انرژی تاریک در حال ضعیف شدن است

انرژی تاریک در حال ضعیف شدن است؛ دانشمندان وحشت کرده‌اند

مطالعات جدید نشان می‌دهد که انرژی تاریک، نیروی مرموزی که تصور می‌شود ۷۰ درصد جهان را تشکیل می‌دهد، ممکن است در حال ضعیف شدن باشد.

براساس مطالعات جدیدی که دانشمندان و کیهان‌شناسان انجام داده‌اند، نیرویی که تصور می کردیم بخش وسیعی از جهان را شکل داده، در حال تضعیف است. این یافته‌ها که بر اساس بزرگ‌ترین نقشه سه‌بعدی کیهان تا به امروز به دست آمده، در تناقض با مدل استاندارد کیهان‌شناسی به نام لامبدا-سی دی ام (Lambda-CDM) است که می‌گوید قدرت انرژی تاریک باید ثابت باشد.

آدام ریس، از دانشگاه جانز هاپکینز و کاشف اولین شواهد برای انرژی تاریک، می‌گوید: «اگر این موضوع ادامه پیدا کند، اتفاق بسیار بزرگی خواهد بود».

آیا ضعیف شدن انرژی تاریک نگران‌کننده است؟

محققان ابزار طیف‌سنجی انرژی تاریک (DESI) در آریزونا با بررسی ساختار مقیاس بزرگ و توزیع کهکشان‌ها در کیهان، به این نتیجه رسیده‌اند که اثرات انرژی تاریک ممکن است در دوران اخیر کاهش یافته باشد. با این حال، تفسیر داده‌ها هنوز قطعی نیست.

کایل داوسون، سخنگوی DESI می‌گوید: «دو مورد از نمونه‌های ابرنواختر با یکدیگر مخالف هستند و این دو نمونه‌های بسیار مشابهی هستند. من نمی‌دانم حق با کدام یک است، ممکن است حقیقت در بین آنها باشد، اما واقعا به‌نظر می‌رسد که تفاوت‌ها در نحوه ارزیابی داده‌ها توسط محققان ابرنواخترها نهفته است.»

انرژی تاریک در حال ضعیف شدن است

انرژی تاریک در حال ضعیف شدن

اختلاف بین مدل لامبدا-سی دی ام و یافته‌های DESI بین ۲.۵ تا ۳.۹ سیگما است.

ریس می‌گوید:

حدود ۳ سیگما سطحی است که ما معمولا به آن توجه می‌کنیم. هر چیزی کمتر از آن به طور کلی برای محققان هیجان‌انگیز نخواهد بود زیرا به احتمال زیاد یک تصادف ساده است.

با وجود این، ریس می‌گوید: «اگر این درست باشد، اولین سرنخ واقعی است که ما در مورد ماهیت انرژی تاریک در ۲۵ سال گذشته به دست آورده‌ایم.»

اثبات اینکه آیا این خطا واقعا وجود دارد یا خیر، در سال‌های آینده به اندازه‌گیری‌های دقیق‌تری نیاز خواهد داشت. این یافته‌ها می‌تواند پیامدهای بزرگی برای ایده‌های ما درباره آغاز جهان، اندازه و سرنوشت نهایی آن داشته باشد.

پیشینه خبر:
خطرناک‌ترین چیز جهان احتمالا منشأ انرژی تاریک است! دانشمندان می‌گویند ماده تاریک هیچ کاربردی در عالم ندارد! سیاه چاله های فضایی عامل پیدایش انرژی تاریک هستند سیاره‌های ساخته شده از ماده تاریک، اسرار این ماده ناشناخته کیهانی را برملا خواهند کرد

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*