شاسی بلند روسی لادا نیوا نیکاموتور

لادا نیوا به نمایش گذاشته شد؛ سفر به 30 سال قبل با شاسی بلند وارداتی روسی!

نیکاموتور در نمایشگاه اورسیا از لادا نیوا رونمایی کرد. شاسی بلند وارداتی روسی Lada Niva عملاً خودرویی متعلق به چند دهه قبل صنعت خودرو است.

اخیراً بنرهای تبلیغاتی نیکاموتور در سطح شهر تهران به چشم خوردند که از عرضه محصولات خودروساز روسی «لادا» (Lada) توسط این شرکت در بازار کشورمان و رونمایی از آن‌ها طی دومین نمایشگاه اوراسیا خبر می‌دادند. حالا بر اساس آخرین اخبار خودرو، نیکاموتور در جریان این نمایشگاه از وستا اسپرت سدان، وستا کراس، سدان اقتصادی لادا گرانتا و نیوا ترول به‌عنوان محصولات وارداتی خود از این برند پرده برداشته است.

روسیه پس از تهاجم به اوکراین با سیل تحریم شرکت‌های مطرح غربی مواجه شد و این موضوع صنعت خودرو آن را هم تحت‌الشعاع قرار داد که البته قبل از این هم در مقیاس جهانی حرف زیادی برای گفتن نداشت. حالا که روسیه خود دست به دامن چین برای تامین خودرو شده و حتی قرار است تولیدات داخلی ایران را وارد کند، واردات محصولات لادا عملاً هیچ فایده‌ای برای بازار ایران ندارد؛ محصولاتی که با مشاهده آن‌ها احتمالاً به این نتیجه می‌رسید بدتر از برخی چینی‌ها یا حتی خودروهای داخلی هم پیدا می‌شود!

این در حالی است که علی‌رغم همه محدودیت‌های موجود، مونتاژی‌های چینی در بازار ایران توانسته‌اند دست و پا شکسته نیازهای خودروسواران ایرانی از یک خودرو صفر کیلومتر نسبتاً به‌روز را برطرف کنند. امثال لاماری ایما، دیگنیتی، تیگو 8 پرو هم طراحی به‌روزی در نمای بیرونی و فضای داخلی دارند و هم به پیشرانه‌هایی توانمند، حداقل با توجه به استانداردهای بازار کشورمان مجهزند. حالا بعید است این ساخته‌های تاریخ‌گذشته لادا در برابر خودروهای چینی و حتی برخی از نمونه‌های داخلی چیزی برای ارائه داشته باشند.

پس از این مقدمه به کراس اوور «نیوا ترول» (Nive Travel) که نیکاموتور در دومین نمایشگاه اوراسیا به نمایش گذاشت نگاهی اجمالی خواهیم داشت.

فهرست مطالب:

معرفی لادا نیوا

نکته: برای حمایت از ما، لطفا ویدیو را از چنل یوتیوب گجت نیوز تماشا کنید.

لادا از همان اوایل تاسیس خود در دهه 70 میلادی شاسی بلند نیوا را در خط تولید داشت و اواخر دهه 90 میلادی اقدام به معرفی نیوا ترول کرد. نیوا ترول به‌واسطه سرمایه‌گذاری مشترک بین آوتوواز، شرکت مالک لادا و جنرال موتورز، مالک شورلت بین سال‌های 2003 تا 2020 تحت عنوان شورلت نیوا به بازار عرضه می‌شد تا اینکه جنرال موتورز سهام خود را فروخت و نهایتاً این محصول لادا به‌عنوان نیوا ترول ریبرند شد. حالا نیوا ترول به دومین نمایشگاه اوراسیا راه پیدا کرده است و بنا به شنیده‌ها باید انتظار داشت در کنار وستا کراس تا انتهای امسال در بازار ایران عرضه شود.

