افزایش قیمت لوازم یدکی خودرو

احتمالا قیمت لوازم یدکی خودرو 50 درصد افزایش می‌یابد

افزایش قیمت لوازم یدکی خودرو تا سقف 50 درصد، اقدام و تصمیم نادرستی است که در صورت وقوع، مشکلات زیادی برای مالکان خودرو ایجاد خواهد کرد.

خرید خودرو در اوضاع آشفته‌بازار این روزها تصمیمی دشوار و سخت است و کمبود بودجه و افزایش نرخ تورم هم مزید بر علت هستند. همه این‌ها به کنار، یکی از دغدغه‌های اساسی مالکان خودرو، تعویض قطعات یدکی و تعمیر ماشین است. با مرور آخرین اخبار خودرو در ایران و نگاهی به بهای لوازم یدکی در بازار به این نتیجه می‌رسیم که فشار زیادی روی صاحبان خودرو است.

افزایش قیمت لوازم یدکی خودرو چقدر جدی است؟

برای یک واشر زدن ساده باید حداقل 10 الی 15 میلیون تومان هزینه کنید و تعویض یک قطعه ساده پراید مثل رله دوبل حداقل 300 هزار تومان برایتان آب می‌خورد. وزارت صنعت، معدن و تجارت در شرایط بد اقتصادی این روزها مجموعه اقداماتی انجام داده که کارشناسان با در نظر گرفتن آنها معتقدند قرار است لوازم یدکی تا 50 درصد گران شود.

ایام نوروز همواره با سفرهای نوروزی همراه بوده و مردم کشورمان مثل همیشه پیش از فرا رسیدن سال نو نه‌تنها پوشاک و اثاثیه منزلشان را نو می‌کنند، بلکه به سرویس خودرو و تعویض برخی لوازم آن اهمیت می‌دهند. بنابراین قبل از عید و در اسفندماه هر سال، تقاضا برای خرید لوازم خودرو افزایش می‌یابد و عرضه کمتر می‌شود.

افزایش قیمت لوازم یدکی خودرو

گرانی لوازم خودرو منجر به افزایش قیمت ماشین‌ها می‌شود و مستقیماً روی بازار تأثیر می‌گذارد. به‌گفته رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو تهران، لوازم خودروها و مواد اولیه مورد نیاز تولید قطعات داخلی از خارج کشور تأمین می‌شود. با در نظر گرفتن افزایش نرخ ارز، رشد تورم و جهش تعرفه‌های گمرکی می‌توان احتمال داد که قیمت لوازم یدکی تا 50 درصد گران شود.

شنیده‌ها حاکی از این است که وزارت صمت و اقتصاد در اقدامی غیرمنتظره تعرفه واردات قطعات یدکی را از 5.5 درصد به 50 درصد افزایش داده‌اند. هدف و انگیزه این دو وزارتخانه از افزایش قیمت‌ها مشخص نیست؛ اما احتمال می‌دهیم که پای موضوع حمایت از تولیدکننده داخلی و افزایش درآمدهای دولتی وسط باشد.

متاسفانه وزارت اقتصاد و صمت همه‌چیز را برای افزایش تعرفه‌ها در نظر می‌گیرند، به‌جز قشر کم‌درآمد و ضعیف جامعه که توان پرداخت چنین مبالغ هنگفتی را ندارند. نکته بعدی این‌که افزایش نرخ واردات لوازم یدکی می‌تواند منجر به گرانی لوازم یدکی تولید داخل شود. افزایش هزینه‌ها روی قشر ضعیف جامعه فشار می‌آورد و باعث می‌شود آنها سرویس‌های دوره‌ای را انجام ندهند و بدین ترتیب ایمنی خودروی خود را کاهش دهند.

باید فکری به حال مونتاژکاران کرد تا ورشکسته نشوند!

در صنعت خودروسازی رویه مرسوم این است که تولیدکنندگان بخش خصوصی یا همان مونتاژکاران، محصولات خود را با زیر 50 درصد داخلی‌سازی راهی بازار می‌کنند؛ چرا که آنها توان داخلی سازی بیشتر را ندارند. داخلی سازی بیشتر خودروهای خارجی نیاز به سرمایه گذاری‌های بزرگ در صنعت تولید قطعه دارد که شرکت‌های خصوصی از تأمین آن عاجزند.

افزایش قیمت لوازم یدکی خودرو

با این اوصاف مونتاژکاران به واردات قطعات خودرو مشغول هستند تا بتوانند تیراژ تولید خود را کامل کنند. بنابراین گرانی تعرفه واردات قطعه باعث افزایش قیمت محصولات این شرکت‌ها خواهد شد. قیمت کارخانه‌ای خودروها افزایش می‌یابد و تقاضا برای محصولات مونتاژی به‌شدت کاهش خواهد یافت.

حالا که واردات خودروهای خارجی آزاد شده، افزایش تعرفه لوازم یدکی خودرو می‌تواند باعث ورشکسته شدن مونتاژکاران شود و تولید بخش خصوصی را به شدت با کاهش روبه‌رو سازد. اقدام نابخردانه وزارت صمت و اقتصاد به انحصاری شدن هر چه بیشتر صنعت خودرو می‌انجامد و عرصه را برای رشد و شکوفایی تنگ‌تر می‌سازد.

تمام آنچه گفتیم قسمت کوچکی از تبعات منفی افزایش تعرفه لوازم یدکی بود. این قصه ابعاد و زوایای تاریک‌تری نیز دارد که از بحث ما خارج است. باید پیش از آن‌که دیر شود، مسئولان این حوزه با اتخاذ تصمیم‌های درست، مانع وقوع این اتفاق ناگوار شوند. نظر شما در این‌باره چیست؟

بیشتر بخوانید:
شرایط فروش خودروهای وارداتی جدید از برندهای تویوتا، نیسان، سوزوکی، فیات و لاماری کاتالوگ رسمی لاماری ایما هیبرید؛ مشخصات فنی و آپشن های لاماری جدید نسخه فیس لیفت بی وای دی سانگ پرو DM-i؛ یک شاسی بلند خوش قیمت برای بازار ایران