شکایت نیویورک تایمز از OpenAI

شاید هوش مصنوعی ChatGPT برای همیشه پاک شود!

به‌تازگی از شرکت OpenAI به‌عنوان صاحب چت جی‌پی‌تی شکایت شده است. اتفاقی که می‌تواند باعث پاک شدن هوش مصنوعی ChatGPT برای همیشه شود.

پس از گذشت هفته‌ها از اینکه نیویورک تایمز شرایط خدمات (TOS) خود را به‌روزرسانی کرد تا شرکت‌های هوش مصنوعی را از بهره بردن از مقالات و تصاویر این نشریه برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی منع کند، اکنون به نظر می‌رسد که تایمز در حال آماده شدن برای شکایت از OpenAI باشد.

بیشتر بخوانید:

شایعاتی غلط درباره ربات چت ChatGPT که نباید باور کنید

کارشناسان حدس می‌زنند که نتیجه شکایت نیویورک تایمز از OpenAI می‌تواند برای شرکت ویرانگر باشد، از جمله تخریب مجموعه داده‌های ChatGPT و جریمه‌هایی تا 150 هزار دلار برای هر محتوای نقض‌کننده.

هوش مصنوعی ChatGPT متهم به سرقت ادبی شد!

شکایت نیویورک تایمز از OpenAI

چت بات ChatGPT در چند ماه گذشته بسیار سر و صدا به پا کرده است، به خصوص که کاربران راه‌های مختلفی برای بهره بردن از قابلیت‌های منحصر‌به‌فرد هوش مصنوعی پیدا کرده‌اند. سازنده این چت بات شرکت OpenAI، مستقر در سانفرانسیسکو است.

اما موفقیت مدل زبانی پشت هوش مصنوعی می‌تواند هزینه بسیار بالایی داشته باشد. مدل‌های زبانی مانند GPT-3.5 و GPT-4 که باعث می‌شوند هوش مصنوعی ChatGPT کار کند، با استفاده از داده‌های شخص ثالث آموزش داده می‌شوند. OpenAI حتی یک ربات وب ایجاد کرده است که می‌تواند اطلاعات را از وب سایت‌ها برای آموزش مدل GPT بیرون بکشد.

با این حال، مشکل اینجاست که OpenAI تنها براساس مطالبی که آزادانه در دسترس هستند و حق نسخه‌برداری دارند توسعه نیافته است. این شرکت همچنین از مطالب دارای کپی رایت برای آموزش هوش مصنوعی خود استفاده می‌کند. به همین دلیل، شرکت‌ها و رسانه‌های خبری باید درباره مجوز دادن به این شرکت برای استفاده یا عدم استفاده از مطالب دارای کپی رایت تصمیمی جدی اتخاذ کنند.

شکایت نیویورک تایمز از OpenAI به دلیل استفاده بدون مجوز از داده‌های این نشریه

شکایت نیویورک تایمز از OpenAI

طبق گزارشی جدید، نشریه نیویورک تایمز در مورد استفاده از داده‌های خود توسط ChatGPT با شرکت OpenAI با مشکل مواجه شده و قصد شکایت از آن را دارد. این نشریه درحال حاضر در حال بحث در مورد شکایت از OpenAI پس از به‌روزرسانی شرایط خدمات ممنوعیت AI مبنی‌بر عدم استفاده از مقالات و تصاویر این نشریه برای آموزش مدل‌های زبانی است.

NPR با دو نفر صحبت کرد که تأیید کردند وکلای تایمز در حال بررسی این موضوع هستند که آیا ممکن است شکایتی برای حفاظت از حقوق مالکیت معنوی نشریه تایمز ضروری باشد یا خیر. اگر قرار باشد تایمز از سازنده ChatGPT شکایت کند، این شکایت می‌تواند به «بزرگترین نبرد حقوقی» بر سر حفاظت از حق چاپ از زمان راه‌اندازی مدل محبوب ChatGPT تبدیل شود.

شکایت نیویورک تایمز از OpenAI

این حدس و گمان یک ماه پس از پیوستن سارا سیلورمن به سایر نویسندگان مشهوری که از OpenAI به دلیل نگرانی‌های مشابه، به دنبال محافظت از کپی رایت کتاب‌هایشان شکایت کردند، مطرح می‌شود. بنابراین این اولین باری نیست که می‌بینیم OpenAI با شکایت‌های قضایی مورد انتقاد قرار می‌گیرد.

