جشنواره ایده تا محصول صنعت ارتباطات

اختتامیه جشنواره ایده تا محصول صنعت ارتباطات با تقدیر از تیم‌های برتر برگزار شد

جشنواره ایده تا محصول صنعت ارتباطات که با حمایت مرکز تحقیق و توسعه همراه اول برگزار شده بود، با تقدیر از تیم‌های برتر به پایان رسید.

عصر روز چهارشنبه 25 مرداد 1402 اختتامیه نخستین جشنواره ایده تا محصول صنعت ارتباطات در ساختمان ستاره ونک تهران برگزار شد. در این مراسم، سیاوش ملکی‌فر (معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی)، فرامرز رستگار (دبیر و عضو هیئت مدیره سندیکای صنعت مخابرات ایران)، سیدمحمد رضوی‌زاده (پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران)، حمید بهروزی (قائم مقام مدیرعامل همراه اول) و وحید شاه‌منصوری (رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول) حضور داشتند.

برگزاری اختتامیه جشنواره ایده تا محصول صنعت ارتباطات

مرکز تحقیق و توسعه همراه اول با مشارکت و همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی، سندیکای صنعت مخابرات ایران و بزرگترین شرکت‌های صنعت مخابرات کشور، از فروردین سال قبل جشنواره ایده تا محصول صنعت ارتباطات را برگزار کرد.

دبیرخانه جشنواره ایده تا محصول صنعت ارتباطات در جریان برگزاری این رویداد طرح‌ها و ایده‌های متنوعی در حوزه‌های ارتباطات رادیویی، ارتباطات نوری، زیرساخت اطلاعاتی و سرویس‌های پایه و خدمات کاربردی را دریافت کرد.

حمید بهروزی، قائم مقام مدیرعامل همراه اول و رئیس شورای سیاست‌گذاری این جشنواره در این مراسم با اعلام این‌که کلیه اپراتورهای بزرگ دنیا سرمایه‌گذاری‌های خود را از طریق مراکز تحقیق و توسعه و بازوی سرمایه‌گذاری‌ها خطرپذیر به‌سمت حوزه‌های نوآورانه سوق دادند، گفت همراه اول نیز در همین راستا مرکز تحقیق و توسعه خود را با هدف سرمایه‌گذاری روی تکنولوژی‌های نوین حوزه تلکام تاسیس کرد.

بهبود زندگی مردم با ارائه سرویس‌های دیجیتال و کاربردی

قائم مقام مدیرعامل همراه اول در ادامه افزود از ابتدا طرح پیاده‌سازی سلوشن‌های ICT در سگمنت‌های جدید را دنبال کردیم و در همین راستا نیز گام برمی‌داریم. ضمن این‌که هدف ما ارائه سرویس‌های دیجیتال و کاربردی برای نقش‌آفرینی در بهبود زندگی مردم است.

وحید شاه‌منصوری، رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول هم در این مراسم با اعلام این‌که آغاز این جشنواره با کنفرانس برق اردیبهشت سال 1401 پیوند خورده است، گفت با تاکید بر حمایت از تولیدات داخلی و محصولات دانش‌محور در صنعت مخابرات لازم شد تا به‌سوی جمع‌آوری ایده‌ها گام برداریم و با رویکرد نوآوری باز تا به سرانجام رسیدن ایده‌ها و تبدیل به محصول شدن با تیم‌ها همراه شویم.

رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول در ادامه، تمامی فعالان اکوسیستم ICT را شبیه اعضای یک بدن در کنار یکدیگر دانست و گفت با رویه‌ای که در این جشنواره برای حمایت از ایده‌ها و تبدیل آنها به محصول در نظر گرفته شده است، همانگونه که در پایان همراه اول از محصولات تجاری بهره‌برداری خواهد کرد، سایر فعالان اکوسیستم نیز از آن بهره‌بردار خواهند شد.

تمرکز بر توسعه شبکه ملی اطلاعات

شاه‌منصوری در ادامه، فرآیندهای برگزاری این جشنواره از مرحله طراحی و سیاست‌گذاری تا ارزیابی ایده‌ها و طرح‌ها و برگزاری جلسات و ارائه به سرمایه‌گذاران را تشریح کرد و گفت ما در تمامی محورهای این جشنواره روی توسعه شبکه ملی اطلاعات تمرکز داشتیم.

رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول با اعلام این‌که به این جشنواره 74 ایده شامل 43 طرح کاربردی و 31 ایده ارسال شده، گفت برای حوزه‌های اصلی شامل «سرویس‌های پایه و خدمات کاربردی»، «زیرساخت اطلاعاتی»، «ارتباطات رادیویی» و «ارتباطات نوری» به‌ترتیب 54، 7، 5 و 8 ایده و طرح ارسال شد که در پایان با ارزیابی ارزیابان تخصصی و هیئت‌داوران این جشنواره، ایده‌ها و طرح‌های کاربردی اول تا سوم انتخاب و مورد تقدیر قرار گرفتند.

سرمایه‌گذاری‌های همراه اول طبق الگوی جهانی

سیاوش ملکی‌فر، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در این مراسم از همراه اول که لایه‌های سرمایه‌گذاری آن طبق الگوی جهانی اپراتورهای تلفن همراه است، تشکر کرد و گفت اهداف اصلی سرمایه‌گذاری‌ها معمولا روی دو محور «مالی» یا «راهبردی» تمرکز دارد و امیدواریم نگاه اول به سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای نوپا نظیر رویکرد راهبردی حمایت از دانش‌بنیان‌ها باشد که سرانجام باعث هم‌افزایی بیشتر شود.

ملکی‌فر در ادامه رفتار چند شرکت بزرگ نظیر شل و فایزر در مسیر سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیرشان را تحلیل کرد و با ترسیم روند سرمایه‌گذاری‌های آنها گفت اگر هم‌اکنون اپراتوری نظیر همراه اول به‌سمت سرمایه‌گذاری در حوزه بیوتکنولوژی گام بردارد، چندان غیر معقول نخواهد بود.

همچنین از رتبه‌های اول تا سوم هر یک از حوزه‌های اصلی نیز در پایان این مراسم تقدیر و به تیم‌های اول تا سوم به‌ترتیب جوایز 50، 30 و 20 میلیون تومانی از سوی همراه اول اعطا شد. ضمن این‌که از متولیان برگزاری این جشنوار اعم از شورای سیاست‌گذاری، کمیته اجرایی و ارزیابان تخصصی نیز تقدیر به‌عمل آمد.

اپراتور همراه اول از این جشنواره به دو شکل مادی و معنوی حمایت کرد که بخش مالی حمایت تا 20 میلیارد تومان از طرح‌ها و ایده‌های برتر را شامل می‌شد. در بخش معنوی هم شرایط همکاری با بزرگترین شرکت‌های صنعت ارتباطات، تضامین خرید، راهبری صنعتی و تخصصی برای شرکت‌کنندگان فراهم شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*