عکس ستاره در حال مرگ

عکس جدید جیمز وب از ستاره در حال مرگ، سرنوشت غم انگیز خورشید را برملا می‌کند

تلسکوپ فضایی جیمز وب با ثبت این عکس چشمگیر از سحابی حلقه، نشان می‌دهد وقتی که ستاره منظومه ما، خورشید در حال مرگ باشد؛ چه شکل و شمایلی پیدا می‌کند.

سحابی حلقه (Ring Nebula) با فاصله 2600 سال نوری از زمین، در مسیر تبدیل شدن به یک کوتوله سفید قرار دارد. این «سحابی سیاره‌ای» که با نام مسیه 57 هم شناخته می‌شود، از بقایای یک ستاره در حال مرگ به‌وجود آمده و در عکس جدید تلسکوپ جیمز وب، زیبایی خیره‌کننده‌اش را به‌نمایش گذاشته است.

می‌بینید که بخش‌های مختلف آن، الگوها و رنگ‌های متمایزی از هم دارند و این به‌دلیل انفجار مواد کیهانی مختلف است. مانند آنچه که در آتش‌بازی‌های مناسبتی می‌بینیم، این سحابی هم حاوی موادی با ساختار شیمیایی متنوع است که انفجار آن‌ها، چنین نورافشانی رنگارنگی را پدید می‌آورد.

عکس ستاره در حال مرگ

اخترشناسان هم با مطالعه روی همین رنگ‌ها که به‌لطف تلسکوپ جیمز وب با جزئیات بی‌سابقه‌ای تصویربرداری شده، می‌توانند از ماهیت شیمیایی و روند تکامل سحابی آگاه شوند.

اما الگوهای مختلف آن، حاصل فرآیندهای پیچیده فیزیکی است که دانشمندان هنوز به‌طور کامل آن‌ها را درک نکرده‌اند. همین هم باعث می‌شود تصویر جدید ثبت شده از این سحابی، یک محصول علمی ارزشمند و مشکل‌گشا باشد.

مسیه 57 در صورت فلکی شلیاق یا چنگ رومی (Lyra) قرار دارد و همواره یکی از سحابی‌های پرطرفدار نزد عکاسان نجومی بوده؛ زیرا با یک تلسکوپ کوچک و ابتدایی هم قابل عکس‌برداری است.

آلبرت زیلسترا، اخترفیزیکدان و پروفسور دانشگاه منچستر دراین‌باره می‌گوید: «ما همیشه می‌دانستیم که این، یک سحابی سیاره‌ای بی‌نهایت زیباست؛ اما عکس جدید جیمز وب، چنان پرجزئیات و بی‌نظیر است که ما محو تماشای آن شده‌ایم».

این تصویر نه تنها پوسته در حال گسترش سحابی را با جزئیات زیاد نشان می‌دهد؛ بلکه ناحیه داخلی حول مرکز کوتوله سفید را هم به‌وضوح نمایان می‌کند. این در واقع آخرین مرحله از دوران حیات یک ستاره است؛ پیش‌نمایشی از سرنوشتی که انتظار خورشید را می‌کشد.

دکتر نیک کاکس، یکی دیگر از اعضای تیم تحقیقاتی نیز اظهار امیدواری کرده که مطالعه روی سحابی حلقه با کمک تلسکوپ جیمز وب، به درک عمیق‌تر چرخه حیات ستارگان و ماهیت مواد رها شده از آن‌ها به درون کیهان منجر شود.

ناگفته نماند که تلسکوپ جیمز وب در روز کریسمس سال 2021 با هدف رمزگشایی از آغاز پیدایش کیهان، عازم ماموریت دور و دراز خود شد.

این تلسکوپ فضایی 10 میلیارد دلاری با تجهیزات مادون قرمز خود، می‌تواند ببینید که تنها چندصد میلیون سال پس از وقوع مه‌بانگ (بیگ بنگ)، در عالم هستی چه می‌گذشت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*