خودرو مرسدس بنز

10 خودرو خارج شده از خط تولید مرسدس بنز که باید دوباره احیا شوند

در این مطلب قصد داریم 10 خودرو مرسدس بنز را معرفی کنیم که بنا به دلایلی تولیدشان متوقف شده و اکنون امیدواریم دوباره در خط تولید قرار بگیرند.

مرسدس بنز، غول خودروسازی آلمانی، در طول تاریخ خود خودروهای اسپورت شگفت‌انگیزی را تولید و عرضه کرده است؛ اما برخی از این خودروها بنا به دلایلی از خط تولید خارج شدند. در این بین خودروهایی وجود دارند که همه دوست داریم دوباره احیا شوند و دوباره در خط تولید مرسدس بنز قرار بگیرند. در این مطلب قصد داریم 10 خودرو خارج شده از خط تولید مرسدس بنز را معرفی کنیم که بازگشت آنها به خط تولید، می‌تواند علاقه‌مندان زیادی را خوشحال کند.

در بین تمام محصولاتی که مرسدس بنز در طول تاریخ خود تولید و عرضه کرده، خودروهای اسپورت، سوپراسپورت‌ها، سدان‌‌ها و همچنین خودروهای مفهومی خارق‌العاده‌ای به‌چشم می‌خورند. برخی از این خودروهای مفهومی برای زمان خود بسیار پیشرفته و جذاب بودند و به‌عنوان بستری آزمایشی برای فناوری‌های درخشانی که در خودروهای تولیدی بعدی مرسدس بنز ظاهر شدند، عمل کردند.

متاسفانه بسیاری از این مدل‌های عالی، دوام زیادی در خط تولید مرسدس بنز نداشتند. به‌نظر می‌رسد مرسدس بنز برخی خودروهای خاص و برخی بخش‌های بازار خودرو را رها کرده و این موضوع می‌تواند به دلیل تغییر سیاست‌های شرکت یا تغییر عادت‌های خرید مشتریان باشد.

خودروهای کنار گذاشته شده‌ی مرسدس بنز که در این مطلب قصد داریم معرفی کنیم، در انواع و کلاس‌های مختلفی هستند و به دوره‌های متفاوتی تعلق دارند؛ از سوپراسپورت‌های پرزرق و برق گرفته تا خودروهای لوکس و راحت و حتی مفهومی‌های عجیب و غریب. در این محصولات، چیزهایی وجود دارد که شاید مشتریان در آن زمان به‌درستی متوجه نمی‌شدند و حالا می‌توانیم ارزش آنها را بیشتر درک کنیم. در هر صورت، این خودروها گزینه‌هایی هستند که مرسدس بنز قطعا باید در آینده به فکر تولید مجدد آنها باشد. در ادامه با گجت نیوز همراه باشید.

ده خودرو مرسدس بنز که نباید تولیدشان متوقف می‌شد

10. مرسدس بنز 500E

خودرو مرسدس بنز

در طول این سال‌ها تعداد زیادی سدان اسپورت فوق‌العاده به بازار عرضه شده که برخی از آنها به خودروهایی نمادین در بازار تبدیل شدند. یکی از آنها مرسدس بنز 500E بود. این خودرو با همکاری مرسدس بنز و پورشه تولید شد. مرسدس می‌خواست یک موتور 5 لیتری V8 را در W124 قرار دهد؛ اما نتوانست این پیشرانه را بدون طراحی مجدد شاسی وارد این مدل کند. به همین دلیل برای انجام این طراحی مجدد، قراردادی با پورشه بسته شد و این قوای فنی در کارخانه پورشه به تولید رسید.

نتیجه‌ی این همکاری مشترک، یک هیولای مطلق بود که قدرت 332 اسب بخار را تولید می‌کرد و می‌توانست در عرض شش ثانیه از حالت سکون به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت برسد.

شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت6 ثانیه
حداکثر سرعت250 کیلومتر بر ساعت
وزن خالص1778 کیلوگرم
قدرت پیشرانه322 اسب بخار
گشتاور موتور480 نیوتن‌متر
پیکربندیموتور جلو، دیفرانسیل عقب

در حالی که مرسدس بنز از آن زمان تاکنون سدان‌های پرفورمنس درخشان زیادی را تولید و عرضه کرده، اما هیچ‌یک از آنها به اندازه 500E با بی‌مهری مواجه نشدند. بنابراین از مرسدس بنز انتظار داریم یک جانشین شایسته برای سدان 500E تولید و روانه بازار کند؛ چرا که قطعا علاقه‌مندان، آن را دوست خواهند داشت.

