خواندن سیم کارت

عدم خواندن سیم کارت در گوشی + راه حل‌ها

گوشی تلفن همراه، وسیله‌ مدرنی است که امروزه کاربرد زیادی در زندگی روزمره دارد؛ اما در هر حال هدف اصلی این وسیله، برقراری تماس تلفنی است. با توجه ‌به این موضوع، عدم خواندن سیم‌ کارت در گوشی را می‌توان یک مشکل اساسی به‌شمار آورد؛ از این رو دانستن راه‌حل‌های مقابله با این مشکل، ضروری به‌نظر می‌رسد.

حال این سؤال پیش می‌آید که علت خوانده نشدن سیم‌کارت در گوشی چیست؟ در پاسخ باید گفت که دلایل زیادی می‌توانند باعث بروز این اتفاق شوند که برخی از آنها مربوط به سیم‌کارت بوده و برخی دیگر به مشکلات نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری گوشی بر می‌گردند. جهت دریافت جواب پرسش مطرح شده و همچنین دانستن روش‌های رفع مشکل عدم شناسایی سیم‌کارت در گوشی، تا انتهای نوشتار با ما همراه باشید.

دلایل عدم خواندن سیم کارت در گوشی

قرارگیری نادرست یا پانچ اشتباه سیم کارت

جازدن سیم‌کارت به‌شکل نادرست، یکی از دلایل عدم خواندن آن در گوشی است. این مسئله در مورد همه سیم‌کارت‌ها و گوشی‌ها صدق می‌کند. دقت کنید که به‌طور معمول در بخش اسلات گوشی، علامتی وجود دارد که جهت صحیح قرار دادن سیم‌کارت را نشان می‌دهد؛ اما اگر سیم‌کارت شما به‌راحتی در جای خود قرار نمی‌گیرد، مشکل از پانچ نامناسب آن است. در این صورت برای حل مشکل باید به یک مرکز معتبر ارائه‌دهنده خدمات سیم‌کارت مراجعه کنید.

خرابی اسلات سیم کارت

خواندن سیم کارت

خرابی اسلات سیم‌کارت یا قرارگیری ناصحیح آن در گوشی نیز می‌تواند باعث عدم خواندن سیم کارت شود؛ از این رو یکی از کارهایی که در هنگام بروز مشکل مذکور باید انجام شود، بررسی اسلات، همچنین خارج‌سازی، تمیز کردن و جای‌گذاری مجدد آن است. انجام این کار باید با دقت بالایی انجام شود. معمولاً تولیدکنندگان گوشی، یک سوزن مخصوص سیم کارت در جعبه آن قرار می‌دهند.

معیوب بودن سیم کارت

مواقعی پیش می‌آید که سیم‌کارت به‌درستی در جای خود قرار گرفته، در گوشی شما خوانده نمی‌شود اما در گوشی دیگر به‌راحتی قابل شناسایی است. در این حالت اگر گوشی، مشکل نرم‌افزاری نداشته باشد، به احتمال زیاد اشکال از معیوب بودن سیم کارت است. توصیه می‌کنیم که در گام اول تمیزی سیم کارت را بررسی نموده و در صورت نیاز آن را با پارچه بسیار نرم به آرامی تمیز کنید. اگر این کار جواب نداد، به اپراتور مربوطه مراجعه کرده و مسئله را بررسی کنید. ناگفته نماند که خش افتادن سیم‌کارت نیز می‌تواند باعث عدم شناسایی آن شود.

ثبت نام نشدن قانونی گوشی

عدم رجیستری یا ثبت نام نشدن قانونی گوشی به نام صاحب سیم‌کارت یکی از اصلی‌ترین دلایل عدم خواندن سیم کارت در گوشی است. این مشکل بیشتر برای گوشی‌های قاچاقی پیش می‌آید. در هر حال دقت کنید که گوشی و سیم‌کارت هر دو به صورت قانونی و به نام شما ثبت شده باشند.

مشکلات نرم‌افزاری

گاهی اوقات با وجود سالم بودن سیم کارت، اسلات و کانکتور، همچنین رجیستری قانونی، با عدم خواندن سیم کارت در گوشی مواجه می‌‌شویم. در این حالت به احتمال قریب به یقین مشکل از نرم‌افزار موبایل است. تنظیمات اشتباه، وجود فایل‌های ناخواسته، رم فلش شده، ویروسی بودن یا وجود بدافزارها در گوشی از جمله ایرادات نرم‌افزاری هستند که می‌توانند عملکرد سیم‌کارت را با مشکل مواجه کنند. در این مواقع بهترین کار این است که در اولین فرصت به یک مرکز معتبر تعمیر گوشی موبایل مراجعه نمایید

روش‌های حل مشکل عدم خواندن سیم کارت در گوشی

خواندن سیم کارت

تغییر مکان، نخستین و ساده‌ترین پیشنهادی است که در هنگام بروز مشکل عدم خواندن سیم کارت در گوشی ارائه می‌گردد؛ زیرا ممکن است این ایراد، موقت باشد و هیچ ربطی به گوشی و سیم‌کارت درون آن نداشته باشد. در صورت حل نشدن مشکل، باید مطابق آنچه در بخش‌های پیشین آمد، سلامت سیم‌کارت، اسلات، رجیستری گوشی و سایر موارد را بررسی نمود. اگر با وجود پانچ صحیح و قرارگیری درست سیم‌کارت در جای خود همچنان مشکل به جای خود باقی بود، پیشنهاد می‌کنیم اقداماتی را که در ادامه می‌آیند، انجام دهید.

