دنا جوانان

دنا جوانان با دنا پلاس اتوماتیک چه تفاوتی دارد؟

دنا جوانان به‌عنوان جدیدترین محصول ایران خودرو به‌زودی به دست مشتریان می‌رسد؛ اما این سدان جدید با دنا پلاس اتوماتیک چه تفاوتی دارد؟

گروه خودروسازی ایران خودرو مدتی قبل با هدف جلب نگاه مشتریان جوان از جدیدترین محصول خود به نام دنا جوانان پرده برداشت و آن را به بازار عرضه کرد. از آنجایی که این خودرو قرار است به‌زودی به دست مشتریان برسد، در ادامه قصد داریم دنا جوانان و دنا پلاس اتوماتیک را در بخش فنی و سطح امکانات مورد مقایسه قرار دهیم و با تفاوت‌های آنها آشنا شویم.

مقایسه دنا جوانان با دنا پلاس اتوماتیک

تفاوت بخش فنی

دنا جوانان

ایران خودرو پیشرانه دنا جوانان را بهینه کرده و به همین دلیل عملکرد بهتر و پرقدرتی را به‌همراه دارد. در واقع این خودرو به پیشرانه ارتقا پیدا کرده 1.7 لیتری EFP توربو مجهز شده و به همین دلیل از لحاظ فنی می‌تواند قدرت و گشتاور بیشتری را ارائه دهد. از این رو این دو خودرو در بخش فنی فقط از لحاظ قدرت و گشتاور تفاوت دارند.

دنا جوانان

از تغییراتی که ایران خودرو روی پیشرانه موتور EFP توربو اعمال کرده می‌توان به تغییر شیر توربوشارژ از نوع پنوماتیکی به سلونویدی، اضافه شدن سیستم CVVT برای سوپاپ های خروجی، تغییر الگوی تاجی پیستون، تغییر فرآیند تولید میل لنگ از ریخته‌گری به فورج گرم و کوچک‌تر شدن و کاهش وزن میل لنگ اشاره کرد.

دنا جوانان

موتور EFP توربوشارژ دنا جوانان به‌واسطه تغییرات اعمال شده می‌تواند قدرتی برابر با 160 اسب بخار و گشتاور 240 نیوتن‌متر را به تولید برسد. قدرت تولید شده از این پیشرانه نیز همانند دنا پلاس اتوماتیک توسط گیربکس 6 سرعته به چرخ‌ها منتقل می‌شود. در ادامه جدول مشخصات این دو خودرو را مشاهده می‌کنید:

نام خودرودنا پلاس اتوماتیکدنا جوانان
نوع پیشرانهEF7 توربوشارژEFP توربوشارژ
حجم1.7 لیتر1.7 لیتر
تعداد سیلندر44
حداکثر قدرت150 اسب بخار160 اسب بخار
حداکثر گشتاور215 نیوتن‌متر240 نیوتن‌متر
سیستم زمان‌بندی سوپاپ‌هاCVVT سوپاپ های ورودیCVVT سوپاپ های ورودی و خروجی

مقایسه امکانات دنا جوانان با دنا پلاس اتوماتیک 

ایران خودرو برای دنا جوانان نسبت به دنا پلاس معمولی آپشن‌های بیشتری را در نظر گرفته است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به سیستم کنترل پایداری، فرمان دی‌کات، آینه الکتروکرومیک، سنسور پایش فشار تایر، دکمه استارت و سیستم ورود بدون کلید اشاره کرد.

دنا جوانان

این در حالی است که دنا پلاس اتوماتیک از این آپشن‌های جدید بی‌بهره مانده است. البته از آنجایی که سازمان استاندارد استفاده از سنسور پایش فشار تایر و سیستم کنترل پایداری را اجباری کرده است، ایران خودرو نیز این آپشن‌ها را به دنا پلاس اتوماتیک اضافه خواهد کرد.

لیست امکانات جدید Dena جوانان به شرح زیر است:

  • سیستم ورود بدون کلید
  • دکمه استارت موتور
  • آینه الکتروکرومیک
  • سیستم کنترل پایداری
  • سنسور پایش فشار تایر (TPMS)
  • فرمان D

جمع‌بندی

مقایسه مشخصات فنی و سطح امکانات دنا جوانان و دنا پلاس اتوماتیک نشان می‌دهد که ایران خودرو برای نسخه جوانان سدان محبوب خود امکانات بیشتر به‌همراه پیشرانه ارتقا پیدا کرده را در نظر گرفته است تا بتواند نگاه مشتریان بیشتری را به خود جلب کند. به‌طور کلی دنا جوانان در بخش قدرت و عملکرد پیشرانه به‌همراه سطح آپشن نسبت به دنا پلاس اتوماتیک برتری دارد.