لادا گرانتا وارداتی نیکا موتور

معرفی لادا گرانتا نیکا موتور؛ ساینای روسی وارداتی، نماد عقب‌گرد صنعت خودرو ایران

نیکا موتور سدان روسی لادا گرانتا را به نمایشگاه اورسیا آورد. Lada Granta خودرویی در حد محصولات تولید داخل، منتها با با برچسب وارداتی است.

پس از مشاهده بنرهای تبلیغاتی نیکا موتور برای دومین نمایشگاه اوراسیا در تهران، این شرکت به‌تازگی طی این نمایشگاه چندین خودرو از این برند روسی از جمله لادا نیوا و لادا وستا اسپرت را به نمایش گذاشت. بنا به جدیدترین اخبار خودرو داخل کشور، محصول وارداتی دیگر نیکا موتور از لادا که در این نمایشگاه حضور پیدا کرد، سدان اقتصادی جمع و جور «لادا گرانتا» (Granta) است؛ خودرویی که از جوانب مختلف در حد و اندازه همان سدان‌های اقتصادی تولید داخل است. در ادامه به معرفی این خودرو و شرح جزئیات آن شامل طراحی نمای بیرونی، کابین و مشخصات فنی خواهیم پرداخت.

فهرست مطالب:

معرفی لادا گرانتا

نکته: برای حمایت از ما، لطفا ویدیو را از چنل یوتیوب گجت نیوز تماشا کنید.

اگر پیش‌تر معرفی نیوا و وستا اسپرت را در گجت نیوز خوانده باشید، احتمالاً متوجه شده‌اید که با چه خودروهایی از لادا سر و کار داریم. روسیه علی‌رغم این‌که جزو کشورهای کلیدی در معادلات بین‌المللی است، در گذشته هم صنعت خودرو پویایی مثل اروپایی‌ها یا آمریکایی‌ها نداشت. شروع جنگ روسیه و اوکراین و به دنبال آن وضع تحریم‌های گسترده علیه روسیه، صنعت خودروی این کشور را حتی آسیب‌پذیرتر از هر زمان دیگری کرد؛ تا جایی که چینی‌ها به کمک آن آمده‌اند و حتی واردات خودرو از ایران هم جزو برنامه‌های روسیه قرار گرفته است.

حالا در این شرایط قرار است ساخته‌های همین کشور به بازار ایران راه پیدا کنند که از قضا همه آن‌ها فاصله معناداری با استانداردهای کنونی صنعت خودرو دارند. این چه برای طراحی نمای بیرونی و کابینشان و چه برای پیشرانه آن‌ها صدق می‌کند. یکی از همین ساخته‌های روسی، لادا گرانتا است که از سال 2011 با مشارکت خودروساز فرانسوی رنو وارد خط تولید لادا، زیرمجموعه آوتوواز شد. گرانتا در دسته سدان‌های جمع و جور با ماهیت اقتصادی قرار می‌گیرد و در نسخه‌های هاچبک و استیشن واگن هم عرضه شده که اینجا موضوع بحث نیست.

طراحی بیرونی و داخلی Granta

اشتباه نیست اگر بگوییم گرانتا در طراحی نمای بیرونی عملاً تفاوتی با سدان‌های اقتصادی تولید داخل مثل ساینا ندارد. طراحی قسمت‌های مختلف از چراغ‌های جلو، جلوپنجره و سپر جلو تا نمای عقب همگی خبر از یک سدان کسل‌کننده بدون هیچ المان چشم‌نوازی می‌دهند؛ طوری که احتمالاً این خودرو وارداتی از لحاظ ظاهری مزیتی نسبت به تولیدات داخلی حال حاضر نداشته باشد. اینجا است که این سوال به وجود می‌آید اصلاً چرا باید چنین محصولی با همه چالش‌های موجود به‌صورت وارداتی به بازار ایران بیاید.

کابین گرانتا نیکا موتور

کابین لادا گرانتا وارداتی نیکا موتور

در کابین Granta هم نشانه‌ای از یک خودرو به‌روز، حتی در همان بخش اقتصادی به چشم نمی‌خورد. در فضای داخلی فقط تریم پلاستیکی و پارچه‌ای بی‌کیفیت قابل مشاهده است و اگر فکر می‌کردید که حداقل یک نمایشگر کوچک مولتی‌مدیا در مرکز داشبورد قرار دارد، سخت در اشتباه بوده‌اید. در مرکز داشبورد انبوهی از دکمه‌های فیزیکی و همچنین دریچه‌های مربعی بدون ظرافت تعبیه شده‌اند و در دو گوشه هم دریچه‌های گردی جا گرفته‌اند که شما را به یاد پراید می‌اندازند.

فرمان هم از نوع تمام گرد سه‌پر است و پشت آن نمایشگر آنالوگ دیده می‌شود؛ به‌طور دقیق‌تر، دو صفحه دایره‌ای آنالوگ در این ناحیه نصب شده‌اند و بین آن‌ها یک نمایشگر فوق‌العاده کوچک حدوداً 3 اینچی را هم می‌توان پیدا کرد. نکته دیگری که پس از ارزیابی اجمالی گرانتا وارداتی در نمایشگاه اورسیا توجه را جلب کرده، کیفیت ساخت و مونتاژ پایین اجزای مختلف این خودرو از جمله سقف داخلی و دستگیره‌ها است. در مجموع گرانتا شبیه به یک خودرو اقتصادی تولید داخل به نظر می‌رسد که صرفاً برچسب وارداتی دارد.

مشخصات فنی لادا گرانتا

لادا گرانتا وارداتی نیکا موتور

سدان گرانتا برای تامین قوای محرکه خود از یک موتور 1.6 لیتری 4 سیلندر 8 سوپاپ تنفس طبیعی استفاده می‌کند. این موتور می‌تواند حداکثر 89 اسب بخار قدرت و 143 نیوتن متر گشتاور تولید کند و سیستم انتقال قدرت آن از نوع دستی خواهد بود. گیربکس دستی 5 سرعته این سدان نیرو محرکه موتور 1.6 لیتری آن را به چرخ‌های جلو می‌فرستد.

بنا به ارقام به اشتراک گذاشته شده، این خودرو لادا با این موتور برای شتاب‌گیری از 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت به 11.2 ثانیه زمان نیاز دارد و سقف سرعت آن 179 کیلومتر بر ساعت است. مصرف سوخت این خودرو وارداتی داخل شهر 9.4 لیتر در هر 100 کیلومتر تخمین زده می‌شود، در حالی که مصرف سوخت آن در یک سیکل ترکیبی 6.8 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر اعلام شده است.

امکانات سدان روسی Lada Granta

نمای جلو لادا گرانتا وارداتی نیکا موتور

بر فرض این‌که نیکا موتور نسخه بالارده یا همان فول آپشن Granta را عرضه کند، این سدان روسی با امکانات زیر در اختیار مشتریان ایرانی قرار خواهد گرفت.

  • ترمز ضد قفل (ABS)
  • ترمز کمکی
  • کنترل پایداری الکترونیکی
  • کنترل کشش
  • کروز کنترل
  • دوربین و سنسور دنده عقب
  • ایربگ راننده و شاگرد
  • شیشه بالابرهای برقی جلو و عقب
  • قفل مرکزی
  • آینه‌های بغل برقی با گرمکن
  • سیستم تهویه نیمه‌خودکار
  • رینگ‌های آلیاژی 15 اینچی