درخشان ترین ابر ماه سال

ماه آبی، بزرگ‌ ترین و درخشان ترین ابر ماه سال را امشب از دست ندهید

بزرگ‌ ترین و درخشان ترین ابر ماه سال را امشب از دست ندهید. در ادامه با جزئیات رصد ابر ماه آبی در شهریور 1402 آشنا خواهیم شد.

علاقه‌مندان به پدیده نجومی می‌توانند در 30 آگوست 2023 برابر با 8 شهریور 1402 بزرگ‌ ترین و درخشان ترین ابر ماه سال را رصد کنند. این ابرماه کمیاب بوده و تا سال 2026 امکان رصد آن را نخواهیم داشت. در ادامه با جزئیات رصد ابرماه آبی آشنا خواهیم شد.

رصد بزرگ‌ ترین و درخشان ترین ابر ماه سال

علاقه‌مندان به پدیده‌های نجومی در ایران می‌توانند ابر ماه آبی را از ساعت 18:33 روز چهارشنبه 8 شهریور در آسمان ایران رصد کنند. البته نام ابرماه آبی به رنگ آن ارتباطی نداشته و رنگ واقعی آن نارنجی است؛ اما به‌دلیل این‌که دومین ماه کامل از یک ماه تقویمی محسوب می‌شود، برای آن نام ابرماه آبی را در نظر گرفتند.

درخشان ترین ابر ماه سال

گفتنی است در هر 29.5 روز شاهد طلوع یک ماه کامل جدید هستیم و پس از این‌که ماه خاویاری در 1 آگوست 2023 طلوع کرد، ماه کامل در 30 آگوست نیز به‌عنوان یک ماه آبی محسوب می‌شود. ابرماه آبی هر 2 تا 3 سال رخ خواهد داد و علاقه‌مندان در تاریخ 31 می 2026 برابر با 10 خرداد 1405 می‌توانند بار دیگر چنین پدیده‌ای را مشاهده کنند.

همچنین ابر ماه زمانی رخ خواهد داد که ماه به نزدیک‌ترین فاصله خود به زمین برسد. مدار ماه به دور زمین بیضوی بوده و به همین دلیل، ماه در برخی اوقات به نزدیک‌ترین نقطه و در دورترین نقطه از زمین قرار می‌گیرد. ضمن این‌که ماه کامل بعدی که به‌عنوان آخرین ابرماه سال 2023 شناخته می‌شود در تاریخ 7 مهر 1402 رخ خواهد داد و علاقه‌مندان می‌توانند آن را از آسمان ایران رصد کنند.