تلسکوپ فضایی چین

تلسکوپ فضایی چین با قدرتی بیشتر از هابل به کاوش کیهان می‌رود

تلسکوپ فضایی چین سال آینده برای کاوش کیهان به مدار زمین پرتاب خواهد شد. میدان دید این تلسکوپ حدود 300 برابر بیشتر از تلسکوپ هابل خواهد بود.

چین اجرای یک پروژه بزرگ فضایی را در دستور کار خود قرار داده است که باعث ارتقای برنامه تحقیقاتی نجومی این کشور خواهد شد. این پروژه بزرگ چین با نام تلسکوپ ایستگاه فضایی چینی (CSST) یا تلسکوپ شونتیان (Xuntian) به اجرا خواهد رسید.

ویژگی‌های تلسکوپ فضایی چین

تلسکوپ ایستگاه فضایی چینی (CSST) از لحاظ ابعاد در سطح یک اتوبوس قرار داشته و از یک آینه اصلی با قطر 2 متر بهره می‌برد. این تلسکوپ اپتیکی ماورابنفش سال آینده به فضا پرتاب خواهد شد تا در مدار زمین در کنار ایستگاه فضایی تیانگونگ به کاوش کیهان بپردازد. این تلسکوپ که یک ماموریت 10 ساله خواهد داشت، عملکرد آن نسبت به تلکسوپ فضایی هابل ناسا بسیار بهتر خواهد بود.

تلسکوپ فضایی چین

لین شی چیانگ، معاون مدیر آژانس فضایی سرنشین‌دار چین در این خصوص عنوان کرد رصدخانه‌های شونتیان به این دلیل در مدار زمین قرار خواهند گرفت تا اهدافی مربوط به حوزه‌های کیهان‌شناسی، ماده و انرژی تاریک، کهکشان راه شیری، چگونگی ایجاد ستاره و شکل‌گیری سیاره‌های خارج از منظومه شمسی را دنبال کنند.

موشک لانگ مارچ 5B وظیفه ارسال این تلسکوپ به فضا را بر عهده دارد. این تلسکوپ می‌تواند با چشم‌اندازی پانورامیک و با وضوح بالا کیهان را رصد کند. در واقع وضوح تصاویر این تلسکوپ با تلسکوپ فضایی هابل قابل رقابت خواهد بود.

همچنین میدان دید این تلسکوپ چینی حدود 300 برابر نسبت به تلسکوپ هابل وسیع‌تر است. میدان دید در واقع همان مناطقی است که یک تلسکوپ قادر است در یک زمان آن را مشاهده کند.