خداحافظ وای-فای:انتقال بیسیم اطلاعات با سرعت 7 گیگابیت در ثانیه با وای-گیگ

 


حتما با شبکه بی سیم وای-فای آشنا هستید. اما تا به حال اسم WiGig به گوش تان خورده است؟ وای-گیگ استاندارد جدیدی برای انتقال اطلاعات به صورت بی سیم است که وعده سرعتی بسیار بالاتر از فناوری های انتقال بی سیم فعلی را به ما می دهد.
در واقع استاندارهای این روش جدید سال گذشته به مرحله تصویب رسیده است. وای-گیگ از باند 60Ghz برای انتقال اطلاعات استفاده می کند و مدل سه باند اش می تواند همزمان از سه باند 2.4 ، 5 و 60Ghz برای انتقال اطلاعات استفاده کند.

در این صورت شما سرعت انتقال اطلاعات بی سیمی معادل 7 گیگابیت در ثانیه در اختیار خواهید داشت که هفت برابر سریع تر از استاندارد 802.11ac است که هنوز منتظر فراگیر شدن اش هستیم و 10 برابر سریع تر از 802.11n عمل می کند که هم اکنون از آن به صورت گسترده استفاده می کنید. ضمن اینکه این استاندارد با دستگاه های وای-فای حال حاضر نیز سازگاری دارد و با آنها کار می کند.
در این میان شرکت پاناسونیک موفق شده یک چیپ جدید برای WiGig ابداع کند که کمتر از یک وات انرژی مصرف می کند و با این مصرف می تواند به انتقال اطلاعات بی سیم با سرعت 5 گیگابیت در ثانیه بپردازد.
این مصرف کم انرژی و اندازه کوچک سبب می شود که بتوان از این رادیوی جدید در تلفن های هوشمند و تبلت ها استفاده کرد. با این سرعت می توان در شبکه خانگی یک ویدیو اچ دی را در کمتر از ۱۰ ثانیه از طریق تلفن همراه منتقل کرد.

 


البته این استاندارد هنوز مشکلاتی را در مسیر دارد. یکی از مهمترین آنها، برد بسیار کوتاه این استاندارد روی باند 60Ghz هست که در حال حاضر حتی از برد بلوتوث هم کمنر است. (تقریبا نصف برد بلوتوث) به خاطر اینکه ملکول های موجود در فضا مانند اکسیژن بر روی آن تاثیر می گذارند. و تا حل این مشکل و استفاده آن در تلفن های هوشمند، مسیر نسبتا طولانی باقی مانده است. هر چند از وای-گیگ همین الان هم در مکان هایی مانند دیتاسنتر ها برای ارتباط های بی سیم بسیار پر سرعت مورد استفاده قرار می گیرد.


منبع : Engadget

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*