احتمال ممنوع کردن خودروهای چینی توسط جو بایدن رئیس جمهور آمریکا

هراس آمریکا از چینی‌ها؛ جو بایدن قصد ممنوع کردن خودروهای چینی را دارد؟

فشار روی جو بایدن برای ممنوع کردن خودروهای چینی رو به افزایش است؛ اما آیا رئیس جمهور آمریکا مجبور می‌شود جلو واردات این ماشین ها را بگیرد؟

امروزه نگرانی‌هایی بین مسئولان آمریکایی نسبت به نفود چین در صنعت خودرو این کشور وجود دارد و در حالی که زمان زیادی از هشدار دولت آمریکا نسبت به خودروهای چینی نمی‌گذرد، سناتور ایالت اوهایو آمریکا در نامه‌ای سرگشاده به جو بایدن، رئیس جمهور این کشور از او خواستار ممنوعیت واردات خودروهای برقی ساخت چین جهت جلوگیری از نابودی صنعت خودرو آمریکا شد.

فشارها به جو بایدن برای ممنوع کردن واردات خودروهای چینی

جدیدترین اخبار خودرو حکایت از این دارند که سناتور «شرود براون» (Sherrod Brown) در پیام خود خودروهای برقی چینی را «خطر وجودی» برای صنعت خودرو آمریکا توصیف کرد. به گفته وی، دولت آمریکا باید همین حالا واردات خودروهای برقی چینی را ممنوع کند تا جلو سیل این خودروها را بگیرد. او می‌گوید این خودروها که با سوبسید دولت چین تولید می‌شوند امنیت ملی و اقتصادی آمریکا را تهدید می‌کنند.

احتمال ممنوع کردن خودروهای چینی توسط جو بایدن رئیس جمهور آمریکا

به ادعای براون، خودروسازان چینی به دلیل سوبسید دریافتی خود می‌توانند خودروها را با قیمتی بسیار پایین‌تر ارائه بدهند و خودروسازان آمریکایی توانایی رقابت با آن‌ها در زمینه قیمت را ندارند. او معتقد است در نتیجه همین، کارگران آمریکایی در آینده امکان چانه‌زنی برای دریافت حقوق و مزایای بیشتر را از دست می‌دهند و این در نهایت روی معیشت کارکنان صنعت خودرو تاثیر می‌گذارد. دولت آمریکا در حال حاضر هم روی واردات خودرو از چین تعرفه گذاشته است، ولی این سناتور آمریکایی عقیده دارد که صرفاً وضع تعرفه برای مدیریت این چالش کافی نیست و باید اقداماتی جدی‌تر در این راستا صورت بگیرد.

در حالی سناتور اوهایو از جو بایدن تقاضای ممنوع کردن ماشین های چینی را کرده که خود بایدن هم پیش‌تر موضعی در همین سمت‌وسو گرفته است. رئیس جمهور آمریکا در گذشته دولت چین را به انجام «اقدامات ناعادلانه» جهت تسلط پیدا کردن روی بازار خودرو متهم کرده و مثل شرود براون افزایش نفود ماشین های چینی را تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا بر شمرده بود. بایدن حتی متعهد شد که اجازه ندهد در دوران مسئولیت او خودروهای چینی بتوانند خطری برای اقتصاد و امنیت ملی آمریکا ایجاد کنند.

آیا ممنوعیت ماشین های ساخت چین در آمریکا ممکن است؟

صرف نظر از این‌که جو بایدن به‌عنوان رئیس جمهور آمریکا چه تصمیمی در این باره داشته باشد، باید دید در وهله اول ممنوع کردن واردات خودروهای چینی امکان‌پذیر است یا خیر. نباید فراموش کرد که خیلی از خودروسازان غربی از جمله خودروساز آمریکایی تسلا بخشی از محصولات خود را در چین تولید می‌کنند. البته تسلا خودروهای تولید شده در چین را به آمریکا وارد نمی‌کند، ولی بخش عمده آن‌ها را در بازار اروپا عرضه می‌کند.

احتمال ممنوع کردن خودروهای چینی توسط جو بایدن رئیس جمهور آمریکا

مطالعه‌ای جدید از JATO افزایش چشمگیر تعداد خودروهای تولید شده در چین را نشان می‌دهد. بر اساس این مطالعه، یک خودرو از هر پنج خودرو برقی که در اروپا به فروش می‌رسد تولیدِ چین است. همچنین 44 درصد از همان خودروهای تولید چین در واقع به برندهای غربی مثل تسلا و ولوو تعلق دارند. چین حتی در سال 2023 موفق شد عنوان بزرگترین صادرکننده خودرو در جهان را از ژاپن تصاحب کند.

در نهایت، نظر شما کاربران گجت نیوز درباره مسئله نفود چین در صنعت خودرو و نگرانی‌های دولت آمریکا نسبت به آن چیست؟

از دست ندهید:
اکستریم VX + مشخصات فنی و قیمت ماشین رضا گلزار ماشین چینی ها، بلای جان صنعت خودرو کشور شیائومی با له کردن تسلا، رکورد فروش را در چین زد

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*