کشف گردنبند عجیب

کشف یک گردنبند عجیب با 2500 سنگ و عمر بیش از 9 هزار سال

کشف یک گردنبند عجیب از قبر کودکی با قدمت بیش از 9 هزار سال، حقایقی جالب در مورد عصر نوسنگی را آشکار کرده است.

کشف یک گردنبند باستانی از قبر کودکی هشت ساله با قدمت حدود 9 هزار سال در اردن، پیچیدگی اجتماعی فرهنگ‌های نوسنگی را برجسته کرده است. در مطالعه‌ای که طی تاریخ 2 آگوست در مجله آنلاین PLOS One منتشر شده، محققان از یافته‌های خود در ارتباط با مواد مورد استفاده برای تزئین بدن کودک که به دوران نوسنگی تعلق دارد، پرده برداشتند.

عصر نوسنگی، دوره‌ای است که حدود 10 هزار سال قبل از میلاد آغاز شد و تغییر قابل توجهی را نسبت به عصر حجر اولیه نشان می‌دهد. این دوره شاهد ظهور ابزارهای سنگی صیقلی، پیدایش سکونتگاه‌های دائمی و انتقال از جوامع شکارچی به جوامع مبتنی بر کشاورزی و پرورش حیوانات اهلی بود. لازم به ذکر است که این دوره هم‌چنین تاثیر زنان قدرتمند را نیز به نمایش گذاشته است.

کشف گردنبند عجیب

کشف گردنبند عجیبی که نماد قدرت در عصر نوسنگی است

زینت‌های بدن همواره نمادهای قدرتمندی بوده‌اند که ارزش‌های فرهنگی و هویت فردی را منتقل می‌کنند. آنها نقش مهمی در درک فرهنگ‌های باستانی دارند. در سال 2018، قبری واقع در روستای باجا کشف شد که شامل بقایای یک کودک در وضعیت جنینی بود.

این دفن با بیش از 2500 سنگ رنگارنگ و مهره‌های صدفی، یک آویز سنگی سوراخ‌دار دوتایی و یک حلقه مروارید حکاکی شده که بر روی سینه و گردن قرار داده شده، مزین شده بود. این مصنوعات از آن زمان مورد مطالعه قرار گرفته تا یک مکاشفه قابل توجه در مورد جایگاه اجتماعی کودک آشکار شود.

محققان با تجزیه و تحلیل ساخت، ترکیب و چیدمان اشیاء یافت شده در قبر، استنباط کردند که آنها در اصل یک گردنبند چند ردیفه ترکیبی واحد را تشکیل می‌دادند. این تیم به عنوان بخشی از مطالعه خود، کار بازسازی فیزیکی گردنبند را انجام دادند و آن را در موزه پترا در وادی موسی (اردن) به نمایش گذاشته‌اند.

سطح تجمل این زیور نشان می‌دهد که این کودک از موقعیت اجتماعی قابل توجهی برخوردار بوده است. وجود بیش از 2500 مهره گردنبند که در میان روستاهای عصر نوسنگی معاصر در شام نادر است نیز به ثروت و رفاه اشاره دارد.

کشف گردنبند عجیب

در آن دوران ساخت گردنبند مستلزم دقت بالا و استفاده از مواد عجیب و غریب وارداتی از مناطق دیگر بود. این بینش شبکه‌ای از پویایی‌های اجتماعی پیچیده را در میان مردم باجا از جمله صنعتگران، تجار و مقامات سفارش‌دهنده چنین زیورآلات ارزشمندی نشان می‌دهد.

تجزیه و تحلیل این گردنبند عجیب نشان دهنده سطح بالایی از ارتباط بین ساکنان باستانی باجا و جهان اطراف است. این موضوع شبکه پیچیده تجارت و تبادل فرهنگی که زمانی در این تمدن باستانی در حال رشد بود را بیش از پیش برجسته می‌کند.

کشف گردنبند عجیب از قبر یک کودک باستانی در اردن، نگاهی اجمالی به پیچیدگی‌های اجتماعی و پیوندهای موجود میان فرهنگ‌های نوسنگی دارد. همانطور که محققان به کاوش چنین مصنوعاتی ادامه می دهند، درک ما از تمدن های باستانی عمیق‌تر شده و ملیله غنی تاریخ بشر را آشکار می‌کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*