ماشین چینی ها، بلای جان صنعت خودرو کشور

ماشین چینی ها، بلای جان صنعت خودرو کشور

رئیس انجمن قطعه‌سازی خودرو کشور معتقد است که ماشین چینی ها، بلای جان صنعت خودرو ایران هستند و آن را به نابودی می‌کشند.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور با هشدار نسبت به افزایش حضور خودروهای چینی در بازار ایران، این موضوع را بزرگترین آسیب به صنعت خودرو و قطعه‌سازی داخلی دانست.

محمدرضا نجفی‌منش در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه چینی‌ها تنها به دنبال منافع خود هستند و دلسوز بازار ایران نیستند، گفت:

در برهه‌ای هستیم که با فشارهای خارجی، عده‌ای به دنبال القای ناکارآمدی صنعتگران داخلی هستند و راهکار را در سپردن صنعت خودرو به چینی‌ها می‌دانند. این اتفاق، بزرگترین ضربه را به صنعت قطعه‌سازی داخلی خواهد زد.

وی با تأکید بر اهمیت صنعت قطعه‌سازی به عنوان حلقه‌ای مهم در زنجیره تامین و تولید خودرو، به تحریم‌های صنعت خودروسازی در دوران ریاست جمهوری آمریکا اشاره کرد و عنوان کرد، تحریم‌ها نشان داد که این صنعت چقدر مهم است. نباید دستاوردهای صنعتگران داخلی را به راحتی به چینی‌ها واگذار کنیم.

هجوم چینی‌ها به بازار خودرو ایران؛ تهدیدی برای صنعت داخلی

ماشین چینی ها، بلای جان صنعت خودرو کشور

نجفی‌منش در ادامه به موضوع قیمت‌گذاری دستوری و سیاست‌های اشتباه در صنعت خودرو نیز اشاره کرد. او معتقد است که سیاست‌های اتخاذ شده باعث فلج شدن صنعت خودرو شده است. خودروسازان را مجبور می‌کنند خودرو را با قیمتی پایین‌تر از قیمت تمام شده عرضه کنند که این موضوع منجر به ایجاد صف‌های طولانی و تقاضای کاذب می‌شود.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع تولید خودروهای برقی اشاره کرد و عنوان کرد که خودروهای برقی قطعات بسیار کمتری نسبت به خودروهای بنزینی دارند و با آمدن آن‌ها، بسیاری از قطعه‌سازان و فروشندگان قطعات یدکی باید شغل خود را تغییر دهند.

وی همچنین به استفاده از قطعات بی‌کیفیت توسط خودروسازان اشاره کرده و گفته که وزارت صمت برای جلوگیری از عرضه لوازم یدکی بی‌کیفیت، طرح شناسه کالا و کد رهگیری را اجرا کرده است. مردم می‌توانند با استفاده از این شناسه، از کیفیت محصولی که خریداری می‌کنند اطمینان حاصل کنند.

ماشین چینی ها، بلای جان صنعت خودرو کشور

نجفی‌منش در پاسخ به این سوال که چرا در نمایندگی‌های مجاز خودروسازان بعضا شاهد استفاده از کالاهای بی‌کیفیت هستیم، گفت: «خودروسازان به دلیل مساله قیمت، از قطعات با سطح کیفی پایین‌تر استفاده می‌کنند. حتی در نظر دارند که قطعات را در دو برند با قیمت‌های متفاوت عرضه کنند.»

رئیس کمیته نقدینگی، قیمت و سیاستگذاری انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور نیز در این نشست با اشاره به نامگذاری سال 1399 به‌عنوان سال «جهش تولید با مشارکت مردم» مطرح کرد که برای تحقق جهش تولید، به 40 درصد نقدینگی بیشتر نسبت به سال گذشته نیاز داریم.

وی با بیان اینکه توان تولید قطعه‌سازی کشور معادل 2 میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو در سال است، گفته که نقدینگی به تنهایی اثری در قیمت خودرو ندارد، بلکه یکی از پیش‌نیازهای فرآیند تولید خودرو است. تزریق نقدینگی به بخش‌های مولد، منجر به افزایش تولید ناخالص داخلی و در نتیجه کاهش تورم خواهد شد.

گزارش حاضر نشان می‌دهد که توسعه حضور ماشین چینی ها در بازار ایران، تهدیدی جدی برای صنعت خودرو و قطعه‌سازی داخلی محسوب می‌شود. از سوی دیگر، سیاست‌های اشتباه و قیمت‌گذاری دستوری، این صنعت را به ورطه نابودی کشانده است. برای حل این مشکلات، نیاز به عزم ملی و اتخاذ تدابیر صحیح از سوی مسئولان است.

در گجت نیوز بخوانید:
انقلاب خودروهای برقی در چین؛ آیا غرب حریف صنعت خودروسازی چین خواهد شد؟ اتو اکسپو تهران یا نمایشگاه ماشین چین؛ صنعت خودرو ایران در انحصار چینی ها برقی سازی صنعت خودرو ایران مخالفان زیادی دارد؛ اما چرا؟