محبوب ترین سوپر اپلیکیشن

محبوب ترین سوپر اپلیکیشن های موبایل در جهان

آیا تاکنون این سوال برای شما پیش آمده که محبوب ترین سوپر اپلیکیشن های موبایل در جهان کدام‌اند؟ اگر این سوال ذهن شما را مشغول کرده است، در این مقاله با معرفی 5 سوپر اپلیکیشن محبوب دنیا با ما همراه باشید.

گوشی‌های هوشمند ابزارهایی جدانشدنی در زندگی روزمره ما در این دنیای مدرن هستند و با کمک اپلیکیشن‌های کاربردی که درون خود جای داده‌اند، زندگی ما را سرگرم‌کننده‌تر و راحت‌تر از گذشته می‌کنند.

اخیراً روند توسعه‌ی سوپر اپلیکیشن‌های فراگیر در سراسر جهان شتاب گرفته است و برخی از غول‌های یکه‌تاز این صنعت در حال برداشتن گام‌های بلندپروازانه‌ای در این مسیر هستند. یکی از نمونه‌های قابل توجه این روند، تغییر نام اخیر توییتر به اپلیکیشن X است که توسط میلیارد پرحاشیه، ایلان ماسک رهبری می‌شود.

ماسک با این تغییر قصد دارد توییتر را به یک سوپر اپلیکیشن همه کاره تبدیل کند. ابتکار جدید X یک راهکار برای رفع تمام نیازهای کاربران است، از ارسال صدا، تصویر و پیام گرفته تا پرداخت‌ها و خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی و موارد دیگر، هدف این سوپر اپ ایجاد یک بازار جهانی است.

محبوب ترین سوپر اپلیکیشن های جهان

این تغییر نام تجاری بخشی از روند گسترده‌تری است که در آن غول‌های فناوری و شرکت‌های نوآور درحال ورود به حوزه سوپر اپلیکیشن‌ها هستند. به‌عنوان مثال، اوبر می‌خواهد یک برنامه منحصربه‌فرد برای حمل و نقل باشد و این رویکرد را با گنجاندن خدماتی فراتر از حمل‌ونقل، مانند تحویل غذا، تحویل مواد غذایی و خدمات مالی ممکن کرده است.

در حالی که توسعه‌ی برنامه‌های خاص با رویکردی چندکاره و جدید در ایالات متحده یک پدیده نسبتاً جدید هستند، در سایر نقاط جهان مدت‌هاست رواج داشته‌ و با کاهش نیاز به دانلود چند برنامه و ساده کردن وظایفی مانند ارتباطات، پرداخت‌ها و خرید، تجربه‌ی کاربران را ساده‌تر از گذشته می‌کنند.

همانطور که روند ساخت و معرفی سوپر اپلیکیشن‌ها به تکامل خود ادامه می‌دهد، تأثیر آن بر رفتار کاربر و اکوسیستم‌های دیجیتال نیز قابل مشاهده است. باتوجه به این روند و هیجان‌انگیز بودن آن، در این مقاله قصد داریم نگاهی دقیق‌تر به 5 مورد از محبوب ترین سوپر اپلیکیشن های جهان بیندازیم که توانسته‌اند بازارها را به دست آورند و جایی در زندگی روزمره میلیون‌ها کاربرد پیدا کنند. پیش از شروع، اجازه دهید به توضیحی متخصر در مورد مفهوم اصطلاح «سوپر اپلیکیشن» بپردازیم.

منظور از سوپر اپلیکیشن چیست؟

محبوب ترین سوپر اپلیکیشن

مفهوم دقیق اصطلاح سوپر اپلیکیشن می‌تواند منجر به سردرگمی شود. اگر سوپر اپلیکیشن یک برنامه تلفن همراه یا وب است که طیف گسترده‌ای از خدمات را در یک پلتفرم گردهم می‌آورد، آیا فیس‌بوک با ویژگی‌های اجتماعی، بازار و پخش ویدئو، یک سوپر اپلیکیشن محسوب می‌شود؟

در حالی که هیچ تعریف کاملی برای یک سوپر اپلیکیشن وجود ندارد، قابلیت‌هایی وجود دارد که بین تمامی آنها مشترک است. اکثر سوپر اپلیکیشن‌ها شامل شبکه‌های اجتماعی، تجارت الکترونیک، بانکداری، پیام‌رسانی، تحویل غذا، خدمات حمل و نقل و موارد دیگر هستند. تمایز کلیدی آنها در راحتی انجام وظایف مختلف بدون جابجایی بین چندین برنامه مجزا نهفته است.

