تخلفات رانندگی با هوش مصنوعی

پلیس راهور با هوش مصنوعی تخلفات رانندگی را رصد می‌کند

رئیس پلیس راهور تهران از برنامه‌ریزی این نهاد برای استفاده از ظرفیت‌های هوش مصنوعی در جهت برخورد با تخلفات رانندگی خبر داد.

طبق آخرین اخبار داخلی، سرهنگ سید ابوالفضل موسوی‌پور، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با اعلام نقش پررنگ هوش مصنوعی در تشخیص تخلفات رانندگی و کنترل ترافیک در آینده‌ای نزدیک، اعلام کرد که پلیس راهور از فاز نخست این طرح برای برخورد با تخلفات ساکن استفاده خواهد کرد.

جایگاه هوش مصنوعی در کنترل تخلفات رانندگی

هوش مصنوعی

سرهنگ موسوی‌پور در این رابطه گفت:

از اهداف پلیس راهور تهران بزرگ، برنامه‌ریزی برای بهره‌گیری از ظرفیت هوش مصنوعی برای برخورد با تخلفات رانندگی، به‌خصوص تخلفات ساکن است؛ به همین منظور پلیس راهور در فاز نخست از این ظرفیت برای برخورد با تخلفات ساکن استفاده خواهد کرد.

رئیس پلیس راهور تهران با بیان این‌که هوشمندسازی در انجام ماموریت‌ها و ارائه خدمات، یکی از اولویت‌های پلیس و مورد تاکید فرمانده فراجا و ریاست پلیس راهور فراجا است، اضافه کرد در همین راستا نیز در پلیس راهور تهران بزرگ، این موضوع را جزو اولویت‌ها قرار داده و برای تحقق آن برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده است.

وی با بیان این‌که موضوع ترافیک، موضوعی بین بخشی است که لازم است دستگاه‌های مربوطه در آن مشارکت داشته باشند، اظهار کرد یکی از اقدامات پلیس راهور استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی برای کنترل ترافیک و برخورد با تخلفات رانندگی است. در همین راستا جلساتی با شرکت کنترل ترافیک و چند شرکت دانش‌بنیان و همچنین جمعی از نخبگان دانشگاه صنعتی شریف برگزار شده و بنا شد تا زیرساخت‌های استفاده از هوش مصنوعی برای برخورد با تخلفات و نظارت ترافیکی فراهم شود.

هوش مصنوعی

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با بیان این‌که در فاز نخست برخورد با تخلفات ساکن اولویت است، عنوان کرد:

دو نوع دوربین ترافیکی در سطح شهر تهران وجود دارد؛ یکی دوربین‌های پلاک‌خوان است که این دوربین‌ها کار خود را انجام می‌دهند و بر اساس برنامه‌ای که برایشان نوشته شده نسبت به ثبت تخلفات اقدام می‌کنند. نوع دیگر اما دوربین‌های نظارت تصویری است که در حال حاضر حدود ۱۵۰۰ عدد از آن در شهر تهران فعال است و امیدواریم که به‌زودی نیز افزایش پیدا کند.

سرهنگ موسوی‌پور افزود دوربین‌های نظارت تصویری موجود هوشمند نیستند و در حال حاضر، یک کاربر باید این دوربین‌ها کنترل کند. پلیس راهور در تلاش است که با استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی این دوربین‌ها بتواند معابر را رصد کرده و در صورت وقوع تخلف یا وضعیت غیر عادی نظیر تصادف و … موضوع را ثبت و اعلام نماید. وی ادامه داد:‌

از طریق دوربین‌های نظارت تصویری می‌توانیم سامانه‌ای را نصب کنیم و این سامانه به‌شکل هوشمند با تخلفات برخورد می‌کند.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ به زمان‌بندی شروع این طرح اشاره کرد و گفت همان‌طور که گفتم ما در فاز نخست، برخورد با تخلفات ساکن را در اولویت قرار دادیم و قصد داریم تا در همین سال جاری با تعدادی دوربین کار را شروع کنیم و به‌مرور آن را گسترش دهیم. ما با استفاده از این سامانه و هوش مصنوعی با دوربین‌های نظارت تصویری نسبت به برخورد با تخلفات ساکن، نظیر پارک در محل ممنوع، پارک دوبل، توقف غیرمجاز، سد معابر و … برخورد خواهیم کرد.

هوش مصنوعی

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با بیان این‌که امکان تعریف محدوده، نوع تخلف و حریم رصد برای این دوربین‌ها وجود دارد، اظهار داشت در صورت اجرا، تخلفات به‌شکل هوشمند رصد و پس از اعمال قانون، پیامک آن برای رانندگان متخلف ارسال خواهد شد. موسوی درپاسخ به این پرسش که موانع اجرای این طرح چیست، گفت بعد از درخواست ما شهرداری این موضوع را در بودجه امسالش قرار داد. به هر حال موضوع‌هایی نظیر تامین اعتبار و … در این خصوص وجود دارد. پیش از این، سرهنگ احسان مومنی، معاون عملیات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران گفته بود که به‌زودی دوربین‌های ثبت تخلف رانندگی روی موتورسیکلت‌های پلیس راهور نیز نصب می‌شود و در فاز اول، این دوربین‌ها نسبت به ثبت تخلفات ساکن اقدام خواهند کرد.

همچنین بخوانید:
قانون جدید گواهینامه رانندگی؛ از حذف کارت پایان خدمت تا تغییر سن دریافت گواهینامه پلیس راهور: روند کند واردات خودرو به ایران ارتباطی به ما ندارد

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*