شرکت های ایلان ماسک

امپراتوری ایلان؛ با تمام شرکت های ایلان ماسک آشنا شوید!

دارایی ایلان ماسک تنها از یا دو شرکت به وجود نمی‌آید و این شخصیت شناخته شده دنیای تکنولوژی، توانسته با راه‌اندازی و مدیریت چندین و چند شرکت بزرگ، به یکی از ثروتمندترین شخصیت‌های تاریخ تبدیل شود. در این مطلب گجت نیوز با شرکت های ایلان ماسک آشنا خواهیم شد.

ایلان ماسک را که می‌شناسید؟ او یکی از مشهورترین و پر حاشیه‌ترین افراد این روزهای دنیای تکنولوژی است. هر بار که نام او را می‌شنوید، ممکن است سوالات زیادی در مورد زندگی این شخص برایتان پیش بیاید؛ مثلا سوالاتی در مورد زندگی شخصی‌، ثروت ایلان ماسک، زندگی کاری‌اش، تایپ شخصیتی او و چیزهای دیگر. حالا ما اینجا هستیم تا به یکی از ده‌ها سوالی که امکان دارد ذهن شما را به خود مشغول کرده باشد، پاسخ دهیم. ما در این مطلب قرار است به شما لیستی از شرکت های ایلان ماسک و اطلاعاتی در مورد آنها بدهیم.

لیست شرکت های ایلان ماسک

ایلان ماسک عناوین زیادی را یدک می‌کشد: مدیر عامل تسلا و اسپیس‌ایکس، علاقه‌مند به دوج کوین، فردی انقلابی در اکتشافات فضایی و ثروتمندترین فرد جهان. در واقع این شخص به نامی آشنا تبدیل شده است که اکثر ما به خوبی آن را می‌شناسیم.

ایلان ماسک شرکت‌های زیادی را بنیانگذاری کرده‌ است که بیشتر مردم با آنها آشنا هستند، اما همه‌ی افراد درباره‌ی نقشی را که او در موفقیت آن شرکت‌ها ایفا کرده اطلاعی ندارند.

اسپیس‌ایکس (SpaceX)؛ مهم‌ترین شرکت ایلان ماسک

اسپیس ایکس شرکت ایلان ماسک

ایلان ماسک برای اینکه بتواند هزینه‌هایی که در راستای اکتشافات فضایی و مسائل مربوط به آن صرف می‌شود را کاهش دهد، شرکتی را به نام اسپیس‌ایکس در سال 2002 تاسیس کرد. این شرکت ایلان ماسک، هواپیماهایی پیشرفته را برای پرتاب به فضا، طراحی و تولید می‌کند.

اسپیس‌ایکس از زمان تاسیس تاکنون 246 موشک و فضاپیما را پرتاب کرده که 207 مورد از آنها با موفقیت فرود آمدند. آخرین ماموریتی که این شرکت انجام داد در 15 ژوئیه رخ داد. در این ماموریت که “ماموریت استارلینک” نام داشت، 54 ماهواره‌ی استارلینک توسط موشک فالکون 9 از مجتمع فضایی 40 به مدار پایینی زمین پرتاب شدند.

اسپیس‌ایکس تنها شرکت خصوصی است که یک فضاپیما را از مدار پایینی به زمین باز گردانده و انسان‌ها را به ایستگاه فضایی بین‌ المللی می‌برد. این شرکت ایلان ماسک به این موضوع اعتقاد دارد که می‌توان موشک‌‌هایی را که قبلا پرتاب شده‌اند را به زمین بازگرداند و از آنها مجددا استفاده کرد. اسپیس‌ایکس برای اثبات این نظریه‌ی خود 183 موشک را دوباره به جریان انداخته است تا بتواند به طور مجدد از آنها استفاده کند.

خوب است بدانید که این شرکت با ارزشی بیشتر از 100 میلیارد دلار یکی از با ارزش‌ترین شرکت‌های خصوصی در جهان است.

توییتر؛ شرکت تازه ایلان ماسک

مدیرعامل جدید توییتر

خرید توییتر توسط ایلان ماسک از آوریل تا اکتبر سال 2022 طول کشید. او در ژانویه همان سال، خرید سهام این سایت رسانه اجتماعی آمریکایی را شروع کرد تا اینکه در ماه آوریل یزرگترین سهامدار آن شد. زمانی که ماسک پیشنهاد خرید این شرکت را داد، هیئت مدیره‌ی توییتر با مشورت‌های فراوان و در نهایت به اتفاق آرا دست رد به پیشنهاد 44 میلیارد دلاری او نزد و آن را پذیرفت.

ایلان ماسک اهداف مختلفی برای این سایت رسانه‌ اجتماعی دارد. این هدف‌ها شامل ترویج آزادی بیان، خلاص شدن از شر حساب‌های ربات و تبدیل الگوریتم ان به صورت منبع آزاد است. ماسک پس از گذشت مدتی از خرید سهام در این شرکت، در سرش برنامه‌هایی برای فسخ قرار داد با توییتر را داشت اما با این حال در 27 اکتبر 2022 به طور رسمی مالک و مدیرعامل این شرکت شد و پس از آن توییتر را خصوصی کرد.