9. مرسدس بنز SLK

خودرو مرسدس بنز

مرسدس بنز SLK در این روزها تقریبا به‌طور کامل فراموش شده است. این خودرو با یک مدل منسوخ تحت نام SLC کنار گذاشته شد و از آن زمان تاکنون، جانشین مستقیمی در مرسدس بنز نداشته است. در دهه 90 و 2000 میلادی، مرسدس بنز SLK یک رقیب جدی در بازار خودروهای اسپورت کوچک بود. این خودرو قطعا یک خودرو اسپورت معمولی مانند پورشه باکستر، آئودی TT یا مزدا MX-5 میاتا نبود؛ اما با ویژگی‌های جذاب خود توانست علاقه‌مندان را به خود مجذوب کند. همچنین نسخه AMG این خودرو از لحاظ عملکردی، حرف‌های بسیار زیادی برای گفتن داشت.

شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت4.5 ثانیه
حداکثر سرعت250 کیلومتر بر ساعت
وزن خالص1495 کیلوگرم
قدرت پیشرانه355 اسب بخار
گشتاور موتور510 نیوتن‌متر
پیکربندیموتور جلو، دیفرانسیل عقب

بازار خودروهای اسپورت کوچک در این روزها در حال افت است؛ اما در این بازار، هیچ گزینه‌ای از سوی مرسدس بنز وجود ندارد که بتواند به خواسته‌های مشتریان پاسخ بدهد و نظر آنها را به خود جلب کند. اگر مرسدس بنز نسخه جدیدی از SLK را بسازد، قطعا می‌تواند با هر رقیبی مثل مزدا MX-5 میاتا یا پورشه 718 باکستر رقابت کند و یک برگ برنده واقعی در دستان خود داشته باشد.

8. مرسدس بنز آر کلاس

خودرو مرسدس بنز

مرسدس بنز R کلاس، شاید یکی از عجیب‌ترین خودروهایی باشد که این خودروساز بزرگ آلمانی تاکنون ساخته است. وقتی برای اولین بار این خودرو عرضه شد، مردم واقعا نمی‌دانستند آن را در چه کلاس خودرویی دسته‌بندی کنند. این خودرو تلفیقی از ویژگی‌های یک SUV، یک مینی ون و یک گرند تورر بود که مرسدس بنز به‌طور خلاقانه‌ای، همه آنها را در یک خودرو به نام R Class جمع کرده بود. یک نسخه سریع از این سری با نام R63 AMG نیز وجود داشت. متاسفانه مرسدس بنز آر کلاس فروش چندان خوبی نداشت و به همین دلیل از اوایل دهه 2010 شاهد توقف تولید آن بودیم.

شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت4.5 ثانیه
حداکثر سرعت250 کیلومتر بر ساعت
وزن خالص2296 کیلوگرم
قدرت پیشرانه503 اسب بخار
گشتاور موتور630 نیوتن‌متر
پیکربندیموتور جلو، چهار چرخ محرک

شاید مرسدس بنز R کلاس در آن زمان که عرضه شد چندان محبوب نبود؛ اما به‌لطف ویژگی‌های جذاب و منحصربه‌فردی که داشت، در سال‌های پس از آن توانست تا حدودی مورد توجه قرار بگیرد و طرفدارانی را پیدا کند. در دنیای امروزی که بازار خودرو بیشتر از همیشه بر شاسی بلندها متمرکز شده، شاید کمی منطقی‌تر باشد که خودرویی مانند آر کلاس را در بازار ببینیم. اگر قرار باشد مرسدس بنز نسخه جدیدی از این سری را بسازد، احتمالا خریداران امروزی توجه بیشتری به آن نشان خواهند داد.

