گرمای محیط گوشی

هشدار: گرمای محیط، باتری گوشی شما را نابود می‌کند

اکنون که در گرم‌ترین روزهای سال قرار داریم، باید بدانیم که چگونه از آسیب دیدن گوشی در اثر گرمای محیط جلوگیری کنیم. امروز قصد داریم ترفندهایی برای مقابله با آسیب دیدن گوشی در محیط داغ را ارائه دهیم.

گوشی های هوشمند مدرن در مقایسه با گوشی‌های مکعبی شکل سال‌های گذشته طراحی بسیار زیباتری داشته و عملکرد بهینه‌تری ارائه می‌کنند.

همچنین در صورتی که از یک گلس محافظ روی صفحه نمایش گوشی ها استفاده کنید یا آن‌ها را اشتباهی در آب نیندازید، می‌توانید انتظار استحکام و دوام مناسبی را هم از گوشی موبایل خود داشته باشید.

با وجود همه پیشرفت‌هایی که در زمینه استحکام گوشی های موبایل حاصل شده، یک فاکتور محیطی همچنان قادر است به گوشی‌های موبایل آسیبی جدی وارد کند: دمای بالا!

به‌طور خلاصه، دمای بیش از حد بالا را باید دشمن بزرگ گوشی‌های موبایل توصیف کرد! البته دمای بسیار پایین نیز می‌تواند به‌طور مشابه به گوشی های موبایل آسیب برساند. با این وجود، آسیب دماهای بسیار سرد بر روی گوشی تنها به خالی شدن سریعتر شارژ باتری خلاصه می‌شود؛ در حالی که گرمای بیش از اندازه محیط ضمن آسیب رساندن به باتری قادر است گوشی را به‌طور کامل از کار بیندازد!

در ادامه این متن سعی داریم به بررسی بیشتر تاثیرات گرمای محیط بر باتری گوشی های موبایل بپردازیم و راهکارهای مقابله با آسیب دیدن گوشی در محیط‌های بسیار گرم را آموزش دهیم.

گرمای بیش از اندازه محیط چگونه می‌تواند به گوشی موبایل آسیب بزند؟

آتش گرفتن موبایل

گوشی های موبایل در حقیقت کامپیوترهایی جمع و جور و کوچک به شمار می‌روند.

حتما توجه کرده‌اید که کامپیوترهای رومیزی و حتی لپ تاپ ها برای مقابله با داغ کردن از فن‌ها، خنک‌کننده‌ها و سیستم‌های مختلف دفع حرارت استفاده می‌کنند. اما آیا گوشی‌ها از چنین قابلیت‌هایی برخوردارند؟

پاسخ این سوال منفی است! چرا که به‌جز تعداد محدودی از گوشی های موبایل مدرن که از سیستم‌های خنک‌کننده نه چندان حرفه‌ای بهره می‌برند، سایر گوشی ها فاقد هرگونه مکانیزم تهویه هستند و به همین جهت، بیش از کامپیوترها در معرض آسیب‌های حرارتی ناشی از گرمای محیط قرار دارند.

به همین جهت است که باید احتیاط کنید دمای پردازنده بیش از اندازه بالا نرود یا گوشی خود را در محیط‌های بیش از اندازه گرم مورد استفاده قرار ندهید؛ چرا که در هر دو صورت، تنش حرارتی ایجاد شده در گوشی می‌تواند آسیب‌هایی جدی به اجزای مختلف آن وارد کند.

از لحاظ علمی، داغ شدن بیش از حد اجزای مختلف تشکیل دهنده یک گوشی موبایل باعث پیچیدن و خم شدن آن‌ها می‌شود. در صورتی که این پیچش قابل تحمل باشد، تاثیر چندانی در عملکرد گوشی ایجاد نمی‌کند. با این وجود افزایش میزان پیچش باعث شکستن گوشی خواهد شد.

البته آسیبی که اجزای مختلف گوشی موبایل در اثر گرمای محیط می‌بینند در مقایسه با باتری، تقریبا هیچ است!

باتری هم همانند سایر اجزای تشکیل دهنده یک گوشی در اثر حرارت زیاد دچار پیچش خواهد شد. این پیچش باعث کاهش ظرفیت ذخیره‌سازی شارژ در گوشی و در نتیجه خالی شدن زودهنگام باتری می‌شود.

همچنین باید در نظر داشت که باتری‌های لیتیوم یونی گوشی های موبایل همگی پر از گازهای اشتعال‌پذیر و مواد شیمیایی مختلفی هستند که می‌توانند در شرایط خاص خطرآفرین باشند.

البته باتری گوشی های موبایل در شرایط عادی کاملا آب‌بندی شده و مقاوم هستند. با این وجود پیچش و تغییر فرم بدنه باتری در اثر حرارت زیاد می‌تواند باعث نشت کردن این گازهای اشتعال‌پذیر به بیرون شده و حوادثی جبران ناپذیر را به بار آورد.

در بدترین شرایط، نشت گازهای داخل باتری ممکن است باعث انفجار یا آتش گرفتن ناگهانی گوشی شده و آسیب‌های مالی و حتی فیزیکی مختلفی را به کاربران وارد کند.

راهکار مقابله با داغ کردن گوشی در دمای بالای محیط چیست؟

گرمای محیط گوشی

طبیعتا مهم‌ترین کاری که برای مقابله با داغ کردن گوشی خود می‌توانید انجام دهید این است که دستگاه را از مجاورت هوای داغ دور نگه دارید!

اگر در یک روز بسیار گرم مجبورید از خانه خود خارج شوید، سعی کنید گوشی‌تان را با خود نبرید. علاوه بر این، اگر خودروی خود را در یک پارکینگ در فضای آزاد پارک می‌کنید، دقت کنید که هرگز گوشی را داخل خودرو رها نکنید.

در این میان اگر مجبور به حمل گوشی خود هستید هم می‌توانید از اکسسوری هایی مثل فن یا محفظه‌های حرارتی برای خنک نگه داشتن گوشی خود استفاده کنید.

اکثر گوشی های هوشمند مدرن قادرند در دمای 35 درجه به‌خوبی کار کنند. با این وجود در صورتی که دما از 35 درجه بالاتر رود، ممکن است اعلان‌هایی روی صفحه نمایش نشان داده شوند که حاکی از حرارت بالای گوشی هستند.

در این شرایط شما باید گوشی را خیلی سریع به یک اتاق خنک یا درون سایه انتقال دهید تا دمای آن پیش از آسیب رسیدن به اعضای داخلی کاهش پیدا کند. البته باید دقت کنید که در این شرایط نباید گوشی را درون جیب یا کیف خود قرار دهید؛ چرا که وجود جریان هوا برای خنک کردن آن بسیار ضروری است.

در شرایطی که گوشی شما در اثر گرمای محیط داغ کرده، سعی کنید از آن استفاده نکنید تا تبادل دمای آن راحت‌تر انجام شود. همچنین اگر دور گوشی خود از قاب استفاده می‌کنید، آن را بردارید تا به تبادل حرارت کمک کنید.

بیشتر بخوانید:

چگونه از داغ شدن بیش از حد گوشی پیشگیری کنیم؟

مهم‌ترین کاری که در این شرایط باید از انجام آن بپرهیزید، شارژ کردن گوشی در شرایطی است که دستگاه داغ کرده است! شارژ شدن گوشی، خود باعث تولید حرارت زیادی در دستگاه خواهد شد که در صورت همراه شدن با حرارت ناشی از گرمای بیرون، به‌طور حتم به گوشی شما آسیب خواهد زد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*