شارژ معکوس

شارژ معکوس سامسونگ چیست، کدام گوشی‌ها دارند و چگونه باید از آن استفاده کنیم

تکنولوژی شارژ معکوس سامسونگ، گوشی شما را به یک شارژر همراه تبدیل می‌کند. اما کدام گوشی های سامسونگ به Reverse Charge مجهز هستند و چگونه از آن استفاده کنیم؟

تکنولوژی شارژ معکوس برای تأمین انرژی مورد نیاز سایر دیواس‌ها، در مواقع ضروری که به پاوربانک یا پریز برق دسترسی ندارید به‌وجود آمده است.

با وجود آن‌که چند سالی می‌شود این تکنولوژی از طریق گوشی Mate 20 هواوی به دنیای تلفن‌های همراه وارد شده، اما کماکان به آن کارایی مورد انتظار خود نرسیده است. سرعت شارژ معکوس بالا نبوده و به مانند شارژ وایرلسی که ابتدا بر روی Galaxy S6 مورد استفاده قرار گرفته بود راه طولانی‌ای برای افزایش سرعت شارژ در پیش دارد.

شارژ معکوس بی‌سیم فعلا راندمان بسیار پایین‌تری نسبت به شارژ سیمی و وایرلس دارد. اما انتظار می‌رود این فناوری در آینده‌ای نه‌چندان دور با سرعت و کارایی بیشتری در دسترس قرار بگیرد.

با استفاده از این تکنولوژی می‌توانید گوشی‌های خود را بدون پریز برق شارژ کنید! فناوری شارژ معکوس به‌کار رفته در گوشی های سامسونگ این قابلیت را در اختیار شما می گذارد که وسایلی که از استاندارد شارژ Qi (تلفظ کنید”چی”) پشتیبانی می‌کنند را شارژ کنید.

شارژ معکوس

در واقع در این قابلیت باتری گوشی شما نقش یک پاور بانک یا پریز سیار را برای تامین انرژی مورد نیاز سایر وسایل ایفا می‌کند.

گوشی‌های سامسونگ چگونه به‌صورت بی سیم دستگاهای دیگر را شارژ می‌کنند؟

اساس انجام شارژ معکوس بی‌سیم القای الکترومغناطیسی است؛ در این شیوه به یک میدان سیم‌پیچ به‌عنوان فرستنده و یک میدان سیم پیچ دیگر به‌عنوان گیرنده نیاز داریم. در سیم‌ پیچ اول جریان الکتریکی به میدان مغناطیسی تبدیل شده و سپس این میدان در سیم پیچ دوم القا می‌شود. حال سیم پیچ دوم با تبدیل این میدان مغناطیسی به جریان الکتریکی، برق تولید می‌کند که از آن برای شارژ باتری استفاده می‌شود (هرچه میزان سیم پیچی بیشتر باشد میدان مغناطیسی ایجاد شده قوی‌تر خواهد بود).

شارژ معکوس

برای آن‌که گیرنده و فرستنده در سیستم وایرلس به درستی با هم در ارتباط باشند، باید دارای استانداردهای یکسانی در این زمینه باشند؛ گوشی های سامسونگ از استاندارد Qi بهره می‌برند، در نتیجه تمام وسایل دارای قابلیت شارژ وایرلسی که از این استاندارد استفاده می‌کنند می‌توانند توسط گوشی های سامسونگ شارژ بشوند.

چگونه قابلیت شارژ معکوس را در گوشی‌های سامسونگ فعال کنیم؟

فرآیند شارژ معکوس در گوشی‌های سامسونگ به دو شیوه انجام می‌شود:

  1. شارژ معکوس با استفاده از میدان مغناطیسی: در این فرآیند عمل شارژ شدن با استفاده از القای میدان مغناطیسی و بدون نیاز به کابل شارژ صورت می‌گیرد. در این حالت گوشی شما باید از شارژ معکوس بی سیم (Charging reverse wireless) پشتیبانی کند و دیوایس شارژ شونده نیز باید توانایی دریافت شارژ وایرلس را داشته باشد. برای استفاده از شارژ معکوس بی سیم گوشی های سامسونگ به بخش تنظیمات بروید و قابلیت شارژ معکوس را فعال کنید یا آن‌که در پنل نوتیفیکیشن گزینه POWER Share را روشن کنید. سپس دیوایسی که می‌خواهید شارژ کنید را بدون هیچ واسطه‌ای (کاور، تراشه یا شئ) در پشت گوشی خود قرار دهید. ویبره یا پیدایش نماد شارژ نشان از موفقیت‌آمیز بودن فرآیند دارند؛ تا پایان فرایند شارژ، دو دیوایس را از هم جدا نکنید.
  2. استفاده از درگاه USB Type C: این قابلیت که با جایگزینی USB Type C با Micro USB به دنیای گوشی‌های اندروید وارد شد امکان شارژ معکوس از طریق کابل شارژ را به تلفن‌های همراه اضافه کرد. در این حالت دو دیوایس را از طریق USB Type C به یک دیگر متصل کنید و سپس گزینه شارژ معکوس را انتخاب کنید.