مفهوم سوپر اپلیکیشن که برای نخستین بار توسط مایک لازاریدیس، بنیانگذار بلک بری ابداع شد، به ویژه در مناطقی مانند آسیا، آفریقا و آمریکای مرکزی شهرت یافته است. این برنامه‌ها ویژگی‌های اصلی ضروری و برنامه‌های کوچک جداگانه را ادغام می‌کنند و تجربه یکپارچه‌ای را به کاربران ارائه می‌دهند.

رویکرد تبدیل شدن به محبوب ترین سوپر اپلیکیشن در سناریوهای مختلف متفاوت است و برنامه‌های مختلف استراتژی‌های منحصربه‌فردی را اتخاذ می‌کنند. سوپر اپلیکیشن‌ها اغلب خدمات خود را برای ارائه به مناطق خاص بومی‌سازی می‌کنند و پایگاه‌های کاربر بزرگتری را به دست می‌آورند.

استراتژی دیگر شامل ایجاد اکوسیستمی از برنامه‌ها زیر یک چتر واحد است. مناطقی مانند آمریکای شمالی به دلیل رواج غول‌های فناوری موجود و اکوسیستم‌های اپلیکیشن‌های تثبیت‌شده، در پذیرش سوپر اپلیکیشن‌ها کندتر بوده‌اند. با این حال، چنین برنامه‌هایی در مناطقی که تلفن‌های هوشمند دروازه اصلی اینترنت هستند، استقبال گسترده‌ای از کاربران دریافت کرده‌اند.

با 5 مورد از محبوب ترین سوپر اپلیکیشن های جهان آشنا شوید

محبوب ترین سوپر اپلیکیشن - وی چت

1. سوپر اپلیکیشن وی‌چت (WeChat)

وی چت که توسط Tencent توسعه یافته، نمونه‌ای اساسی از یک سوپر اپلیکیشن است. این اپ که در ابتدا با نام Weixin در سال 2011 معرفی شد، به سرعت شهرت یافت و تا سال 2018 با بیش‌از 1 میلیارد کاربر فعال، تبدیل به بزرگترین برنامه تلفن همراه مستقل جهان شد.

وی‌چت در هسته خود پیام‌رسانی فوری، پشتیبانی از چت‌های متنی، صوتی و تصویری را ارائه می‌دهد. کاربران می‌توانند در یک برنامه ویدئو کنفرانس شرکت کنند، بازی کنند و رسانه را به اشتراک بگذارند. مفهوم «برنامه‌های کوچک» در وی‌چت به ویژه قابل توجه است و کاربران را قادر می‌سازد تا به بسیاری از خدمات مانند فیلترها، مترجم‌ها و پرداخت‌ها بدون دانلود برنامه‌های جداگانه دسترسی داشته باشند.

وی‌چت به عنوان محبوب ترین سوپر اپلیکیشن جهان همچنین پرداخت‌های موبایلی را دوباره تعریف می‌کند. ویژگی کیف پول یکپارچه آن به کاربران اجازه می‌دهد تا تراکنش‌های ایمن انجام دهند، قبض‌ها را پرداخت کنند و پول را به دوستان و خانواده منتقل کنند. کاربران حتی می‌توانند کدهای QR را برای پرداخت‌ها در فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و موارد دیگر اسکن کنند و نحوه مدیریت مالی افراد را تغییر دهند.

فراتر از خدمات ارتباطی و مالی، وی‌چت از رسانه‌های اجتماعی نیز استقبال می‌کند؛ کاربران می‌توانند به‌روزرسانی‌هایی را در فید «لحظه‌ها» ارسال کنند، شبیه به جدول زمانی رسانه‌های اجتماعی، عکس‌ها را به اشتراک بگذارند و با دوستان خود ارتباط برقرار کنند.