شرکت نورالینک

تراشه های مغزی ایلان ماسک

ایلان ماسک همچنین مالک و یکی از بنیانگذاران شرکت نورالینک است. این شرکت ایلان ماسک در حوزه‌ی فناوری عصبی فعالیت می‌کند و رابط‌هایی که قابل کاشت در مغز انسان هستند را توسعه می‌دهد. هدف اصلی نورالینک  ایجاد ایمپلنت‌های مغزی است که توانایی ارتباط برقرار کردن با گوشی‌های هوشمند و رایانه‌ها را دارند و همچنین به افرادی که معلولیت جسمی دارند کمک می‌کنند تا توانایی از دست رفته‌اشان را بازیابند.

نورالینک در وب سایت رسمی‌اش گفته است: «دستگاه‌های ما به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به افراد این امکان را می‌دهند تا از طریق ترکیب متن و گفتار با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، موضوعاتی را دنبال کنند که درباره‌ی آنها کنجکاو هستند و یا خلاقیت خود را از طریق برنامه‌های عکاسی، هنر یا نویسندگی ابراز کنند.»

تا همین سال جاری، کل سرمایه گذاری که در این شرکت ایلان ماسک انجام شده است حدود 5 میلیارد دلار است.

زیپ 2 (Zip2)

زیپ ۲ ایلان ماسک

اگرچه این شرکت ایلان ماسک در حیطه‌ی تجارت دیگر فعالیتی ندارد، اما اولین شرکتی بود که توسط ماسک در سال 1995 تاسیس شد. این شرکت در سال‌های فعالیتش، فهرستی قابل جستجو را از مراکز تجاری مختلف و نقشه‌های آنها ارائه کرد.

به گفته‌ی خود ایلان ماسک، ماموریت زیپ 2 این بود که “همه‌ی افراد باید بتوانند نزدیکترین پیتزا فروشی را پیدا کنند و نحوه‌ی رسیدن به آنجا را بیایند.”

در سال 1999 شرکتی به نام “Compaq Computer Corporation” زیپ 2 را به مبلغ 307 میلیون دلار خریداری کرد.

ایکس‌ای‌آی (xAI)

شرکت های ایلان ماسک

در 12 ژوئیه سال 2023، ایلان ماسک اعلام کرد که قرار است از طریق توییتر یک شرکت جدید در حیطه‌ی هوش مصنوعی (AI) به نام ایکس‌ای‌آی راه اندازی کند. او گفته است که هدف این شرکت “درک ماهیت واقعی جهان” است. اعضای تیم این شرکت در واقع کارمندان قبلی شرکت‌هایی از جمله Google Research, DeepMind و همچنین Microsoft Research هستند.

بر اساس وب سایت رسمی ایکس‌ای‌آی، این شرکت ایلان ماسک جدا از شرکت X Corp است و با هم متفاوتند؛ ولی ایکس‌ای‌آی برای رسیئن به اهداف خود با توییتر و تسلا همکاری نزدیک خواهد داشت. ایلان ماسک قصد دارد این شرکت را برای رقابت با شرکت‌هایی که خالق ربات‌های چت مانند ChatGPT هستند، آماده کند.

شرکت بورینگ (The Boring Company)

تونل زیرزمینی بورینگ ایلان ماسک

ماسک شرکت ساختمانی آمریکایی The Boring Company را در سال 2016 تاسیس کرد. پروژه‌های این شرکت ایلان ماسک در درجه‌ی اول برای سیستم‌های حمل و نقل درون شهری طراحی شده‌ است تا چالش‌های ترافیکی را از بین ببرد و حمل ‌و نقل را از نقطه‌ای به نقطه‌ی دیگر به راحتی امکان‌پذیر کند.

بر طبق گفته‌های وب سایت خود این شرکت، The Boring Company معتقد است که شهرهای بزرگ نیاز به خودرو‌های پرنده یا تونل‌های متعدد دارند تا بتوانند از شر ترافیک خلاص شوند. ایلان ماسک به انجام راه حل دوم اکتفا کرد زیرا تونل‌ها تحت تاثیر تغییرات آب و هوایی قرار نمی‌گیرند و “روی سر شما سقوط نمی‌کنند.”

در آوریل سال 2021، The Boring Company اولین پروژه‌ی خود را در مرکز همایش لاس وگاس معرفی کرد. این شرکت دو تونل موازی به طول 1.7 مایل ایجاد کرد که هرکدام با وسایل نقلیه‌ی تسلا مسافران را به مقصد مورد نظر خود در سراسر مرکز می‌رساندند.

