بازگشت روسیه به ماه

بازگشت روسیه به ماه بعد از 47 سال

روسیه پس از 47 سال در مسیر بازگشت به ماه قرار دارد. اگر همه‌چیز به‌خوبی پیش رود، کاوشگر لونا-25، یک سال را در کره ماه به جستجوی ذخایر احتمالی آب سپری خواهد کرد.

روسیه برای بازگشت به ماه، ماموریت Luna-25 را با پرتاب راکت سایوز 2.1v از پایگاه فضایی وستوچنی آغاز کرد. مسافر آن، یک فرودگر و مقصد، قطب جنوب کره ماه است؛ ناحیه‌ای که پیش‌تر ناسا و چند آژانس فضایی دیگر، رد آب یخ‌زده را در آن گرفته بودند.

این اولین بار از سال 1976 است که روس‌ها، کره ماه را هدف ماموریت اکتشافی خود قرار داده‌اند؛ شاید برای رقابت با ماموریت چاندریان-3 هند و رقبای جدی‌تری مانند ایالات متحده و چین که برنامه‌های مهمی در قطب جنوب ماه دارند.

طبق برنامه‌ریزی آژانس فضایی روسیه، فرودگر لونا-25 که هم‌اندازه یک خودروی کوچک است، باید در تاریخ 21 اوت (30 مرداد) روی سطح ماه بنشیند. در صورت فرود موفقیت‌آمیز، یک سال را به جستجو و بررسی ذخایر آب یخ‌زده در قطب جنوب ماه خواهد گذراند.

جالب اینکه در ابتدا، آژانس فضایی اروپا هم قصد نصب و تست دوربین رهیاب Pilot-D روی لونا-25 را داشت؛ ولی با حمله روسیه به اوکراین، از این پروژه کنار کشید.

به‌هرحال این بلندپروازی روس‌ها، یک بار دیگر اهمیت پروژه‌های ماه-محور را برجسته می‌کند. چنین ماموریت‌هایی نه تنها ارزش علمی دارند و در پیشبرد دانش فضایی بشر موثرند؛ بلکه می‌توانند به کشف منابع ارزشمند منجر شوند. پس عجیب نیست که هر سال، کشورهای تازه‌ای پا به عرصه این رقابت می‌گذارند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*