وضعیت سوپر اپلیکیشن WeChat به سرگرمی و سبک زندگی گسترش می‌یابد و به‌عنوان یک مرکز برای شکل‌های مختلف رسانه، از خواندن مقاله تا پخش ویدئو عمل می‌کند. کاربران همچنین می‌توانند مستقیماً در اپلیکیشن درخواست ماشین کنند، غذا سفارش دهند و قرار ملاقات‌هایی را برای خدمات رزرو کنند.

علاوه‌بر تمام اینها، وی‌چت بازاری را در خود جای داده است که کاربران می‌توانند بدون خروج از برنامه، محصولاتی را خریداری کنند. به‌علاوه، کسب‌وکارها می‌توانند از طریق «حساب‌های رسمی» و «برنامه‌های کوچک» حضور داشته باشند و آنها را قادر می‌سازد تا با مشتریان تعامل داشته باشند، پشتیبانی مشتری را ارائه دهند و حتی تجربه‌های سفارشی‌سازی شده ایجاد کنند.

2. سوپر اپلیکیشن علی‌پِی (Alipay)

محبوب ترین سوپر اپلیکیشن - علی پی

برنامه Alipay یک اپلیکیشن پرداخت موبایلی است که عمدتاً توسط اتباع چینی برای پرداخت‌های غیرنقدی استفاده می‌شود. نرم‌افزارهای قدرتمند Alipay و WeChat در کشور چین بر چشم‌انداز پرداخت آنلاین تسلط دارند و از تراکنش‌های نقدی پیشی گرفته‌اند. Alipay، به‌ویژه، به محبوب ترین سوپر اپلیکیشن در این کشور تبدیل شده است.

چیزی که در سال 2004 به عنوان یک ابزار تجارت الکترونیک امن برای علی بابا شروع شد، به یک سوپر اپلیکیشن تبدیل شد که تراکنش‌ها را فراتر می‌برد. یکی از ویژگی‌های اصلی Alipay، قابلیت کیف پول دیجیتالی آن است که حساب‌های بانکی کاربران را برای فعالیت‌های مالی مختلف، از جمله تراکنش‌های کارت اعتباری، پرداخت‌های خدماتی و نقل و انتقالات همتا به همتا متصل می‌کند.

این ادغام خدمات مالی سنگ بنای وضعیت منحصربه‌فرد اپلیکیشن Alipay است که به کاربران امکان می‌دهد امور مالی خود را مدیریت کرده و تراکنش‌ها را در اکوسیستم برنامه انجام دهند. فراتر از تراکنش‌های مالی، این مورد از محبوب ترین سوپر اپلیکیشن های جهان تطبیق‌پذیری خود را به سایر جنبه‌های زندگی روزمره نیز گسترش می‌دهد.

محبوب ترین سوپر اپلیکیشن - علی پی

این برنامه به‌عنوان مرکزی به‌منظور رزرو تاکسی برای گردشگران چینی در خارج از کشور با امکان پرداخت هزینه سواری Uber عمل می‌کند و به‌طور موثر خدمات حمل و نقل را در برنامه یکپارچه می‌کند. کاربران می‌توانند بدون دردسر سفرهای خود را رزرو کنند، رفت‌وآمدهای خود را مدیریت کنند و سفرهای خود را پیگیری کنند. به‌طور کلی این اپ راحتی را برای ساکنان شهری به ارمغان می‌آورد.

قابلیت‌های خرید این اپلیکیشن به کاربران امکان دسترسی به پلتفرم‌های مختلف تجارت الکترونیک را می‌دهد و به آن‌ها اجازه می‌دهد بدون خروج از برنامه، سفارش‌ها را مرور، خرید و پیگیری کنند. رویکرد فراگیر Alipay به پرداخت‌های خدماتی نیز گسترش می‌یابد و به کاربران این امکان را می‌دهد تا قبوض را به راحتی از طریق برنامه تسویه کنند.

علی پی همچنین از فناوری برای ارائه مشوق‌هایی مانند تخفیف، هدایا و بازی‌های تعاملی مرتبط با رویدادهای فرهنگی استفاده می‌کند. این جنبه تعامل کاربر را افزایش می‌دهد و برنامه را به بخشی جدایی ناپذیر از روتین‌ها و تجربیات روزانه کاربران تبدیل می‌شود.