شارژ معکوس

سرعت شارژ معکوس در گوشی‌های سامسونگ چقدر است؟

فناوری شارژ معکوس برای شارژ کردن سایر دیواس‌ها در زمانی که به برق یا پاوربانک دسترسی ندارید به‌وجود آمده است. این فناوری همانند نسل اول شارژ وایرلس که بر روی Galaxy S6 به کار رفت سرعت چندانی ندارد؛ به‌عنوان مثال Mate 20 دارای توانایی شارژ معکوس تا حداکثر 3 وات بود و در Galaxy S23 این میزان به 4.5 وات افزایش پیدا کرده است. گوشی‌های کمپانی‌های چینی در این زمینه بهتر از سایر برندها عمل می‌کنند؛ به‌گونه‌ای که xiaomi 13 می‌تواند تا 10 وات به دیگر دیوایس‌ها به‌صورت وایرلس برق‌رسانی کند.

توانایی شارژ 2 دیوایس با یک شارژر آن هم به لطف شارژ وایرلس معکوس!

شارژ معکوس بی‌سیم از توانایی شارژ دوگانه نیز پشتیبانی می‌کند؛ به‌عنوان مثال هنگامی که گوشی شما در حال شارژ با کابل است می‌توانید گلکسی بادز، ساعت هوشمند و سایر دیوایس‌های خود را در پشت گوشی گلکسی خود قرار دهید و آن‌ها را به‌صورت وایرلس شارژ کنید. از آنجایی که این فرآیند باتری گوشی شما در 3 جهت (شارژ شدن، تامین انرژی خود گوشی و انجام شارژ بی سیم) درگیر می‌کند پیشنهاد می‌کنیم که حتما از شارژر اصلی خود گوشی در این مواقع استفاده کنید.

چه دستگاهایی را با شارژ بی‌سیم می‌توان شارژ کرد؟

هر دیوایسی که به‌صورت سخت افزاری امکان دریافت شارژ وایرلس را داشته باشد را می‌توانید با گوشی گلکسی خود شارژ کنید.

شارژ معکوس

برای انجام این قابلیت گوشی شما باید حداقل 30 درصد شارژ داشته باشد و در مقادیر پایین‌تر، این قابلیت از دسترس خارج می‌شود؛ همچنین در صورت فعال کردن این قابلیت در صورتی که تا 30 ثانیه از آن استفاده نکنید این گزینه به‌صورت خودکار غیر‌ فعال خواهد شد.

کدام گجت‌های سامسونگ از توانایی شارژ بی سیم بهره می‌برند؟

از آنجایی که این قابلیت چندان فراگیر نشده و جزو تکنولوژی‌های لوکس موبایلی به‌حساب می‌آید شما تنها در گوشی های پرچمدار سامسونگ شاهد استفاده از این قابلیت خواهید بود. در ادامه لیست کامل این گجت‌های سامسونگ که از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند آمده است:

  • گوشی‌های هوشمند: 5 / Galaxy S10-S23, Note 10, Note 20, Z fold 3 / 4 / 5, Z flip 3 / 4
  • سایر گجت‌ها: Galaxy Buds, Galaxy Buds2, Galaxy Buds+, Galaxy Buds Live, and Galaxy Buds Pro, Galaxy Watch, Galaxy Watch3, Galaxy Watch4, Galaxy Watch4 Classic, Gear Sport, and Gear S3, Galaxy Watch Active, and Galaxy Watch Active2

جمع بندی

در دنیای تکنولوژی هر روز شاهد ظهور و رشد فناوری‌های جدید هستیم. اگرچه امروزه قابلیت شارژ بی سیم به آن جایگاه کاربردی خود نرسیده، اما با بهبود شارژدهی باتری تلفن‌های همراه و افزایش سرعت شارژ  از این طریق این فناوری می‌تواند رفته‌رفته به جایگاه حقیقی خود دست پیدا کند؛ جایگاهی که تهدیدی جدی برای پاوربانک‌های همراه خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*