البته، ChatGPT تنها ابزار هوش مصنوعی مولد نیست که چالش‌های قانونی را در مورد ادعاهای حق چاپ ایجاد می‌کند. در ماه آوریل، کارشناسان گفتند که تولید کننده تصویر Stable Diffusion به دلیل نگرانی‌های مربوط به حق چاپ ممکن است یک نقض‌کننده کپی رایت باشد. اوایل امسال Getty Images از Stability AI برای آموزش مدل Stable Diffusion با استفاده بدون مجوز از عکس‌ها شکایت کرد. اما به نظر می‌رسد OpenAI یک هدف اصلی برای شکایت‌های اولیه باشد.

نگرانی‌های تایمز در مورد خطرات مدل‌های هوش مصنوعی

شکایت نیویورک تایمز از OpenAI

برخلاف نویسندگانی که به نظر می‌رسد بیشتر نگران حفظ گزینه حذف کتاب‌هایشان از مدل‌های آموزشی OpenAI هستند، تایمز نگرانی‌های دیگری درباره ابزارهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT دارد. NPR گزارش داد که نگرانی اصلی نشریه تایمز این است که ChatGPT می‌تواند از محتوای آن برای تبدیل شدن به یک رقیب با ایجاد متنی که به سوالات بر اساس گزارش و نوشته اصلی کارکنان روزنامه تایمز پاسخ می‌دهد، استفاده کند.

نگرانی نیویورک تایمز از مدل هوش مصنوعی این شرکت به قابلیت این فناوری در خلاصه‌سازی مطالب مربوط می‌شود، چراکه این امر باعث کاهش بازدید از وب‌سایت شده و به نشریه خبری آسیب وارد می‌کند.

از این ماه، تایمز هرگونه استفاده از محتوای خود را برای توسعه هر برنامه نرم افزاری، از جمله آموزش سیستم یادگیری ماشینی یا هوش مصنوعی ممنوع کرده است. اکنون واضح است که این به‌روزرسانی یک لایه حفاظتی اضافی برای تایمز فراهم می‌کند، زیرا NPR گزارش می‌دهد که رسانه‌ها پس از شکایت نیویورک تایمز از OpenAI ظاهراً در حال بررسی مجدد قرارداد صدور مجوز با OpenAI هستند.

این قرارداد مجوز تضمین می‌کرد که OpenAI برای محتوای نیویورک تایمز که برای آموزش مدل‌هایش استفاده می‌شد، هزینه‌هایی پرداخت می‌کرد. البته به گفته NPR، جلسات بین OpenAI و Times این معامله را بعید جلوه می‌دهد، زیرا برای نشریه تایمز عدم حضور یک رقیب در میدان اهمیت زیادی دارد.

برای دفاع از مدل‌های آموزشی هوش مصنوعی، OpenAI احتمالاً باید ادعای «استفاده منصفانه» از تمام محتوای وب را داشته باشد که شرکت برای آموزش ابزارهایی مانند ChatGPT استفاده کرده است. این به معنای اثبات این موضوع است که کپی کردن محتوای تایمز برای ایجاد پاسخ‌های ChatGPT با تایمز رقابت نمی‌کند.

شکایت نیویورک تایمز از OpenAI - جنجال بر سر کپی رایت

کارشناسان به NPR گفتند که شکایت نیویورک تایمز از OpenAI برای این شرکت چالش‌برانگیز خواهد بود. این اتفاق برخلاف ماجرای Google Books که در سال 2015 برنده چالش فدرال کپی رایت شد و گزیده کتاب‌های آن جایگزین قابل توجهی برای کتاب‌های واقعی ایجاد نکردند، ChatGPT در واقع می‌تواند جایگزین برخی از کاربران وب شود.