طراحی بیرونی و داخلی Niva Travel

اول از همه، نمای بیرونی به هیچ‌وجه شباهتی به یک کراس اوور به‌روز ندارد و اگر منصفانه بگوییم، ما را به یاد شاسی بلندهای قدیمی آفرودی می‌اندازد. این دوری از طراحی روز را در جای جای این خودرو، از چراغ‌های جلو تا پنل‌های حجیم دور گلگیر و قسمت رکاب و چراغ‌های عمودی عقب می‌توان دید. البته این موضوع بدیهی است که شباهت نیوا به آفرودرهای قدیمی مثل اس یو وی‌های رترو امروزی نظیر فورد برانکو و حتی لندکروزر مدل 2024 بازار آمریکای شمالی از روی انتخاب طراحان نیست و در واقع، این خودرو از همگام شدن با سبک طراحی روز باز مانده است.

کابین Lada Niva Travel هم شما را ناامید می‌کند. مواد به کار رفته در داشبورد جنس پلاستیکی دارند و صندلی‌ها پارچه‌ای هستند و در کل اثری از تریم چرم در کابین نیست. در مرکز داشبورد هم نمایشگری کوچک ادغام‌شده با محفظه صفحه آمپر قرار گرفته است که نمی‌توان انتظار زیادی از آن داشت. در این قسمت کنترل‌های فیزیکی فراوان به ساده‌ترین شکل تعبیه شده‌اند و در کنسول وسط همچنین دسته دنده به‌همراه دنده کمک برای سیستم دو دیفرانسیل دیده می‌شود. فرمان 4 پر این خودرو هم طراحی منسوخ‌شده‌ای دارد و پشت همین فرمان جای صفحه آمپر تمام آنالوگ است که حتی گرافیک آن چنگی به دل نمی‌زند.

در یک کلام، لادا نیوا تراول توانسته است سفر به زمان را ممکن کند؛ البته از نوع بازگشت به عقب! آنچه در نمای بیرونی و همچنین کابین این شاسی بلند روسی به چشم می‌خورد، چیزی جز یک شاسی بلند آفرودی تولید دهه 90 میلادی نیست. با وجود این، آفرودرهای ژاپنی چند ده سال پیش حداقل به‌خاطر اصالت و دوام استثنائی خود ارزش بالاتری دارند.

مشخصات فنی شاسی بلند روسی لادا نیوا 

با مشاهده ظاهر لادا نیوا حتماً متوجه شده‌اید که موتور آن هم تعریفی ندارد. زیر کاپوت نیوا یک موتور 4 سیلندر خطی 1.7 لیتری تنفس طبیعی قرار گرفته است که حداکثر 80 اسب بخار قدرت و 127 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند، در صورتی که وزن این شاسی بلند به 1.5 تن می‌رسد. همچنین یک گیربکس دستی 5 سرعته وظیفه انتقال نیرو محرکه آن به هر دو محور را بر عهده دارد.

شتاب‌گیری Niva از 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت 19 ثانیه زمان می‌برد و سرعت آن سقف 140 کیلومتر بر ساعتی دارد. ضمن اینکه مصرف سوخت این خودرو در یک سیکل ترکیبی 10 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر برآورد شده است.

امکانات خودرو وارداتی Niva نیکاموتور

از این خودرو لادا نه تنها انتظار امکانات رفاهی روز، بلکه حتی برخی از امکانات ضروری را نباید داشت! امکاناتی مثل کنترل پایداری و کنترل کشش که حتی در خودروهای داخلی مثل کوییک قابل مشاهده‌اند در این خودرو وجود ندارد. بالارده‌ترین نسخه نیوا که در بازار مبدا یعنی روسیه تولید می‌شود، صرفاً از امکاناتی نظیر ایربگ راننده و شاگرد، ترمز ABS، ترمز کمکی، آینه‌های بغل برقی، دوربین دید عقب و سنسور پارک عقب برخوردار است. البته هنوز مشخص نیست که آن را با چه امکاناتی به بازار ایران می‌آورند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*