7. مرسدس بنز 300 اس ال گالوینگ

خودرو مرسدس بنز

احتمالا کمتر خودرو مرسدس بنز را بشناسیم که به‌اندازه 300SL Gullwing نمادین باشد. این خودرو اسپورت بیشتر به‌خاطر استایل جذاب و درهای گالوینگ چشم‌نوازش شناخته شده است. اما مرسدس بنز 300 اس ال گالوینگ، چیزهای بیشتری از ظاهر زیبا دارد و از نظر فنی نیز یک اعتبار واقعی برای موتوراسپورت بود. توانایی این خودرو در رسیدن به سرعت 262 کیلومتر بر ساعت که برای اواخر دهه 1950 میلادی بسیار چشمگیر بود، باعث شد 300SL Gullwing به یک خودرو محبوب در مسابقات اتومبیلرانی آن دوران تبدیل شود.

شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت7.5 ثانیه
حداکثر سرعت262 کیلومتر بر ساعت
وزن خالص1295 کیلوگرم
قدرت پیشرانه212 اسب بخار
گشتاور موتور275 نیوتن‌متر
پیکربندیموتور جلو، دیفرانسیل عقب

پس از آن تلاش‌هایی برای احیای گالوینگ در خودروهای دوران مدرن صورت گرفت که شاید شناخته‌شده‌ترین آنها، مرسدس بنز SLS AMG باشد. این خودرو در نهایت توانست به محبوبیت زیادی دست پیدا کند؛‌ اما مرسدس بنز از زمان پایان تولید SLS، دوباره تلاشی برای احیای این خودرو نکرد. همواره فضا برای تفسیر مدرن از گالوینگ وجود دارد و اگر مرسدس بنز تلاشی برای تولید مجدد این خودرو نکند، عجیب و ناراحت‌کننده خواهد بود.

6. مرسدس بنز SLR مک لارن

خودرو مرسدس بنز

وقتی صحبت از ابرخودروهای مدرن‌تر مرسدس بنز می‌شود، یکی از معروف‌ترین و مورد احترام‌ترین آنها قطعا SLR مک لارن است. این خودرو با همکاری مک لارن و در نتیجه‌ی همکاری موتوراسپورت بین این دو خودروساز بزرگ توسعه یافت و عملکرد بسیار چشمگیری در زمان خود داشت. اس ال آر مک لارن با یک پیشرانه 5.4 لیتری V8 سوپرشارژر عرضه شد که قدرتی معادل با 617 اسب بخار تولید می‌کرد و می‌توانست در عرض 3.4 ثانیه از حالت سکون به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت برسد. ظاهر این خودرو نیز بسیار مورد ستایش قرار گرفت و به لطف خطوط جذاب و درهای قیچی‌شکل چشمگیر آن، با ابرخودرویی زیبا و هیجان‌انگیز مواجه بودیم. طرح موتور وسط و دیفرانسیل عقب مرسدس بنز اس ال آر مک لارن، بعدا برای مرسدس بنز بسیار تاثیرگذار بود و در دهه 2010 نیز مرسدس GTR AMG عرضه شد که از همین طرح استفاده می‌کرد.

شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت3.4 ثانیه
حداکثر سرعت333 کیلومتر بر ساعت
وزن خالص1768 کیلوگرم
قدرت پیشرانه617 اسب بخار
گشتاور موتور780 نیوتن‌متر
پیکربندیموتور وسط جلو، دیفرانسیل عقب

مرسدس بنز SLR مک لارن به‌عنوان یکی از بهترین خودروهای تاریخ مرسدس شناخته می‌شود؛ چرا که هنوز هم عملکرد فوق‌العاده‌ای با استانداردهای امروزی دارد و ظاهر آن نیز حتی در دوران کنونی، فوق‌العاده جذاب است.

5. مرسدس بنز CLK DTM

خودرو مرسدس بنز

در دهه 2000 میلادی، یکی از خودروهای قدرتمند و پرافتخار در مسابقات اتومبیلرانی آلمان، مرسدس بنز DTM بود. سوپرتورهای ساخته شده در ارتباط با تیم HWA Racelab اتومبیل‌های مسابقه‌ای فوق‌العاده‌ای بودند و هنوز هم با علاقه و احترام زیادی از آنها یاد می‌شود. مرسدس برای جشن گرفتن موفقیت خود در آن قهرمانی تصمیم گرفت نزدیک‌ترین چیزی که می‌خواست به نسخه‌ی جاده‌ای از آن هیولای DTM باشد را بسازد. نتیجه‌ی این تلاش، خودرو مرسدس بنز CLK DTM بود که با قوس‌های عریض و ورودهای هوای اضافی و البته به‌لطف موتور V8 سوپرشارژر، به یک هیولای واقعی تبدیل شد.

شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت3.7 ثانیه
حداکثر سرعت320 کیلومتر بر ساعت
وزن خالص1677 کیلوگرم
قدرت پیشرانه574 اسب بخار
گشتاور موتور800 نیوتن‌متر
پیکربندیموتور جلو، دیفرانسیل عقب

در حالی که مرسدس، مدل‌های سری Black AMG را در سال‌های اخیر عرضه کرده، اما هیچ‌یک از آنها به اندازه CLK DTM چشمگیر نبودند. مرسدس بنز با عرضه نکردن یک مدل جدید و مدرن از این خودرو، قطعا قلب علاقه‌مندان را به درد خواهد آورد.

4. مرسدس بنز CLK GTR StraBenversion

خودرو مرسدس بنز

دنیای محصولات ویژه هومولوژی، چیزی است که تقریبا هر خودروساز بزرگی به آن توجه کرده است. مرسدس بنز نیز از این قاعده مستثنی نبود و در دهه 90، همین موضوع منجر به توسعه مدل CLK GTR Strabenversion شد. StraBenversion در زبان آلمانی به‌معنای نسخه خیابانی است. مرسدس بنز برای اجرای قوانین کلاس خودرو در آن زمان نیاز به ساخت نسخه‌های جاده‌ای خودروی مسابقه‌ای کلاس GT1 خود داشت. نتیجه‌ی آن چیزی بود که یکی از نزدیک‌ترین نمونه‌های یک خودرو مسابقه‌ای برای جاده را ارائه کرد.

این خودرو از یک موتور بزرگ V12 با حجم 6.8 یا 7.3 لیتر استفاده می‌کرد که در قوی‌ترین نسخه سوپراسپورت خود تا قدرت 655 اسب بخار را تولید می‌کرد و در عرض 3.2 ثانیه از حالت سکون به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسید. حداکثر سرعت این مدل نیز 323 کیلومتر بر ساعت اعلام شد.

مدل StraBenversion برخی از کمک‌های راننده مثل ترمز ABS و برخی تجملات فضای داخلی را ارائه می‌کرد، اما اساسا یک خودرو مسابقه‌ای مخصوص جاده بود.

شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت3.2 ثانیه
حداکثر سرعت323 کیلومتر بر ساعت
وزن خالص1440 کیلوگرم
قدرت پیشرانه622 اسب بخار
گشتاور موتور730 نیوتن‌متر
پیکربندیموتور وسط عقب، دیفرانسیل عقب

در حالی که دوران خودروهای مخصوص هومولوژی تقریبا به پایان رسیده است، اما اگر مرسدس بنز دوباره چیزی شبیه به CLK GTR StraBenversion را بسازد، قطعا بسیار جالب و مورد توجه خواهد بود. این یک ماشین مسابقه‌ای مناسب و سازش‌ناپذیر برای جاده بود. با سروصداهای اخیر پیرامون پراگا Bohema، خودرویی که بر اساس فلسفه مشابهی ساخته شده است، شاید حالا زمان مناسبی برای مرسدس بنز باشد تا یک جانشین مدرن مناسب برای CLK GTR StraBenversion بسازد.

3. مرسدس بنز SLR مک لارن 722 استرلینگ ماس

خودرو مرسدس بنز

مرسدس بنز SLR مک لارن به‌تنهایی و در فرم استاندارد خود، به‌اندازه کافی خودروی چشمگیری است؛ با این حال کاری که این دو شرکت برای ساخت مدل 722 استرلینگ ماس انجام دادند، SLR را بیشتر از همیشه به یک ابرخودروی افسانه‌ای تبدیل کرد. مرسدس پلتفرم SLR را انتخاب کرد و آن را به یک رودستر الهام گرفته از مدل‌های رترو با خطوط پرشور و فوق‌العاده و نسخه متفاوتی از درهای قیچی‌شکل خیره‌کننده SLR تبدیل کرد. به‌لطف بدنه فیبر کربنی و طراحی جدید،‌ این مدل 200 کیلوگرم سبک‌تر از SLR معمولی بود. این بدان معنی بود که این مدل ویژه می‌توانست در عرض 3.5 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت3.3 ثانیه
حداکثر سرعت350 کیلومتر بر ساعت
وزن خالص1743 کیلوگرم
قدرت پیشرانه641 اسب بخار
گشتاور موتور820 نیوتن‌متر
پیکربندیموتور وسط جلو، دیفرانسیل عقب