در ماه ژوئن، رهبران NYT یادداشتی را برای کارکنان صادر کردند که به نظر می‌رسد هشداری اولیه در مورد خطر از سوی ChatGPT باشد. در این یادداشت‌ها، الکس هاردیمن، مدیر ارشد تولید محتوای تایمز و معاون سردبیر سام دولنیک گفتند:

یک وحشت بزرگ در مورد حفاظت از حقوق نشریه در برابر ابزارهای هوش مصنوعی مولد به‌وجود آمده است. چگونه اطمینان حاصل کنیم که شرکت‌هایی که از هوش مصنوعی مولد استفاده می‌کنند، به مالکیت معنوی، برندها، روابط خوانندگان و سرمایه‌گذاری‌های ما احترام می‌گذارند؟

شکایت نیویورک تایمز از OpenAI - متوقف شدن چت GPT

این یادداشت‌ها سبب شد بررسی مزایا و خطرات هوش مصنوعی مولد به موضوعی مهم تبدیل شود. ماه گذشته، آسوشیِّتِد پِرِس (Associated Press) یکی از اولین سازمان‌های خبری بود که با OpenAI قرارداد صدور مجوز امضا کرد، اما شرایط این قرارداد فاش نشد.

امروز، Associated Press گزارش داد که به سایر سازمان‌های خبری در توسعه استانداردهای استفاده از هوش مصنوعی در اتاق‌های خبر ملحق شده است و اذعان داشت که بسیاری از سازمان‌های خبری نگران استفاده از مطالب خود توسط شرکت‌های هوش مصنوعی بدون مجوز یا پرداخت هستند.

در ماه آوریل، News Media Alliance اصول هوش مصنوعی را منتشر کرد و به دنبال دفاع از مالکیت معنوی ناشران به این موضوع تاکید کرد که توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی مولد باید از ناشران برای حق استفاده از محتوای آنها به‌منظور آموزش هوش مصنوعی مجوز بگیرند.

پس از شکایت نیویورک تایمز از OpenAI، چه بر سر ChatGPT خواهد آمد؟

شکایت نیویورک تایمز از OpenAI

ماهیت دقیق آنچه که این شکایت ممکن است برای OpenAI به ارمغان بیاورد مشخص نیست، اما کارشناسان گفتند که درصورت مشخص‌ شدن نقض کپی رایت، این شکایت می‌تواند تا 150 هزار دلار برای OpenAI هزینه به‌همراه داشته باشد.

علاوه‌براین، NPR گزارش داد که OpenAI با این خطر مواجه است که یک قاضی فدرال دستور دهد کل مجموعه داده‌های ChatGPT به طور کامل بازسازی شود، البته اگر تایمز با موفقیت ثابت کند که شرکت محتوای آن را به‌صورت غیرقانونی کپی کرده است و دادگاه مدل‌های آموزشی OpenAI را محدود کند.

بنابراین شکایت نیویورک تایمز از OpenAI می‌تواند این شرکت را مجبور کند که ChatGPT را متوقف کرده و آموزش مدل زبان خود را از نو آغاز کند. چنین اتفاقی اساساً تمام کارهایی را که شرکت تاکنون روی مدل انجام داده است را بیهوده می‌کند. اگر این شکایت به‌جایی برسد، می‌تواند منجر به تلاش سایر شرکت‌ها و وب‌سایت‌ها برای انجام اقدامات مشابه به‌منظور محافظت از کار خود شود.

شکایت نیویورک تایمز از OpenAI - آینده چت GPT

NPR خاطرنشان کرد که نيويورک تایمز و OpenAI می‌توانند به نوعی توافقنامه مجوز دست یابند که به شرکت اجازه می‌دهد برای دسترسی به محتوا به نشریه هزینه‌ای پرداخت کند تا پس از آن به‌طور قانونی بتوان از محتوای موجود برای آموزش مدل GPT استفاده کرد.

اما شرایط ممکن است به این خوبی پیش نرود. تایمز شاید از شکایت خود کوتاه نیاید یا ممکن است اوپن ای‌آی تصمیم به متوقف کردن چت‌بات ChatGPT خود بگیرد. اینکه نتیجه چه خواهد بود را تنها با گذر زمان می‌توان فهمید.

مدل‌های هوش مصنوعی از ابتدا انتقاداتی را به دنبال داشتند و به نظر می‌رسد این مدل‌های زبانی همیشه به شدت به کارهایی که دیگران قبلاً انجام داده‌اند متکی هستند و این یکی از دلایلی است که بسیاری از مردم با آنها مشکل دارند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*