کاهش دمای گوشی پس از داغ کردن

آموزش کاهش دمای گوشی پس از داغ کردن در شرایط مختلف

اگر دمای گوشی شما در حین انجام پردازش‌ها زیادی بالا می‌رود، با آموزش کاهش دمای گوشی پس از داغ کردن همراه ما باشید.

یکی از دغدغه‌های کاربران تلفن‌های همراه، به‌خصوص از نوع هوشمند که با آن سر و کله می‌زنند، مسئله داغ شدن گوشی است؛ کاهش دمای گوشی پس از داغ شدن یکی از بهترین روش‌هایی است که می‌تواند منجر به افزایش طول عمر گوشی و کاهش حس ناخوشایند گرمی بدنه تلفن همراه شود. اما به چه روش‌هایی می‌توان گرمای تولیدی گوشی را کنترل و آن را کاهش داد؟

افزایش چند برابری مصرف باتری که در استفاده‌های طولانی‌مدت از تلفن همراه یا پردازش‌های سنگین گوشی نظیر بازی کردن، ضط ویدیو یا محتوا و استفاده همزمان از گوشی در هنگام شارژ، سبب افزایش دمای گوشی می‌شود.

اولین مرحله در کاهش دمای گوشی پس از داغ کردن، کاهش فشار پردازشی روی گوشی است. مهم‌ترین قسمت‌هایی از یک تلفن هوشمند که در تولید گرما نقش دارند شامل پردازنده اصلی، پردازنده گرافیکی، باتری، نمایشگر و مودم گوشی هستند. پس اگر می‌خواهید دمای گوشی خود را کنترل کنید، باید پردازش این اجزا را محدود کنید.

کاهش دمای گوشی پس از داغ کردن

در بسیاری از گوشی های هوشمند، سنسور دما وجود دارد و افزایش بیش از حد دما توسط اعلان به کاربر هشدار داده می‌شود و حتی در مواردی خود گوشی برای جلوگیری از آسیب دیدن، فعالیت‌های پردازشی را محدود می ‌کند. اما در صورتی که اعلان افزایش دما به کاربر نشان داده نشود و کاربران بدون توجه به گرمای تولید شده به فعالیت سنگین خود ادامه دهند، احتمال انفجار یا آتش گرفتن گوشی وجود خواهد داشت.

فعالیت‌هایی که برای یک تلفن همراه سنگین تلقی می‌شوند «به‌خصوص برای گوشی‌های پایین و میان رده» شامل بازی کردن، فیلم گرفتن، استفاده از نرم افزارهای دور زننده تحریم، اینترنت، هات اسپات و استفاده از گوشی در حین شارژ است. از دیگر مواردی که ممکن است دمای گوشی را افزایش دهد، به‌روزرسانی گوشی با نرم‌افزارهای قدیمی است که ایرادهای آن‌ها توسط توسعه‌دهنده برطرف نشده است.

استفاده مدام از اینترنت همراه به‌خصوص در هنگام دانلود که توانایی حداکثری شبکه‌های ارتباطی دستگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد، اتصال مداوم بلوتوث گوشی به دستگاه‌هایی نظیر ساعت و هدفون می‌تواند دمای گوشی را تا حد زیادی بالا ببرد. فلیم‌برداری با کیفیت بالا نیز از موارد بسیار تاثیرگذار در زمینه افزایش دمای گوشی هستند؛ جالب است بدانید حتی گوشی‌های بالاتر از 1000 دلار که از سیستم‌های خنک‌کننده بسیار حرفه‌ای استفاده می‌کنند، توانایی کنترل دمای گوشی در فیلم‌برداری‌های طولانی‌مدت را ندارند. علت اصلی این موضوع، فعالیت همزمان دوربین و پردازنده گوشی است که فشار زیادی روی باتری اعمال می‌کنند و گرمای تولیدی این 3 قطعه بیش‌تر از توان خنک‌کنندگی دستگاه است.

کاهش دمای گوشی پس از داغ کردن

محیط نیز می‌تواند بر افزایش دمای گوشی هوشمند تاثیر بگذارد. استفاده از گوشی در محیط‌های بسیار گرم یا قرار دادن گوشی در معرض نور مستقیم خورشید می‌تواند سبب افزایش دمای گوشی شود. داغ شدن گوشی جدا از احتمال آسیب رساندن به دست کاربر یا خطر منفجر شدن، می‌تواند به قطعات سخت افزاری گوشی نیز آسیب‌های جبران‌ناپذیر وارد کند.

روش‌های کاهش دمای گوشی پس از داغ کردن

ما در گجت نیوز می‌خواهیم بهترین و موثرترین روش‌هایی که در هر یک از حالت‌های عنوان شده در بالا برای کاهش دمای گوشی به‌کار می‌رود را به شما آموزش دهیم.