مرسدس بنز به ساخت خودروهای خاص عادت دارد. SLR 722 مک لارن استرلینگ ماس، یکی از این خودروهای خاص است که با گذشت سال‌ها به‌طور باورنکردنی محبوب و دوست‌داشتنی است. این قطعا خودرویی است که دوست داریم مرسدس یک جانشین معنوی برای آن تولید و عرضه کند.

2. مرسدس بنز C111

خودرو مرسدس بنز

مرسدس بنز در طول تاریخ خود خودروهای مفهومی بعضا عجیب و غریبی ساخته است. برخی از این خودروهای مفهومی در نهایت به‌طور گسترده‌ای مورد علاقه طرفداران قرار گرفتند. یکی از آنها، مرسدس بنز C111 بود. این خودرو زمانی که برای اولین بار به نمایش گذاشته شد، با درهای گالوینگ مشابه 300SL، استایل ایرودینامیک و رنگ طلایی و مشکی خیره‌کننده خود، همه را شگفت‌زده کرد. قرار بود این مدل مفهومی تبدیل یک خودرو بسیار پیشرفته برای زمان خود تبدیل شود. مرسدس بنز سی 111 با شکستن چندین رکورد سرعت برای اتومبیل‌های بنزینی و دیزلی به شهرت زیادی رسید و توانست به سرعت‌های 305 تا 402 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت4.7 ثانیه
حداکثر سرعت300 کیلومتر بر ساعت
وزن خالص1240 کیلوگرم
قدرت پیشرانه350 اسب بخار
گشتاور موتور390 نیوتن‌متر
پیکربندیموتور وسط عقب، دیفرانسیل عقب

تاثیر C111 در خودروهای اسپورت مرسدس بنز در آینده احساس شد؛ اما هرگز یک جانشین معنوی برای این مدل تولید و عرضه نشد. اگر مرسدس بنز بتواند یک تفسیر مدرن و مناسب از C111 بسازد، قطعا طوفانی به پا خواهد کرد.

1. مرسدس بنز C112

خودرو مرسدس بنز

در حالی که C111 یک ماشین مفهومی و آزمایشی برای مرسدس بنز بود، C112 کمی واقعی‌تر و حقیقی‌تر ظاهر شد. اساسا قرار بود این خودرو یک همتای جاده‌ای قانونی برای ماشین مسابقه‌ای C111 باشد که مرسدس با همکاری ساوبر توسعه داده بود. این خودرو از یک موتور 6 لیتری V12 با قدرت 402 اسب بخار و بدنه‌ای بسیار ایرودینامیک بهره می‌برد و پر از فناوری‌های مدرن از جمله Active Body Control بود؛ سیستم تعلیق هیدروپنوماتیکی با کنترل کامپیوتری که بعدا در خودروهای تولید معمولی مرسدس بنز نیز ظاهر خواهد شد.

همچنین مرسدس بنز C112 از جدیدترین ابزارهای کمکی راننده که در آن زمان می‌توانستید تهیه کنید از جمله سیستم‌های ABS پیشرفته و سیستم کنترل کشش برخوردار شده بود.

شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت4.9 ثانیه
حداکثر سرعت308 کیلومتر بر ساعت
وزن خالص1568 کیلوگرم
قدرت پیشرانه402 اسب بخار
گشتاور موتور580 نیوتن‌متر
پیکربندیموتور وسط جلو، دیفرانسیل عقب

در حالی که همکاری مرسدس بنز با ساوبر مدت‌هاست که به پایان رسیده، اما هنوز امیدواریم چیزی شبیه به C112 طی همکاری مرسدس بنز با یک شرکت موتوراسپورت تولید شود. C112 در زمان خود بسیار پیشرفته بود و اگر قرار باشد مرسدس بنز با یک شرکت بزرگ موتوراسپورت دیگر مانند ساوبر متحد شود و خودرویی بسیار پیشرفته مانند سی 112 بسازد، قطعا مردم برای خرید آن در صف می‌ایستند.