برنامه های ناامن

این برنامه های اندرویدی محبوب، اطلاعات کاربران را به چین ارسال می‌کنند!

اگر دوست دارید اطلاعات شما به دست چینی‌ها نیفتد، پیشنهاد می‌کنیم همین حالا این برنامه‌های مخرب را از گوشی اندرویدی خود پاک کنید! نکته مهم درباره این برنامه‌ها، تعداد دانلود بالای آن‌ها است.

چینی‌ها در سال‌های اخیر تلاش کرده‌اند تا تصویر خود را اذهان عمومی بهتر کنند. با این حال هر چند ماه یک بار، اخباری از هک، سانسور، خرابکاری و … چینی‌ها توسط رسانه‌ها افشا می‌شود. امروز، نوبت به انتشار خبر دزدی اطلاعات کاربران اندرویدی توسط چینی‌ها رسیده است! چندین برنامه پرطرفدار اندرویدی اطلاعات کاربرانشان را جمع آوری کرده و برای چینی‌ها ارسال می‌کنند.

با این که گوگل پلی استور یکی از امن‌ترین فروشگاه‌های برنامه در جهان است و اکثریت برنامه‌ها هیچ مشکلی در گوشی شما به وجود نمی‌آورند اما گاهی لیستی از برنامه‌های ناامن این پلتفرم منتشر می‌شود که به عنوان بدافزارهایی برای کاربران مشکلاتی ایجاد می‌کنند. به تازگی لیستی تازه از برنامه‌های ناامن پلی استور منتشر شده که میلیون‌ها بار دانلود شده‌اند. این برنامه‌ها دیتای کاربر را جمع‌آوری کرده و به کشور چین می‌فرستند.

امنیت اندروید

با این که گوگل پلی استور یکی از امن‌ترین پلتفرم‌های دانلود برنامه است اما بهتر است حتی در زمان استفاده از این برنامه هم فقط و فقط سراغ توسعه‌دهندگان شناخته‌شده بروید.

به تازگی یک شرکت فعال در حوزه اینترنت و فضای مجازی به نام پریدئو، لیستی از چند برنامه منتشر کرده که از اطلاعات کاربرانشان سو استفاده می‌کنند. این برنامه‌های مخرب همگی توسط یک توسعه‌دهنده ساخته شده‌اند و تا به امروز بیش از ۱.۵ میلیون بار دریافت شده‌اند. هنوز مشخص نیست اطلاعات کاربران این برنامه‌ها به دست دولت چین می‌رسیده یا گروهی از هکرهای چینی از اطلاعات سو استفاده می‌کردند. تنها نکته‌ای که مشخص شده، مقصد دیتای کاربران یعنی کشور چین است.

کدام برنامه‌ها را باید سریعا از گوشی خود پاک کنیم؟

اگر شما هم جزو کسانی هستید که برنامه File Recovery and Data Recovery را نصب کرده‌اند بهتر است همین حالا این برنامه را پاک کنید. این اپ در گوگل پلی استور بیش از یک میلیون بار دریافت شده است. دیگر برنامه آلوده، File Manager نام دارد که بیش از ۵۰۰ هزار نفر آن را دریافت کرده‌اند. نکته مهم درباره این دو برنامه این است که توسعه‌دهنده آن‌ها بارها اعلام کرده بود که به دیتای کاربران کاری ندارد و اطلاعات را جمع‌آوری نمی‌کند اما در بررسی‌ها خلاف این موضوع مشخص شد.

برنامه های ناامن

برنامه‌های زیادی با نام مشابه در گوگل پلی هستند که بسیاری از آن‌ها از نظر امنیت مشکلی ندارند. بهتر است با توجه به این تصویر، این دو برنامه خطرناک را شناسایی کنید.

نکته مهم دیگر درباره این برنامه‌ها، رفتار سازنده آن‌ها در قبال دیتای کاربران است. آن طور که گزارش‌ها نشان می‌دهند، حتی در صورتی که کاربر به صورت کتبی خواهان پاک شدن اطلاعاتش از دیتابیس چینی‌ها شود، توسعه‌دهندگان این درخواست را قبول نخواهند کرد و بعد از نصب این دو برنامه، هیچ راهی برای بیرون کشیدن اطلاعاتتان از چنگ چینی‌ها ندارید!

اگر این برنامه‌ها را نصب کردید، بهتر است بدانید چینی‌ها به اطلاعات مهمی از شما دست پیدا کرده‌اند!

شرکت امنیتی مذکور، لیستی بلندبالا از اطلاعات جمع‌آوری شده کاربران توسط این دو برنامه مخرب را منتشر کرده است. این اطلاعات شامل لیست کامل مخاطبان گوشی شما، مخاطبان ایمیل‌ها و شبکه‌های اجتماعی، تصاویر، صداها و ویدئوهایی که در این برنامه باز شده‌اند، موقعیت مکانی دقیق کاربر، کد کشور محل سکونت، نام ارائه‌دهنده سرویس‌های مخابراتی گوشی کاربر، شماره ورژن سیستم عامل کاربر  و مدل دستگاه کاربر می‌شود.

همان طور که از نام این دو برنامه مشخص است، بسیاری از دیتاهای جمع‌آوری شده هیچ ارتباطی به بازیابی اطلاعات و فایل منیجر ندارند. خوب است بدانید این برنامه‌ها حتی برای جمع‌آوری این اطلاعات از کاربران اجازه نگرفته‌اند. نکته ترسناک دیگر درباره این برنامه‌ها، پنهان شدن آن‌ها در هوم اسکرین کاربر است؛ به لطف این ویژگی، پاک کردن برای کاربران مبتدی به شدت سخت‌تر می‌شود. دیگر اطلاعات منتشر شده نشان می‌دهند این برنامه هر روز صدها بار با سرورهایی در چین دیتا جا به جا می‌کنند.

هک سیستم عامل اندروید

پس از نصب برنامه‌های ناامن، در صورتی که
گوشی شما هک شده باشد، باید سراغ ریست فکتوری بروید.

با توجه به این که این برنامه‌ها برای اجرای فرمان‌های خرابکارانه‌شان نیاز به تایید کاربر دارند، از یک تاکتیک جدید استفاده می‌کردند. این دو اپلیکیشن برای این که بتوانند در بک گراند فعالیت خود را ادامه دهند، کاری می‌کردند که گوشی کاربر ری استارت شود. پس از ری استارت، این دو برنامه در بک گراند به فعالیت خودشان ادامه می‌دادند.

اطلاعات منتشر شده نشان می‌دهند گوگل به تازگی این دو برنامه را از پلتفرم پلی استور حذف کرده و دیگر امکان دانلود آن‌ها وجود ندارد. در صورتی که این دو برنامه روی گوشی شما نصب است، بهتر است همین حالا آن‌ها را حذف کنید. نصب برنامه‌های آنتی ویروس، استفاده از قابلیت‌های امنیتی گوشی و در نهایت ریست فکتوری، می‌تواند ریسک استفاده از گوشی پس از نصب برنامه‌های ناامن را کمتر از همیشه کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*