌ترین و باکلاس‌ترین ابرخودروهای الکتریکی جهان چندان زیاد به نظر نمی‌رسد؛ خصوصا با در نظر گرفتن این نکته که اتومبیل‌های این کمپانی معمولا به ارزش بسیار بالای دست دوم در بازار شهرت دارند.

در عین حال مشخص نبودن زمان عرضه این خودرو به بازار، کار را کمی برای پیش‌خرید‌کنندگان احتمالی آن سخت‌تر کرده است؛ چرا که این افراد باید هزینه‌ای گزاف را به تسلا بپردازند؛ بدون این که از زمان تحویل خودروی خود اطلاعی داشته باشند.

این مورد البته مساله‌ای کاملا آشنا برای ایرانی‌هاست؛ چرا که مدتی است خودروسازان بزرگ کشور دقیقا از همین مکانیزم برای فروش خودروهای خود به مردم استفاده می‌کنند!

مدل ویژه Founders Series؛ رویایی کلکسیونرها و خاص‌پسندها

خودروی جدید Tesla

تسلا برای بزرگداشت ساخت و عرضه نخستین ابرخودروی خود اعلام کرده که هزار خودروی تسلا رودستر 2 را با لوگوی Founders Edition روانه بازار خواهد کرد. از این طریق، ایلان ماسک مقدمات تبدیل شدن سری تسلا به محصولات موزه‌ای و کلکسیونی را نیز فراهم خواهد نمود.

البته هنوز مشخص نشده که این نسخه ویژه از تسلا رودستر 2 چه تفاوت‌هایی با مدل اصلی خواهد داشت. با این وجود می‌توان پیش‌بینی کرد که رنگ‌های انحصاری و طرح‌ها و لوگوهای مخصوص از جمله تغییراتی باشد که می‌توان انتظار آن را در تسلا رودستر Founders Edition داشت.

همان‌طور که اشاره شد، قیمت Tesla Roadster 2.0 مدل Founders Edition حدود 50 هزار دلار بیشتر از مدل پایه خواهد بود.‌ البته احتمالا این نسخه، تنها مدل خاص رودستر 2 نخواهد بود و شاهد عرضه نسخه‌های بیشتری از آن به بازار هم خواهیم بود.

نقاط قوت

  • رودستر 2 نسخه Founder Edition کالایی به‌شدت خاص و کلکسیونی خواهد بود.
  • این مدل زودتر از سایر مدل‌ها به دست مشتریان خواهد رسید.

نقاط ضعف

  • قیمت این مدل بالاتر از مدل معمولی خواهد بود.
  • تفاوت‌های این مدل با مدل معمولی رودستر 2 هنوز مشخص نیست.
  • پیش‌فروش این نسخه به پایان رسیده است.

پکیج اسپیس ایکس تسلا رودستر 2 چه مشخصاتی خواهد داشت؟

اسپیس ایکس تسلا

ایلان ماسک، مالک میلیاردر و پرحاشیه تسلا مدتی پیش اعلام کرد که پکیجی تحت عنوان SpaceX را برای تسلا رودستر در نظر گرفته است و قصد دارد این ابرخودرو را به پیشرانه گاز خنک (cold gas thruster) به کار رفته در راکت فالکون 9 اسپیس اکس مجهز کند.

تسلا رودستر اسپیس اکس از لحاظ تئوری پتانسیل این را دارد که ظرف مدت 1.1 ثانیه از حالت سکون به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت برسد. علاوه بر این، پیمایش مسافت 400 متر با این سوپرخودرو نیز تنها 7.95 ثانیه زمان خواهد برد.

این در حالیست که پرشتاب‌ترین خودروی حال حاضر دنیا، Dodge Challenger SRT Demon 170 مدل 2023 این مسافت را در 8.9 ثانیه می‌پیماید.

نقاط قوت

  • تسلا رودستر 2 اسپیس ایکس قدرتی 1242 اسب بخاری خواهد داشت.
  • این خودرو، پرشتاب‌ترین اتومبیل حال حاضر دنیا خواهد بود.

نقاط ضعف

  • مدل اسپیس ایکس تسلا رودستر 2 احتمالا فاقد صندلی‌های پشتی خواهد بود.
  • قیمت این خودرو بالاتر از 250 هزار دلار خواهد بود.

نسل جدید تسلا رودستر پر از امکانات و قابلیت‌های مختلف خواهد بود

نسل جدید تسلا رودستر

به‌جز مدل SpaceX تسلا رودستر 2 که ظرف 1.1 ثانیه از حالت سکون به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسد، قابلیت‌های فنی و رفاهی متعددی هم در مدل‌های مختلف این خودرو تعبیه خواهند شد.

به‌عنوان مثال، مدل استاندارد احتمالا از یک سقف شیشه‌ای جذاب بهره خواهد برد که راننده می‌تواند با کنار زدن آن، ابرخودروی Tesla Roadster 2.0 را به یک خودروی کانورتیبل تبدیل کند.

علاوه بر امکان تبدیل تسلا رودستر 2 به یک اتومبیل کانورتیبل و تعبیه باتری بسیار قدرتمند و حجیم در این خودرو، می‌توان انتظار داشت که این خودروساز کالیفرنیایی همچنین از جدیدترین فناوری‌های خودران خود در محصول جدیدش استفاده کرده و آن را به محصولی فوق هوشمند تبدیل کند.

البته باید توجه کرد که تعبیه پانل شیشه‌ای در سقف، احتمالا بخش زیادی از فضای صندوق عقب خودرو را به خود اشغال خواهد کرد و از ظرفیت مفید آن خواهد کاست.

بعلاوه، علیرغم تمامی تکنولوژی‌های پیشرفته به کار رفته در تسلا رودستر جدید، این خودرو احتمالا قادر به پشتیبانی از Apple CarPlay و Android Auto نخواهد بود.

Tesla Roadster 2.0 در سال 2024 روانه بازار خواهد شد

خودروی جدید Tesla

نسل دوم تسلا رودستر قرار بود سال 2020 روانه بازار شود. این مساله را ایلان ماسک در رویداد رونمایی از کشنده Tesla Semi در نوامبر 2017 اعلام نمود و خاطرنشان کرد که Tesla Roadster تا سال 2020، تمامی خودروهای بنزینی را کنار خواهد زد!

با این وجود، سال 2020 کمی بعد به 2021، سپس 2022 و 2023 و اکنون به سال 2024 موکول شده است!

خود ایلان ماسک مدتی پیش در مصاحبه‌ای اعلام کرد که کمپانی متبوعش امیدوار است که فرآیند طراحی و ساخت این خودرو تا انتهای سال 2023 به پایان رسیده و این خودرو در سال 2024 روانه بازار شود.

به این ترتیب، خودروی تسلا حتی در صورتی که سال آینده به بازار عرضه شود، چندین سال دیرتر از موعد به دست خریداران خواهد رسید. با این وجود، اگر محاسبات و داده‌های ارائه شده صحیح باشند، خریداران این اتومبیل (نسخه SpaceX) می‌توانند پرشتاب‌ترین اتومبیل جهان را خریداری کنند.

نقاط قوت

  • تا زمان عرضه Tesla Roadster 2.0 به بازار تنها یک سال باقی مانده است.

نقاط ضعف

  • تسلا رودستر 2 با حدود هفت سال تاخیر به دست مشتریان خواهد رسید.
  • ماسک و مهندسین تسلا نسبت به عرضه این خودرو در سال 2024 امیدوار هستند و نه مطمئن!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*