3. سوپراپلیکیشن Gojek

محبوب ترین سوپر اپلیکیشن - گوجک

این تک‌شاخ اندونزیایی که در سال 2010 توسط Nadiem Makarim، Kevin Aluwi و Michaelangelo Moran تأسیس شد، توانست به سرعت بین مردم محبوب شود و تاثیر به‌سزایی بر سهولت زندگی روزمره شهروندان بگذارد.

سفر این اپلیکیشن به‌دلیل شروع به کار به‌عنوان یک برنامه معمولی تا تبدیل شدن به محبوب ترین سوپر اپلیکیشن، نمونه‌ای از نوآوری قابل توجه است. در قلب این برنامه Gojek GoRide قرار دارد، یک سرویس سواری که انقلابی در حمل و نقل در اندونزی ایجاد کرد. این سرویس به GoCar گسترش می‌یابد و به کاربرانی که به دنبال سواری‌های خصوصی و راحت‌تر هستند، گزینه‌هایی را ارائه می‌دهد.

سرویس GoGreen Gojek گزینه‌های خودروی برقی را برای کسانی که به دنبال رفت و آمدی سازگارتر با محیط زیست هستند ارائه می‌دهد. GoSend به عنوان یکی دیگر از خدمات اصلی، تحویل پیک درخواستی را تسهیل می‌کند و به کاربران امکان می‌دهد بسته‌ها را سریع و کارآمد ارسال کنند.

محبوب ترین سوپر اپلیکیشن - گوجک

از طرف دیگر، GoFood به تحویل غذا می‌پردازد. فراتر از غذا، سرویس Gojek’s GoShop به کاربران این امکان را می‌دهد که خواربار و اقلام ضروری سفارش دهند. GoPay، سیستم پرداخت دیجیتال ادغام شده در برنامه، تراکنش‌های بدون پول نقد را امکان‌پذیر کرده و Gojek را به یک مرکز مالی تبدیل می‌کند.

این سرویس به اکوسیستم گوجک محدود نمی‌شود. کاربران همچنین می‌توانند از GoPay برای پرداخت‌های آنلاین و آفلاین استفاده کنند، با GoInvestasi سرمایه‌گذاری کنند، امور مالی خود را از طریق GoBills مدیریت کنند و حتی از طریق GoSure به بیمه دسترسی داشته باشند.

علاوه‌براین، GoLife به وظایف و کارهای روزانه کاربران رسیدگی می‌کند و خدماتی مانند نظافت خانه، رسیدگی‌های زیبایی و ماساژ را ارائه می‌دهد که همه با لمس یک دکمه قابل دسترسی هستند. سرویس GoTix بر سرگرمی تمرکز دارد و به کاربران امکان می‌دهد بلیط سینما، کنسرت و موارد دیگر را رزرو کنند. GoMed به نیازهای مراقبت‌های بهداشتی می‌پردازد و مشاوره آنلاین و تحویل نسخه را ارائه می‌دهد که یک ویژگی خاص در شرایط جهانی فعلی است.

4.. سوپر اپ گرب (Grab)

محبوب ترین سوپر اپلیکیشن - گرب

گرب به‌عنوان تک‌شاخ فناوری آسیای جنوب شرقی که در سال 2012 تأسیس شد، خود را از یک سرویس سواری به محبوب ترین سوپر اپلیکیشن جامع که خدمات مختلف درخواستی را در بر می‌گیرد، تبدیل کرده است. چیزی که با عنوان GrabTaxi در مالزی شروع به فعالیت کرد، اکنون به پلتفرمی تبدیل شده است که مجموعه‌ای از خدمات را زیر یک سقف ارائه می‌دهد.

برنامه Grab در طول سال‌های گذشته، فعالیت‌های خود را متنوع کرده و GrabCar و GrabBike را در کشورهای مختلف و خدماتی مانند GrabExpress برای تدارکات و GrabFood برای تحویل غذا را معرفی کرده است. راه‌اندازی GrabPay برای پرداخت‌های آنلاین گامی بسیار مهم و تاثیرگذار بود و یک کیف پول موبایلی بدون درز برای تراکنش‌ها ایجاد کرد.