کاهش دمای گوشی در هنگام شارژ

شارژ شدن تلفن همراه به خودی خود به‌دلیل فعل و انفعالات شیمیایی سبب افزایش دما گوشی می‌شود؛ اما این افزایش دما کاملا طبیعی است. زمانی این افزایش به حد غیر طبیعی می‌رسد که با استفاده از تلفن همراه در هنگام شارژ، دمای تولیدی توسط باتری را تشدید کنید.

برای پایین آوردن دمای تلفن در زمان شارژ، بهتر است گوشی را از شبکه وای فای و داده‌های تلفن همراه قطع کنید. علاوه بر این اگر گوشی شما به بلوتوث وصل است آن را خاموش کنید، شارژر را از گوشی جدا کنید و منتظر خنک شدن گوشی بمانید. پس از رسیدن دمای گوشی به حد متعادل، مجددا شارژر را وصل کنید و فرآیند شارژ را ادامه دهید.

کاهش دمای گوشی پس از داغ کردن در هنگام انجام بازی‌های سنگین

بازی‌های آنلاین با کیفیت HD نظیر کالاف دیوتی، فورتنایت و پابجی، بیشترین فشار را روی پردازنده و باتری گوشی می‌آورند. گوشی‌های کمی در بازار پیدا می‌شوند که بتوانند دمای تولیدی در چنین حالتی را کنترل و گرما را محدود کنند.

اگر گوشی شما در هنگام استفاده از چنین بازی‌هایی داغ می‌شود، بهتر است در روند بازی کردن خود وقفه‌هایی ایجاد کنید؛ پس از چند بار رقابت، تمام فعالیت‌های گوشی را محدود کنید و منتظر خنک شدن گوشی بمانید. پس از بازگشت دمای گوشی به شرایط نرمال، مجدد می‌توانید فعالیت خود را ادامه دهید.

گفتنی است که برخی شرکت‌های سازنده لوازم گیمینگ، فن‌هایی را به‌عنوان سیستم خنک کننده خارجی طراحی کرده‌اند که به‌راحتی می‌توانند بدنه دستگاه را خنک کنند و حتی دمای آن را به پایین‌تر از حالت عادی برسانند. وجود چنین لوازمی برای افرادی که استفاده‌های سنگین از گوشی خود دارند، ضروری محسوب می‌شود.

کاهش دمای گوشی پس از داغ کردن

نرم‌افزارهای فعال در پس زمینه را حذف کنید

یکی از دلایل داغ شدن گوشی‌های همراه، فعالیت برنامه‌هایی است که در پس‌زمینه در حال به‌روزرسانی اطلاعات خود هستند. این برنامه‌ها بخش زیادی از فضای رم و بخشی از توان پردازنده را درگیر خود می‌کنند. همین امر باعث افزایش دمای گوشی هوشمند خواهد شد.

برای کنترل فعالیت این برنامه‌ها کافیست به بخش اپلیکیشن تنظیمات دستگاه رفته و فعالیت برنامه‌هایی که کمتر از آن‌ها استفاده می‌کنید را محدود کنید. کند شدن گوشی و افزایش دمای غیر طبیعی آن در فعالیت‌های روزمره که قبلا با سرعت و بدون افزایش دما انجام می‌شدند، خبر از ویروسی شدن گوشی شما می‌دهند.

کاهش دمای گوشی پس از داغ کردن

برای حل این مشکل در قدم اول از آنتی‌ویروس خود گوشی برای اسکن فضای داخلی استفاده کنید و در صورتی که به جواب مطلوب نرسیدید، از برنامه‌های آنتی ویروس دیگر استفاده کنید.

حذف کردن فایل‌های غیر ضروری برای کاهش دمای گوشی پس از داغ کردن

پر بودن حافظه داخلی گوشی‌های هوشمند، مانع توانایی برنامه‌ها برای ایجاد فضای کَش می‌شود. همین موضوع سبب می‌شود تا برنامه‌ها برای ذخیره اطلاعات کاربردی خود، فشار مضاعفی را به پردازنده وارد کنند و در نتیجه آن، گوشی داغ شود‌.

کاهش دمای گوشی پس از داغ شدن، یکی از مراحل ضروری برای کنترل دمای گوشی و ممانعت از ایجاد آسیب سخت‌افزاری محسوب می‌شود. اگر با پیغام افزایش بیش از حد دمای گوشی مواجه شدید، در مرحله اول، بهترین کار محدود کردن فعالیت گوشی است، اگر با محدود کردن فعالیت‌های گوشی نتوانستید گرمای تولیدی را مهار کنید، گوشی را چند دقیقه خاموش کنید و به آن فرصت دهید تا با استفاده از هوای محیط، فرآیند خنک‌سازی را به انجام برساند.

به‌طور کلی وسایل الکتریکی در برابر افزایش دما آسیب‌پذیر هستند؛ پس اگر می‌خواهید طول عمر گوشی تلفن همراه را افزایش دهید، اقدام ذکر شده در این مطلب را حتما انجام دهید.

همچنین بخوانید:
داغ شدن گوشی اندرویدی و آیفون؛ دلایل و راه حل‌ها هشدار: گرمای محیط، باتری گوشی شما را نابود می‌کند

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*