ری استارت کردن گوشی یا خاموش و روشن کردن آن

در بسیاری از موارد، ری استارت مشکلات نرم‌افزاری مربوط به عدم خواندن سیم کارت در گوشی را حل می‌کند اما در صورت جواب ندادن این روش، پیشنهاد می‌کنیم گوشی را خاموش کرده و پس از گذشت یک دقیقه آن را مجدداً روشن کنید.

تنظیمات شبکه

عدم خواندن سیم کارت توسط گوشی، همیشه به علت یک مشکل سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری پیچیده نیست و گاهی اوقات با یک تنظیم ساده حل می‌گردد. به‌عنوان مثال یکی از علت‌های عدم شناسایی سیم کارت در تلفن همراه، فعال نبودن آن است. برای رفع این مشکل کافی است، به بخش تنظیمات شبکه تلفن رفته، از قسمت اطلاعات سیم کارت، گزینه سیم کارت را انتخاب کرده و Enabled را در حالت روشن قرار دهید.

پاک کردن cache گوشی

گاهی اوقات وجود یک سری فا‌یل‌ها در گوشی باعث اختلال در شناسایی یا آنتن‌دهی سیم کارت می‌شوند و با پاک کردن cache می‌توان این مشکل را برطرف نمود. روش انجام این کار برای گوشی‌های مختلف تا حدودی متفاوت است و به طور کلی برای پاک کردن کش، باید به ترتیب، گزینه‌های Setting، Storage،Internal Storage، Cached Data را انتخاب و در نهایت داده‌های کش را پاک کنید.

توصیه می‌شود که پاک کردن کش را به‌طور منظم انجام دهید؛ چرا که انجام این کار موجب از بین رفتن داده‌های ناخواسته می‌شود و عدم وجود چنین داده‌هایی نه‌تنها از عدم خواندن سیم کارت، بلکه از بروز بسیاری مشکلات دیگر نیز جلوگیری می‌کند.

تنظیم حالت شبکه گوشی

مواقعی پیش می‌آید که به‌عنوان مثال سیم کارت نصب شده بر روی موبایل شما از نوع 3G‌ بوده اما شبکه گوشی بر روی 4G‌ تنظیم شده است. در این حالت سیم کارت خوانده نمی‌شود؛ در نتیجه یکی دیگر از کارهایی که در زمان عدم شناسایی سیم کارت باید انجام دهید، تنظیم حالت شبکه به صورت خودکار است. برای انجام این کار به بخش تنظیمات گوشی رفته و مسیر Mobile Networks، Network Mode را طی کنید؛ سپس نوبت به انتخاب گزینه LTE/WCDMA/GSM می‌رسد که به‌معنای اتصال خودکار است. از این به بعد هر سیم‌کارتی که بر روی گوشی شما نصب شود، تنظیمات شبکه به‌طور خودکار و متناسب با آن تغییر خواهند کرد.

حذف بدافزارها

نصب آنتی‌ویروس مناسب، همچنین شناسایی و حذف نرم‌افزارهای مخرب یکی دیگر از راه‌حل‌های برطرف کردن ایراد عدم خواندن سیم کارت در گوشی است. اگر قادر به یافتن بدافزار به روش عادی نبودید، پیشنهاد می‌کنیم، گوشی خود را به مدت چند ساعت در حالت Safe Mode قرار دهید. در این حالت فقط نرم‌افزارهای پیش‌فرض فعال خواهند بود؛ بنابراین اگر مشکل عدم خوانش سیم کارت حل شد، قطعاً مشکل از یک نرم‌افزار خراب دانلودی است که باید حذف گردد.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با مشکلاتی که ممکن است برای سیمکارتتان پیش بیاید و راه‌حل‌های آن آشنا کنیم. مشکلات مربوط به سیمکارت، یکی از مشکلات قابل حل، اما واقعا مهمی است که در تلفن همراه ممکن است اتفاق افتد. مخصوصا این‌که ممکن است زمانی به یک تماس فوری احتیاج پیدا کرده و اگر سیمکارتتان مشکلی داشته باشد، احتمال دارد دچار هزینه زیادی شوید. از طرفی، به اینترنت همراه نیز ممکن است نتوانید وصل بشوید. در هر صورت با این اقدامات، می‌توانید به سادگی از پس این مشکلات بربیایید.

این مطلب توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا رپورتاژ آگهی ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*