تصادف تسلا با ماشین پلیس به خاطر سیستم اتوپایلوت

سیستم اتوپایلوت تسلا دوباره دسته گل به آب داد؛ تصادف با ماشین پلیس و چندین زخمی!

سیستم اتوپایلوت تسلا مدتی قبل باعث تصادفی شدید با چند ماشین پلیس شد. علت این تصادف و موارد مشابه آن، به نقصی در سیستم Autopilot برمی‌گردد.

دنبال‌کنندگان اخبار حوزه خودرو دیگر با سیستم رانندگی خودکار یا به‌طور دقیق‌تر کمک‌راننده اتوپایلوت تسلا و حواشی بی‌پایان آن غریبه نیستند. در واقع آمار و ارقام حکایت از این دارند که از سال 2019 تا به اینجا دست کم 736 برخورد با خودروهای دیگر و در نتیجه حداقل 17 مورد فوتی به‌خاطر سیستم اتوپایلوت تسلا گزارش شده است. علت این تصادفات هرچند در مقطع کنونی همچنان در دست بررسی است، گزارشی از وال استریت ژورنال مبتنی بر یک ویدیو از دوربین داشبورد یک خودرو تسلا حداقل یکی از دلایل را توضیح می‌دهد.

مشکل سیستم اتوپایلت تسلا با ماشین‌های پلیس و امثالشان چیست؟

تصادف تسلا با ماشین پلیس به خاطر سیستم اتوپایلوت

ویدیویی که به دست وال استریت ژورنال رسیده اسـت، توقف یک راننده توسط مامور پلیس در یکی از بزرگراه‌های تگزاس در ماه فوریه 2021 را نشان می‌دهد. در حین گفتگوی مامور پلیس با راننده مذکور، یک تسلا مدل ایکس 2019 در حالت اتوپایلت از ناحیه نوک با سرعت 86 کیلومتر بر ساعت به پشت خودروهای پلیس برخورد می‌کند. در پی این حادثه، 5 مامور پلیس دچار جراحت شده‌اند و راننده‌ای هم که توقف کرده بود، تحت مراقبت‌های ویژه قرار گرفته است.

وال استریت ژورنال می‌گوید این تصادف و 15 مورد دیگر را «اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌ها» (National Highway Traffic Safety Administration) در ایالات متحده مورد بررسی قرار می‌دهد. با توجه به گزارش‌های تهیه شده مربوط به این تصادفات طی پروسه بررسی این سازمان، حداقل 6 مورد از تصادفات صورت گرفته با خودروهای بخش اضطراری در شرایطی صورت گرفته است که چراغ‌های چشمک‌زن این خودروها روشن بودند. این برای تصادف تگزاس هم صدق می‌کند که حالا ویدیو آن به بیرون درز پیدا کرده است.

کارشناسان بر اساس این ویدیو به این نتیجه رسیده‌اند که به‌دنبال کاهش دید به‌خاطر چراغ‌های چشمک زن، فناوری خودران اتوپایلت نتوانسته است خودروهای دیگر را به‌درستی تشخیص بدهد.

البته گزارش‌های پلیس حکایت از این دارد که یکی از عوامل اصلی تصادف تگزاس، مصرف مشروب یا مواد مخدر توسط راننده تسلا بود. با توجه به ویدیو به دست آمده، راننده به مدت حداقل یک ساعت مشغول رانندگی بود و در حالی که سیستم اتوپایلت در وضعیت فعال قرار داشت، بارها دست خود را از روی فرمان برداشت. اتوپایلت هم متعاقباً به راننده در این باره هشدار داد و هرچند وی هم دست خود را دوباره روی فرمان می‌گذاشت، ولی به سرعت فرمان را رها می‌کرد.

در مجموع، بهبود مکانیزم تشخیص اشیا، خودروها و عابرین پیاده امری است که باید تسلا و امثال آن برای سیستم‌های خودران خود در اولویت قرار بدهند. حالا نظر شما در این مورد چیست؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*