ادغام Grab با Uber در سال 2018 و تثبیت نفوذ آن در سراسر آسیای جنوب شرقی، به وضعیت سوپر اپلیکیشن ارتقا یافت. این حرکت، همراه با توسعه‌ها و مشارکت‌های دیگر، Grab را تا سال 2019 به آرزوی تبدیل شدن به محبوب ترین سوپر اپلیکیشن در جهان سوق داد. با مجوز کامل بانک دیجیتال در سنگاپور و فهرست شدن در نزدک، ارزش Grab در سال 2021 به حدود 40 میلیارد دلار افزایش یافت.

گرب‌تاکسی یکی از معروف‌ترین تاکسی‌های اینترنتی مالزی محسوب می‌شود و با وجود اینکه که چندین تاکسی اینترنتی دیگر نیز در مالزی مشغول به کار هستند، اما گرب توانسته با قابلیت‌های خارق‌العاده خود به بهترین گزینه برای مردم مالزی یا حتی گردشگران خارجی تبدیل شود.

باوجود مشهور بودن گرب تاکسی، قلب موفقیت Grab به عنوان یک سوپراپلیکیشن GrabPay است، کیف پول موبایلی که به‌عنوان پایه اصلی مدل تجاری جامع آن عمل می‌کند. این کیف پول تراکنش‌های خدماتی مانند GrabCar، GrabExpress و GrabFood را ساده می‌کند. کاربران می‌توانند تاکسی رزرو کنند، غذا سفارش دهند و با خیال راحت در برنامه پرداخت کنند. مدل درآمدی Grab حول محوری است که بخشی از کرایه به عنوان هزینه خدمات کسر می‌شود و بقیه به رانندگان می‌رسد.

5. سوپراپلیکیشن Careem

محبوب ترین سوپر اپلیکیشن careem

برنامه Careem جایگاهی را به‌عنوان یک برنامه سواری مشهور که منحصراً برای خاورمیانه خدمت‌رسانی می‌کند، ایجاد کرده است. Careem به عنوان رقیب مستقیم اوبر، با بیش از 2.5 میلیون راننده در 10 کشور و 70 شهر، حضور قابل توجهی دارد و آن را به محبوب ترین سوپر اپلیکیشن سواری در منطقه تبدیل می‌کند.

کاربران می‌توانند سواری‌هایی از تاکسی گرفته تا سفرهای شهر به شهر را رزرو کنند و حتی برای مسافت‌های کوتاه‌تر دوچرخه رزرو کنند. چنین تنوعی در گزینه‌های حمل و نقل این اطمینان را ایجاد می‌کند که کاربران انعطاف‌پذیری برای انتخاب مناسب‌ترین حالت سفر برای نیازهای خود را داشته باشند.

سوپراپلیکیشن Careem وارد حوزه تحویل غذا نیز شده است. این برنامه به کاربران اجازه می‌دهد تا سفارش‌های خود را از رستوران‌های مختلف با ردیابی هم‌زمان و گزینه‌های پرداخت راحت رزرو کنند. با گسترش بیشتر، Careem از طریق ویژگی‌هایی مانند Quik Groceries وارد حوزه خواربارفروشی و تحویل ضروری نیز شده است. این سرویس به کاربران امکان می‌دهد تا ملزومات روزانه را به سرعت تحویل گیرند و به ویژه برای افراد پرمشغله‌ای که به دنبال ساده‌سازی تجربه خرید خود هستند، مفید است.

فراتر از حمل و نقل و غذا، این مورد از محبوب ترین سوپر اپلیکیشن های موبایل در جهان خدمات سبک زندگی مختلفی را در بر می‌گیرد. کاربران می‌توانند از طریق یک پلتفرم به خدماتی مانند نظافت منزل، رزرو سالن و خرید بلیط دسترسی داشته باشند. این رویکرد جامع به کاربران اجازه می‌دهد تا جنبه‌های مختلف زندگی خود را از طریق یک برنامه مدیریت کنند و راحتی و کارایی را افزایش دهند.

قابلیت Careem Pay، کیف پول دیجیتال این اپلیکیشن، لایه‌ای از راحتی را به تراکنش‌های مالی اضافه می‌کند. کاربران می‌توانند با استفاده از کیف پول درون‌برنامه، هزینه‌های سواری، تحویل غذا و خدمات مختلف را به‌راحتی پرداخت کنند. این برنامه فرآیند پرداخت را ساده‌تر کرده و نیاز به تراکنش‌های نقدی را کاهش می‌دهد.