تسلا

تسلا ایلان ماسک

شرکتی که احتمالا بیشترین نقش را در شناخته شدن ایلان ماسک دارد، تسلا نام دارد. این شرکت ایلان ماسک که یک شرکت آمریکایی خودروهای الکتریکی و انرژی پاک است، از زمان تاسیسش در سال 2003 تا کنون به لطف پیشرفت‌هایش در زمینه‌ی انرژی پاک، سر فصل خبرها را به خود اختصاص داده است.

تسلا امید دارد که با تولید سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی مانند پانل‌های خورشیدی و همچنین باتری‌هایی برای وسایل نقلیه‌ی الکتریکی، بتواند روند ایجاد انرژی پایدار را تسریع ببخشد. این شرکت افتخارات زیادی را در کارنامه‌ی فعالیت‌های خود به ثبت رسانده است، به ویژه موفقیت در پروژه‌ای که در آن اولین سدان (sedan) تمام الکتریکی ممتاز خود را طراحی کرد.

شرکت تسلا در حال حاضر با ارزشی به مبلغ 910 میلیارد دلار، جایگاه خود را به عنوان شرکت شماره یک خودروسازی در جهان در اختیار دارد.

اوپن‌ای‌آی (OpenAI)

چت جی پی تی

ایلان ماسک در سال 2015 یک شرکت خصوصی تحقیقات و توسعه را به نام اوپن‌ای‌آی تاسیس کرد. اگرچه او در سال 2018 از هیئت مدیره‌ی این شرکت کناره گیری کرد اما هنوز هم سرمایه گذار اصلی آن محسوب می‌شود.

این شرکت ایلان ماسک رقیب اصلی شرکت دیگری به نام DeepMind است که حوزه‌ی فعالیتی مشابهی با هم دارند و هدف از تاسیس آن اطمینان از این است که “هوش مصنوعی به نفع تمام بشریت است.”

اوپن‌ای‌آی یکی از آزمایشگاه‌های پیشرو در تحقیقات درباره‌ی هوش مصنوعی است و هدف نهایی آن این است که اولین شرکتی باشد که ماشینی با قدرت یادگیری و توانایی استدلالی برابر با ذهن انسان طراحی کند.

سولارسیتی

شرکت سولار سیتی ایلان ماسک

تسلا همچنین پس از مدتی شرکتی به نام سولارسیتی را خریداری کرد. تمرکز این شرکت بر روی فروش خانه به خانه سیستم‌های تولید انرژی خورشیدی بود. این شرکت که در سال 2004 توسط دو پسرعموی ایلان ماسک تاسیس شد، در سال 2016 توسط تسلا به مبلغ 2.6 میلیارد دلار خریداری شد.

با این حال بعضی از سرمایه‌گذاران این معامله را تایید نکردند، در واقع دلیل آنها این بود که ماسک با بنیانگذاران آن شرکت ارتباط خویشاوندی داشت و برای خرید سولارسیتی مبلغ بیشتری را پرداخت نمود و همچنین منافع تسلا را نادیده گرفت. ماسک همچنین حقایق نگران کننده‌ای که در هر معامله‌ای لازم است که هر دو طرف از آن آگاه شوند را از سرمایه‌گذاران دیگر پنهان کرد.

پی‌پال (PayPal)؛ تجربه موفق ایلان ماسک

پی پال شرکت ایلان ماسک

می‌خواهیم موضوع شوکه‌ کننده‌ای را به شما بگوییم؛ ماسک یکی از بنیانگذاران شرکت پی‌پال نیز هست! پی‌پال در واقع یک شرکت فناوری مالی چندملیتی است که جایگزینی الکترونیکی برای چک یا حواله‌ی بانکی است و با پشتیبانی از انتقال پول به صورت آنلاین کار می‌کند.

پی‌پال در سال 1998 تاسیس شد و در سال 2000 با شرکت سابق ایلان ماسک یعنی X.com ادغام شد. از آن زمان به بعد پی‌پال به یک شرکت Fortune 500 (فهرستی توسط مجله‌ی فورچون که شرکت‌ها را بر پایه میزان درآمد سالیانه رتبه‌بندی می‌کند) تبدیل شد و بهترین سال فعالیت خود را در سال 2020 با نزدیک به 73 میلیون حساب جدید سپری کرد.

شرکت های بعدی ایلان ماسک

ایلان ماسک سال‌هاست در دنیای فناوری فعالیت می‌کند و بعید نیست در سال‌های آینده شرکت‌های دیگری را نیز تاسیس کند تا سرمایه‌های خود را بیشتر از همیشه کند. حتی شنیده‌ها حاکی از آن است که ماسک به فکر ورود به دنیای گوشی‌های هوشمند است و باید به زودی منتظر گوشی ایلان ماسک نیز باشیم.

نظر شما، موفق‌ترین شرکتی که ایلان ماسک مدیریتش را بر عهده دارد چیست؟ آیا سرمایه‌گذاری در پروژه‌هایی مانند توییتر یا همان ایکس، به نفع اوست؟ در بخش نظرات با گجت نیوز و کاربرانش همراه شوید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*